معرفی سافت استارتر

بطورکلی راه انداز های نرم به دو دسته بیسیک و پیشرفته تقسیم می شوند

  1. بیسیک

  2. پیشرفته

همان طور که می دانید راه اندازنرم  جریان هجومی اولیه برای شروع کار موتور را به گونه ای محدود و کنترل  می کند که تنش ها و فشارهای الکتریکی و مکانیکی به شبکه و موتور به حداقل برسند . با توجه به نکاتی که در مقالات مرتبط قبل نظیر کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟ گفته شد اندازه این جریان راه اندازی می تواند حدود ۶ برابر جریان نامی موتور باشد. برای مثال اگر موتوری جریان نامی برابر با 100 آمپر داشته باشد در صورت اتصال مستقیم به شبکه این جریان می تواند تا 600 آمپر افزایش یابد. از آنجایی که گشتاور (نیروی دورانی) نیز با جریان رابطه مستقیم دارد با کنترل جریان راه اندازی از آسیب مکانیکی و استهلاک موتور نیز جلوگیری می شود.

بیسیک

در این نوع یک کنتاکتور بای پاس با راه انداز نرم به صورت موازی بسته می شود که پس از راه اندازی موتور توسط سافت استارت ها این کنتاکور آن را از مدار خارج می کند. بای پس به این معنی است که با اتصال کنتاکت های کنتاکتور سافت استارتر را از مدار خارج می کند و از مسیر دیگری برق به صورت  مستقیم به موتور وصل می شود. هم چنین این نوع راه انداز قابلیت حفاظت موتور در برابر اضافه جریان را ندارد نمی تواند موتور را در مقابل اضافه جریان حفاظت کند. مثلا سافت استارت اوکام مدل دارای Csxi کنتاکتور بای پس است.

 

سافت استارتر بیسیک

 

پیشرفته

در این نوع به کنتاکتور بای پس نیازی نیست و بر خلاف نوع ساده قبل این مدل می تواند  انواع مختلفی از حفاظت مداری از جمله حفاظت در برابر اضافه جریان را برای ما به ارمغان آورد. به عنوان مثال مدل  IMS2 در از نوع مجهز است و در مسیر باقی می ماند. بدین صورت که سر راه برق سه فاز ورودی و خروجی از راه انداز نرم ترانس های اندازه گیری جریان (CT) قرار می گیرد که سافت استارتر با کمک آن ها جریان موتور کاملا دقیق اندازه می گیردو دستورات کنترلی را به موتور اعمال می کند. انواع خیلی مجهز و پیشرفته با قابلیت های حفاظتی و کنترلی پیشرفته دیگری هم وجود دارند که در مقالات آتی به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

راه انداز نرم

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: تعمیر و نگهداری سافت استارتر ، کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *