انواع روش کنترلی درایو کنترل دور الکتریکی

درایو کنترل دور به هدف اینکه بتوانیم سرعت موتور را تحت کنترل داشته باشیم ساخته شد. با استفاده از این وسیله می توانیم در موقعیت های مختلف سرعت های متفاوتی از موتور بگیریم. اما برای انجام این کار وسایل مختلفی ساخته شده است. یعنی درایوهای تنظیم سرعت دارای گونه های متفاوتی است. که عبارتند از:

  1. درایوهای مکانیکی
  2. درایوهای هیدرولیکی
  3. درایوهای الکتریکی

انواع روش کنترلی درایو کنترل دور الکتریکیدر مقاله “درایو کنترل دور انتقال پیوسته متغیر (CVT) چیست؟” توضیحاتی راجع به یکی از کاربردهای درایوهای مکانیکی و هیدرولیکی داده شد. در اینجا قصد داریم درباره درایو الکتریکی تنظیم سرعت صحبت کنیم. مراجعه به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک پیش از مطالعه این بخش می تواند برای شما مفید باشد.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

روش های مورد استفاده در درایو کنترل دور الکتریکی

روش های کنترلی مورد استفاده را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛

  1. قابلیت تنظیم دستی
  2. قابلیت تنظیم اتوماتیک

تنظیم دستی

برای اینکه بتوانیم به صورت دستی کار کنترل را انجام دهیم، یکی از ابزارهای زیر به کار گرفته می شود.

  1. پتانسیومتر (Potentiometer): که یک مقاومت سه پایه برای بخش بندی کردن ولتاژ است. معمولا از آن ها برای تنظیم کردن دامنه سیگنال آنالوگ استفاده می شود. با استفاده از آن می توان ولتاژ را تحت کنترل درآورد.
  2. ابزار خطی اثر هال (linear hall effectdevice): که برای اندازه گیری جریان می تواند به عنوان سنسور مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار در برابر گرد و خاک و گریس مقاومت تر از پتانسیومتر هستند.

درایو کنترل دور الکتریکی پتانسیومترتنظیم اتوماتیک

برای آنکه بتوانیم به طور اتوماتیک درایو کنترل دور را تنظیم نماییم می توان از محصولی مانند آشکار ساز چرخشی (rotational detector) استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به رمزگذار نوری کد خاکستری اشاره نمود. که به آن رمزگذار کد باینری بازتابی نیز می گویند. که می تواند با توجه به کدهای دریافتی ولتاژ ورودی به موتور را تنظیم کند.

جهت آشنایی با این مفاهیم می توانید به صفحه “مبدل کد باینری به کد خاکستری” مراجعه کنید. برای آگاهی از نحوه کار درایوهای اتوماتیک می توانید با کارشناسان و محققان ما در لیان الکتریک در تماس باشید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *