رله حفاظتی

  1.  اضافه جریان

  2.  اتصال زمین

  3. اتصال زمین محدود

  4. دیفرانسیل

  5. ولتاژ

  6. دیستانس

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آنها امری ضروری است. از آنجایی که ترانسفورماتورها نقش کلیدی در انتقال برق ایفا می کنند و بعد از ژنراتور ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند در درجه اول حفاظت از آن ها و سپس خود خط نیز جز اولویت های خطوط انتقال و پست های برق می باشد. در مقاله های  قبلی در سه  بخش مجزا ابتد انواع رله ( بخش اول، دوم و سوم) را معرفی کردیم در این مقاله به معرفی انواع رله های محافظت کننده ترانس می پردازیم.

1- رله اضافه جریان :

از آنجایی که جریان پارامتر خوبی برای تشخیض خطا در سیستم های الکتریکی است رایج ترین مدل که در بیشتر کاربردهای الکتریکی و همچنین خطوط انتقال استفاده می شود نوع اضافه جریان است. همان طور که از اسم آن مشخص است در صورت تجاوز جریان  از مقدار مشخص شده (اضافه بار، اتصال کوتاه دوفاز یا سه فاز) رله تحریک شده و با فرمانی که به سکسیونر ها یا دژنکتورها می دهد خط مورد نظر از مدار خارج می گردد.

تشخیص خطا

 

 2- رله اتصال زمین :

این رله نیز همان طور که از اسم آن مشخص است وظیفه تشخیص هر گونه اتصالی بین هر کدام از فازها با زمین را دارد. همچنین این مدل نسبت به نوع اضافه جریان حساسیت بیشتری دارند.در صورتی که اتصال زمین در خط رخ دهد رله اتصال زمین همراه با  اضافه جریان همان فاز عمل می نمایندو باید دقت داشت  هر فاز به طور جداگانه به یک رله اتصال زمین نیاز دارد

3- رله اتصال زمین محدود

از آنجایی که تمام سیم پیچ های ترانس در مقابل اتصال زمین حفاظت نمی شوند برای اطمینان بیشتر از این مدل استفاده می شود. اساس عملکرد این رله بر اساس اندازه گیری جریان نقطه نوترال ترانس (نقطه زمین مرکز ستاره) است.

4- رله دیفرانسیل

این مدل دائما در حال اندازه گیری جمع جبری جریانهای ورودی و خروجی در منطقه حفاظت شده است . اگر این مجموع برابر صفر باشد جریانی از آن نمی گذرد، به این معنی که خطایی در خط رخ نداده است. در صورتی که اگر در نقطه حفاظت شده خطایی اتفاق بیفتد این جمع جبری به هم می ریزد و جریانی از آن عبور می کند که اگر این جریان تفاضلی بیشتر از مقدار تنظیم شده باشد رله حفاظت فرمان قطع را صادر می کند .

حفاظت خط انتقال

5- رله ولتاژ

در حالت عادی ولتاژ سه فاز خط انتقال در حالت تعادل است و در صورت ایجاد خطا در خط این تعادل به هم می خورد وطیفه اصلی این رله ها تشخیص عدم تقارن ولتاژ در سه فاز و متعاقبا ارسال فرمان های کنترلی لازم است. مدل های ولتاژی به دو نوع ولتاژ کم و ولتاژ زیاد تقسیم می شوند.

 

تشخیص عدم تقارن ولتاژ

 

6- رله دیستانس :

یکی از تجهیزات حفاظتی پر کاربرد در خطوط انتقال  دیستانس ها هستند که اساس عملکرد آن ها به این صورت است که با تقسیم ولتاژ بر جریان خط امپدانس خط را بدست می آ ورد و آن را در هر لحظه با مقدار واقعی یا طبیعی می سنجد اگر کمتر از مقدار طبیعی باشد  خطا تشخیص داده می شود. و از آنجایی که این امپدانس متناسب با فاصله رله از محل خطاست آن را دیستانس نام گذاری کرده اند. این مدل همچنین برای حفاظت اتصال حلقه های سیم پیچی ترانسفورمرها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تجهیزات حفاظتی

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف  حفاظتی ، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور ، رله حفاظتی SILG، ، و … می باشد را مطالعه کنید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت مشاوره برای خرید انواع رله و طراحی های حفاظتی با مشاورین مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *