انواع رله های تاخیر زمانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1627743617750{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px solid #383838 !important;border-radius: 10px !important;}”]

نوع تاخیر زمانی این محصول دارای ساختاری است که برای کاربردهایی که مبتنی بر طیفی از زمان هستند، کاملا مطلوب و سودمند است. یعنی در جایی که شما می خواهید دستگاه پس از مدت مشخصی از کار کردن، خاموش شود یا پس از مدت زمان مشخصی که از خاموش بودن آن گذشت، به طور اتوماتیک روشن گردد. یا در مواقعی که بخواهیم در طول روز در بازه زمانی مشخصی سیستم کار کرده و دوباره خاموش گردد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در تعریف رله گفته می شود که کلید و سوئیچی الکتریکی است که بدون دخالت انسان و توسط یک مدار الکتریکی کنترل می شود. این محصول دارای کاربردهای بسیاری در صنعت می باشد و به دلیل کمک بسیاری که می تواند در کارکرد ابزارهای مختلف داشته باشد، وسایل زیادی را می بینیم که در آن ها از این ابزار استفاده می شود. و در صورتی که نقصی برای آن پیش آید، وسیله مورد نظر کارآیی خود را از دست می دهد. به همین جهت در حین استفاده از این وسیله لازم است که مقاله “چگونه یک رله معیوب را تشخیص دهیم؟” را مطالعه نمایید.

انواع رله

به ترتیبی که در نوشته “رله‌های نشتی زمین Fanox” ذکر شد، این محصول به دلیل آن که هر کدام تابع ویژه و خاص خود را دارند، می توانند در کابردهای متنوع مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه این نوشته به برخی از وسیع ترین دسته کاربردهای رله بر اساس تابع عملکرد آن ها خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  1. رله های تاخیر زمانی (Time-delay relays)
  2. رله های متوالی (Sequential relays)
  3. رله های وسایل نقلیه (automotive relays)

انواع رله تاخیر زمانی (Time-Delay) چیست؟رله تاخیر زمانی

در این نوشته قصد داریم که به این نوع از این محصول بپردازیم. هر چند می توانید به صفحه “فهم تابع رله تاخیر زمانی” نیز برای کسب اطلاعات جنبی مراجعه نمایید. در ابتدا لازم است به این نکته اشاره شود که استفاده از این نوع از رله ها می تواند در موقعیت های زیر کاملا مفید و نتیجه بخش باشد.

  1. موقعیت هایی که در آن لازم است در مدت زمان معینی قطعات از لحاظ جریان الکتریکی تغذیه شوند.
  2. در موقعیت هایی که لازم است اجزاء سیستم پس از تاخیر مشخصی خاموش و یا روشن شوند.

بنابراین نوع تاخیر زمانی این محصول دارای ساختاری است که برای کاربردهایی که مبتنی بر طیفی از زمان هستند، کاملا مطلوب و سودمند است. یعنی در جایی که شما می خواهید دستگاه پس از مدت مشخصی از کار کردن، خاموش شود یا پس از مدت زمان مشخصی که از خاموش بودن آن گذشت، به طور اتوماتیک روشن گردد. یا در مواقعی که بخواهیم در طول روز در بازه زمانی مشخصی سیستم کار کرده و دوباره خاموش گردد. همه این توابع زمانی را شما می توانید با استفاده از رله تاخیر زمانی به دست آورید.

رله تاخیر زمانیانواع رله های تاخیر زمانی

همانطور که از مطالعه قسمت بالا متوجه شدید، این محصول که بر پایه متغیر زمان کار می کند، می تواند کارکردهای مختلفی را از خود نشان دهد. به همین جهت مدل ها و انواع گوناگونی خواهد داشت که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت. بیشتر انواع رله های تاخیری را می توان در دو مقوله وسیع دسته بندی کرد که عبارتند از:

  1. تایمر های On-Delay: این نوع از محصول کارکردش به این شکل می باشد که پس از آنکه جریان ورودی اعمال می شود، اندازه گیری زمان را آغاز می کند و پس از آنکه مدت زمان از پیش در نظر گرفته شده، گذشت، مدار دوم را تغذیه می کند.
  2. تایمرهای Off-Delay: پس از آنکه انرژی به قسمت ورودی منتقل می شود منتظر یک ماشه در این نوع تایمرها هستیم که پس از رها شدن آن انرژی به قسمت خروجی نیز داده می شود و پس از تاخیر زمانی مشخص انرژی آن کم می شود. وقتی که ماشه دوبار اعمال می شود، تاخیر باز تنظیم می گردد.

انواع رله های تاخیر زمانیاستفاده از تایمرهای On-Delay

از این نوع رله ها در موارد زیر می توان استفاده کرد؛

  1. زمان بندی تغذیه اجزای مختلف مدار به گونه ای باشد که همزمان جریان به همه نرسد و زمان رسیدن جریان به آن ها پخش گردد.
  2. از ایجاد سرج و افزایش ناگهانی ولتاژ پیشگیری می کند.
  3. برای استفاده به عنوان آلارم و سیستم های هشدار مناسب است.

استفاده از تایمرهای Off-Delay

از این نوع رله ها می توان برای تامین انرژی دستگاه ها برای فواصل زمانی مشخص استفاده کرد. مانند چرخه های ماشین لباسشویی، خشک کن و یا وسایل بازی در پارک های تفریحی. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این نوع از رله ها بهتر است که با متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

استفاده از تایمرهای On-Delayسوالات متداول

1.      رله چیست؟

پاسخ: سوئیچ و کلیدی الکتریکی است که مدار آن توسط یک مدار الکتریکی دیگر کنترل شده و می تواند به صورت دلخواه زمان بندی گردد.

2.      انواع رله بر اساس تابع عملکردشان کدامند؟

پاسخ: رله ها را می توان به سه دسته تاخیر زمانی، متوالی و رله های مخصوص وسایل نقلیه دسته بندی کرد. البته هر کدام از این ها خود شامل زیربخش ها و گونه های متعددی هستند.

3.      رله تاخیر زمانی چیست؟

این محصول برای آنکه بتوانیم زمان خاموش و روشن شدن سیستم را در بازه های زمانی مختلف تنظیم کنیم مورد استفاده قرار می گیرد. که خود نیز شامل دو نوع On-Delay و Off-Delay می گردد.

در آخر پیشنهاد می شود که برای آنکه بتوانید اطلاعات خود را در زمینه این محصول افزایش دهید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”صفحه رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *