راه انداز نرم

سافت استارتر ها پرکاربردترین ادوات کنترل ماشین های القایی هستند. این ادوات الکتریکی در دسته تجهیزات الکترونیک قدرت قرار می گیرند و در قلب آن ها چندین تریستور وظیفه برش ولتاژ و اجرای یک راه اندازی نرم برای موتور را ایفا می کنند. سافت استارترها به دلیل دارا بودن تعداد کمتری از بردهای الکترونیکی و کنترلی حساس نسبت به سایر ادوات کنترل موتور مثل درایو کنترل دور، عموما عمر بالاتری دارند و در صورت خرابی نیز تعمیر و سرویس آن ها ساده تر است.

سافت استارترها در حال حاضر به ایده آل ترین طراحی خود بسیار نزدیک شده اند و از آن جا که سال ها از رسیدن به یک فناوری مطلوب در این زمینه می گذرد، دستگاه تولید شده توسط برندهای مختلف از لحاظ ساختار و تجهیزات به کار رفته بسیار مشابه یکدیگر هستند. در این سری مقالات سعی خواهیم کرد مراحل تست، عیب یابی و تعمیر سافت استارتر ها را مورد بررسی قرار دهیم.

راه انداز نرم

عملیات سرویس و تعمیر باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده صورت بگیرد و آن چه در این مقالات می خوانید صرفا برای آشنایی بیشتر شما با فرایند تعمیر سافت استارترها می باشد. برای تعمیر سافت استارتر خود حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

تعمیر و نگهداری دوره ای

تعمیر و نگهداری دوره ای موجب می شود عمر تجهیز به صورت قابل توجهی افزایش یابد. نگهداری از تجهیز مثل پیشگیری قبل از خرابی است. در نتیجه توصیه می شود در بازه های مشخص 6 ماهه نسبت به بازبینی و عیب یابی تجهیز خود اقدام کنید.

فرایند تعمیر و نگهداری دوره ای به شرح زیر است:

بررسی اتصالات

  • مطمئن شوید که پیچ های نصب تجهیز در تابلو محکم باشند.
  • مطمئن شوید که اتصالات قدرت، کنترلی و تغذیه به درستی در جای خود محکم شده اند
  • مطمئن شوید که اتصالات ترمینال های کنترلی و شین های قدرت محکم هستند
  • مطمئن شوید که مسیر تهویه هوا فارغ از گرد و غبار باشد
  • از کار کردن چراغ های LED اطمینان حاصل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش رابط کاربری سافت استارتر به درستی کار می کند.

مراقب گرد و غبار باشید

  • با استفاده از جاروبرقی، کلیه گرد و غبار و خاک را از قسمت خارجی محصولات تمیز کنید. هرگونه گرد و غبار یا آلودگی های دیگری که با جارو برقی از بین نمی رود باید با پارچه تمیز شود.
  • همه دریچه ها باید از گرد و غبار و یا خاک پاک شود. اطمینان حاصل کنید که مسیر تهویه مسدود نباشد. گرد و غبار و یا خاک می تواند به یک اتصال کوتاه منجر شود.
  • در محیط هایی که احتمال قرار گرفتن در معرض شرایط نامطلوب وجود دارد، باید تعداد دفعات نگهداری منظم برای سافت ها افزایش یابد. اگر سافت استارتر در یک اتاق تجهیزات الکتریکی نصب شده باشد، باید آن ناحیه به طور مرتب از خاک و یا گرد و غبار تمیز نگه داشته شود.
  • بالای دستگاه برای بررسی نشت آب باید بررسی شود. باید فوراً منبع آب شناسایی شود و اقدامات اصلاحی برای اصلاح دائمی شرایط انجام شود.

بررسی کنتاکتور بایپس

  • کنتاکتور بایپس را برای قطعات شل شده، شکسته یا فرسوده بررسی کنید. تیغه های متحرک را با دقت بررسی کنید تا ببینید فرسوده نشده باشند. بویین کنتاکتورها را به صورت کامل تست کنید تا تاخیر یا ضعف عملکرد در باز و بسته کردن کنتاکتور نداشته باشند. از تمیز بودن سطح اتصالات اطمینان حاصل کنید و همچنین بررسی کنید که پیچ ها به طور امن و دقیق محکم هستند. در صورت نیاز کنتاکتور را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اتصالت کنتاکتور را بررسی کنید.

شروع فرآیند تعمیر سافت استارتر

در ادامه، طی چند مقاله فرایند گام به گام تعمیر سافت استارتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

شروع فرآیند تعمیر سافت استارتر

در ادامه، طی چند مقاله فرایند گام به گام تعمیر سافت استارتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

شروع فرآیند تعمیر سافت استارتر

در ادامه، طی چند مقاله فرایند گام به گام تعمیر سافت استارتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. دستگاه را زمین کنید

دستگاه را از اتصال زمین مشخص شده روی آن به زمین متصل کنید. کابلی که برای اتصال به زمین استفاده می کنید بهتر است تا جای ممکن کوتاه باشد. یک کابل 0.5 متری می تواند ایمنی شما را به بهترین شکل تامین کند.

  1. بروزرسانی فرمویر کنترلی

برخی برندهای تولید کننده بروزرسانی های مختلفی را در طی زمان برای تجهیز خود منتشر می کنند. این بروزرسانی ها با هدف برطرف کردن مشکلات پیشین در تعمیر سافت استارترها صورت می گیرد. در صورتی که این گزینه برای دستگاه شما صدق می کند، بهتر است این فرایند را برای تجهیز خود اجرا نمایید.

  1. بازگشت به تنظیمات کارخانه

در بسیاری از مواقع به دلیل دستکاری های ناآگاهانه و تغییر تنظیمات سافت استارتر، تجهیز عملکرد درستی ندارد یا این تنظیمات نادرست موجب خرابی می شوند. در نتیجه بهتر است همان ابتدای کار تنظیمات تجهیز را به شرایط کارخانه باز گردانید.

تعمیرات راه انداز نرم

  1. تعویض کیپد

اگر مشکل دستگاه شما عدم کارکرد درست رابط کاربری یا کیپد آن است، می توانید به تعویض آن اقدام  کنید.

همواره قبل از این که فرایند تعمیر را شروع کنید مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نیست.

کیپد سافت استارترها عموما به صورت جداپذیر طراحی می شوند و با یک کابل RJ45 یا DB9 ارتباط تجهیز و کیپد برقرار می شود.

  • کیپد را با فشردن تیغه ای که کنارش قرار داده شده از جای خود خارج کنید.
  • اتصال RJ45 را از سافت استارتر جدا نمایید. مراقب باشید خار روی کابل نشکند.

حال می توانید یک کیپد جدید را جایگزین نمایید. کافی است به سادگی اتصال RJ45 را برقرار کنید و سپس کیپد را سر جای خود محکم کنید.

تعمیرات راه انداز نرم

5.جدا کردن اتصالات قدرت و کنترلی

5.1. کابل های کنترلی را جدا نمایید.

قبل از جدا کردن حتما کابل ها را برچسب گذاری کنید تا در زمان اتصال مجدد اتصالات جابجا نشوند.

از یک پیچ گوشتی فرمانی کوچک می توانید برای باز کردن اتصالات کنترلی بهره ببرید.

 

5.2. کابل های قدرت را نیز برچسب گذاری کنید.

کابل های ورودی را با L1, L2, L3 و کابل های خروجی را با T1, T2, T2 نامگذاری کنید.

 

5.3. کابل های قدرت را جدا نمایید.

برای این کار باید از آچار یا ابزار آلِن بهره ببرید.

 

 

 

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تابلو برق، مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، ، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *