انتخاب اینورتر

قبل از اینکه تصمیم به انتخاب و خرید اینورتر بکنیم  و یا تصمیم به تعمیرات اینورتر بگیریم بهتر است اطلاعات اولیه و ساده ای درباره انواع موتورها و مشخصات نامی درج شده روی پلاک آن ها به دست بیاوریم. زیرا این اطلاعات ما را در انتخاب اینورتر مناسب و بهینه بسیار کمک خواهد کرد (پلاک درایو کنترل دور حاوی چه مشخصاتی است؟).  و تقریبا تمامی این اطلاعات را می توان در پلاک نامی موتور یافت کرد و این اطالاعات از قرار زیر می باشند:

پلاک موتور در خرید و انتخاب اینورتر

  • اسب بخار یا توان نامی
  • جریان بار کامل یا Full Load Amper
  • ولتاژ نامی
  • سرعت نامی موتور یا RPM
  • فاکتور خدمات موتور یا  SF (در واقع درصد اضافه باری است که موتور زمانی که با تلرانس ولتاژ مناسب بطور معمول عمل می کند، و موتور قادر به تحمل آن برای دوره های کوتاه مدت است)
  • دانستن این موضوع که موتور اینورتر ما چپگرد یا راستگرد است نیز می تواند در خرید و تعمیرات اینورتر مفید باشد.

اطلاعات دیگری نیز متناسب با نیاز و کاربرد ممکن اسن مورد استفاده قرار بگیرد که به صورت زیر خواهند بود.

با دانستن این اطلاعات این امکان برای ما فراهم می شود که با پیدا کرد و مقایسه انواع اینورترهای موجود در بازار بهترین انتخاب را متناسب با نیاز خود داشته باشیم که در دراز مدت به تعمیرات اینورتر نیز نیاز نداشته باشیم.

اکنون می خواهیم به بررسی موارد ذکر شده در مورد انتخاب اینورتر بپردازیم

 

اسب بخار یا توان نامی (HP) در انتخاب و تعمیرات اینورتر

 

اگرچه اولویت برای انتخاب اینورتر FLA موتورهای تحت کنترل است اما دانستن توان نامی یا اسب بخار به ما کمک می کند تا تا بهینه ترین اینورتر موجود را متناسب با کاربرد خود انتخاب کنید. همچنین دانستن توان نامی موتور در انتخاب سایز اینورتر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و نسبت به سایر متغیرها برای انتخابتان مهم تر است.

جریان بار کامل یا (Full load Amper) در انتخاب و تعمیرات اینورتر

این بخش یا  FLAیکی از مهمترین قسمت های مورد استفاده جهت تعیین سایز و اینورتر مناسب به جای استفاده از اسب بخار است. دانستن جریان بار کامل موتور به ما کمک می کند تا درایو VFD خود را به درستی تنظیم کنیم و همچنین در انتخاب اینورتر باید دقت داشته باشیم کخ دستگاه مورد نظر ما قدرت تحمل آن جریان را داشته باشد. و باید جریان آن را با جریان نامی موتور تطبیق بدهید.

و این مسئله زمانی برای ما مهم می شود که یک بار با گشتاور ثابت یا بار با گشتاور راه اندازی زیاد (باری که به سختی شروع می شود) داشته باشید. هر چند ممکن است در ابتدا هزینه خرید اینوتری با ظرفیت جریان دهی زیاد تر بیشتر باشد اما این هزینه در طول زمان از هزینه های اضافی دیگر جهت تعمیرات اینورتر جلو گیری می کند و همچنین قابلیت اطمینان کلی سیستم را بالاتر می برد.

 

ولتاژ در انتخاب و تعمیرات اینورتر

 

ورودی سه فاز

تطبیق این ویژگی برای موتور با ورودی سه فاز بسیارساده است. تطابق ولتاژ اینورتر و موتور با ولتاژ موجود در محل نصب بسیار حائز اهمیت است. برای مصارف ولتاژ پایین (low voltage) در ایران این مقدار معمولاً ۲۰۸ ولت AC ، ۲۳۰/۲۴۰ ولت AC ، و یا ۳۸۰/ ۴۲۰ولت AC  است.

خرید و تعمیر اینورتر سه فاز

ورودی تک فاز

برای ورودی تک فاز مانند سه فاز نیست و باید نکات دیگری را نیز در نظر بگیریم

  • در صورتی که توان بار سه اسب بخار یا کمتر باشد (برابر با یک موتور  ولت۲۳۰  AC با جریان بار کامل زیر ۱۰ آمپر( باید از اینورتر تکفاز مناسب با مشخصات بار و موتور استفاده کنید برای انتخاب درست می توانید با متخصصان این حوزه در شرکت لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.
  • و در صورتی که ظرفیت بار بیش از از سهاسب بخار باشد، بهتر است از اینورتری که برای ورودی سه فاز ساخته شده است استفاده کنیم

در نهایت یک قانون کلی برای انتخاب اینورتر سه فاز یا ورودی تک فاز داریم و آن استفاده از یک اینورتر  VFD تنطیم شده برای تحمل ۲ برابر  جریان بار کامل موتور است.

به عنوان مثال اگر یک موتور با مشخصات  ۱۰ HP و جریان بار کامل  28آمپر داشته باشیم

باید یک اینورتر VFD با تحمل جریان ۵۶ آمپری انتخاب کنید که این اینورتر چیزی حدود ۲۰ اسب بخار توان دارد. همچنین دقت داشته باشید در صورت کار مداوم و پیوسته موارد دیگری نیز باید در نظر بگیرید که در زیر به آن ها اشاره شده است

  • حدودا مقدار %۱۰  تلرانس ولتاژ مجاز است
  • حدودا مقدار %۳ تغییر فرکانس مجاز است.

نوع بار در انتخاب و تعمیرات اینورتر

گشتاور متغیر

ابتدا پیش از اقدام برای خرید مشخص کنید که ما به یک اینورتر با گشتاور متغیر نیاز داریم یا ثابت. به طور معمول برای وسایل و تجهیزات گریز از مرکز مثل پمپها و فن ها استفاده از اینورتر های گشتاور متغیر بسیار مفید تر است. (نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب)

از آنجایی که صرفه جویی یک عامل بسیار مهم در صنعت به خصوص مصرف انرژی است لذا اینورتر های اینورتر های فرکانس متغیر برای کاربردهای گریز از مرکز یا گشتاور متغیر صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتری ارائه می دهند.

به عنوان  مثال یک فن دوار را در نظر بگیرید که با ۵۰ درصد سرعت  نامی خود در حال چرخش است. قاعدتا در این حالت نسبت به کار با سرعت ماکزیمم خود گشتاور دورانی کمتری. ویژگی گشتاور متغیر به موتورها این اجازه را می دهد که تنها گشتاور مورد نیاز را اعمال کند که در نتیجه منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد که یکی از مزایای فراوان اینورتر است.

خرید و انتخاب درایو

گشتاور ثابت

در مقابل انواع بارها مثل نوار نقاله، پمپ های آب، پرس ها، اکسترودرها، و دیگر کاربردهای مشابه نیز هستند که در طی فرآیند های صنعتی گشتاور آن ها ثابت است. که در این صورت اینورترهای فرکانس متغیر با گشتاور ثابت برای این کار مناسب خواهند بود. به طور کلی یک اینورتر گشتاور ثابت باید قابلیت تحمل اضافه جریان تا ۱۵۰% یا بیشتر از جریان نامی برای یک دقیقه را داشته باشد در حالی که این مقدار برای انواع گشتاور متغیر ها حدود ۱۲۰% است.( چند نمونه از کاربردهای راه انداز نرم)

دامنه سرعت در انتخاب و تعمیرات اینورتر

یک قانون کلی در این رابطه وجود دارد و آن هم عدم کارکرد موتور در سرعت کمتر از  ۲۰% مقدار نامی خود است. در صورت کار موتور در سرعتی کمتر حتما باید از خنک کننده استفاده بکنیم در غیر این صورت حرارت موتور بالا می رود و در مجموع ما به این اطلاعات نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که چه دامنه سرعتی در انتخاب اینورتر باید در نظر بگیریم. (بررسی عدم تعادل ولتاژ و جریان در تعمیرات اینورتر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *