راه اندازی موتور

 

  1. تعداد قطب

  2.  کنترل لغزش

  3. تغییر فرکانس

 

با توجه به شکل زیر و استفاده از رابطه دور موتور می توان به روش های زیر سرعت موتور را تغییر داد

روش های کنترل دور موتور

1- تعداد قطب

با توجه با رابطه بالا و عوامل دخیل در سرعت موتور با تغییرتعداد قطب های استاتور میتوانیم سرعت را تغییر دهیم مثلا در مورد یک موتور دو قطبی، سرعت چرخش میدان مغناطیسی 3000 دور در دقیقه و  برای یک موتور چهار قطبی در فرکانس منبع 50 هرتز سرعت 1500 دور در دقیقه است. یعنی با تغییر تعداد  قطب از 2  (سرعت بالا) به تعداد بالای  قطب (سرعت کم) مثلا 4، می توان به صورت چشمگیری از 3000 به 1500سرعت کاهش می یابد.

روش های کنترل دور موتور

از آنجایی که این کار با استفاده از یک ترتیب خاص روی سیم پیچ های استاتور انجام می شود و ما بعد از ساخت موتور به آن دسترسی نداریم گزینه مناسبی برای کنترل دور نخواهد بود.

 

2- کنترل لغزش

همان طور که در دیاگرام بالا مشاهده کردید کنترل سرعت موتور در درایو های کنترل سرعت با استفاده از لغزش می تواند به دو روش مختلف صورت پذیرد و همچنین باید بدانید که این روش ها شامل تلفات قابل توجه حرارت می شود.

  • تغییر ولتاژ استاتور
  • از طریق روتور

 

کنترل سرعت موتور به وسیله روتور به دو صورت انجام می شود:

  • بر خلاف روتور های قفس سنجابی در روتور های سیم پیچی شده((slip-ring می توان با قرار دادن مقاومت در مدار روتور سرعت را کنترل کرد. استفاده از این روش به لحاظ تلفات باید مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که استفاده از مقاومت به معنی تلفات است.
  • همچنین می توان مدارهای روتور با ماشین الکتریکی دیگری مثل موتور DC  و یا مدارهای یکسو کننده دیگری را به جای استفاده از مقاومت ترکیب کرد . در واقع موتور  DC مبدل روتور را با ولتاژ متغیر دیگری تامین می کند و باعث می شود سرعت چرخش  و مغناطیس شدن تغییر کند. اگرچه این روش نیز از قابلیت اطمینان خوبی برخوردار نیست.

3- تغییر فرکانس با درایو کنترل دور

از آنجایی که سرعت چرخش میدان مغناطیسی و متعاقبا سرعت روتور با فرکانس تغییر می کند و با توجه به دیاگرام نشان داده شده یکی دیگر از روش ها که در واقع بهترین و کم تلفات ترین روش نی می باشد، استفاده از درایو کنترل دور فرکانس متغیر است .لازم به ذکر است با توجه به شکل زیر ولتاژ موتور نیز باید همراه فرکانس جهت حفظ گشتاور تغییر کند. در شکل زیر مشخصه گشتاور- سرعت را با توجه به ولتاژ و فرکانس های مختلف می بینید.

روش های کنترل دور موتور روش های کنترل دور موتور

با توجه به نکات گفته شده استفاده از درایو های کنترل دور یکی از راه های مهم و شناخته شده در کنترل دور موتور های الکتریکی است .برای اطلاعات بیشتر در این رابطه  می توانید مقاله درایو کنترل دور فرکانس متغیر چیست؟ را مطالعه کنید.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: مزایای درایو  برای پمپ های صنعتی ، سیگنال های خروجی درایو کنترل دور، کاربرد درایو  در آسانسور چیست؟، راه اندازی اینورتر، پلاک درایو کنترل دور حاوی چه مشخصاتی است؟، و ایمنی در درایو کنترل دور … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *