ضریب توان درایو کنترل

در مقاله گذشته در رابطه ضریب توان و ارتباط آن با درایو کنترل دور توضیحاتی ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله اهمیت ضریب توان برای درایوهای کنترل دور بخش اول را مطالعه بفرمایید. در این مقاله به بررسی بیشنر نقش درایو کنترل دور در تنظیم میزان ضریب توان و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

اجزای درایو کنترل

با وجود این که درایو کنترل دور را با توانش بر اساس KW سایزبندی می کنند تا بتوان به راحتی آن را برای موتور مورد نظر انتخاب کرد، درایو کنترل دور همچنان باید بتواند جریان اضافی راکتیو را نیز برای موتور تامین کند.

سازندگان درایو کنترل دور عموما این مساله را در نظر می گیرند. (مزیت های استفاده از روش DTC برای کنترل دور موتورها بخش دوم) .

برای حصول اطمینان می توانید به راحتی جریان خروجی یک درایو کنترل دور و موتور هم توان بر اساس کیلووات را چک کنید، که درایو کنترل دور جریان بیشتری خواهد داشت.

یکی از بزرگ ترین مزایای درایو کنترل دور این است که تجهیزات و منابع تغذیه شبکه را تقریبا به طور کامل از وجود جریان راکتیو خلاص می کند.

یکسوساز ورودی درایو کنترل دور جریانی با ضریب توان نزدیک به 1 از شبکه می کشد. اما سوال این جاست که پس جریان راکتیو موتور را چه تجهیزی تامین می کند؟ (استفاده از چوک های ورودی و خروجی به همراه درایوهای کنترل دور)  

 

ضریب توان درایو کنترل

خازن های لینک DC در درایو کنترل دور پس از یکسوسازی ولتاژ سینوسی در ورودی درایو کنترل دور، موج تقریبا DC تولید شده را روی خازن ها نگهداری می کند تا IGBT ها بتوانند آن را به فرکانس دلخواه تبدیل کنند.

فایده بزرگ دیگر استفاده از این خازن ها این است که می توان از خاصیت پیش فازی آن ها نیز استفاده کرد تا خاصیت پس فازی موتور القایی را خنثی کند.

کلیت کار به این شکل است که درایو کنترل دور را به گونه ای طراحی می کنند که دارای سایز مناسبی برای تامین کیلووار مورد نیاز موتور باشد.

به این شکل، جریان راکتیو مورد نیاز موتور توسط خازن تامین می شود و دیگر نیازی به اتصال تجهیزات و کابل های ورودی شبکه برای تامین توان راکتیو نیست. (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش دوم) 

در مقاله های آتی در رابطه با نحوه استفاده و انتخاب درایو کنترل دور در یک سیستم قدرت توضیحاتی ارائه خواهد شد.

شرکت لیان الکتریک ویرا نماینده درایوهای کنترل دور شرکت اینورتک انگلستان در ایران می باشد.

 

 

درایو اینورتک

این تجهیزات با کیفیت بالا و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا ساخته می شوند که علاوه کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری سیستم، هزینه های ناشی از استفاده از تجهیزات جانبی را نیز به حداقل می رساند. نصب، راه اندازی و استفاده از این تجهیزات به راحتی امکان پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید. (مدیریت بهینه انرژی.. آیا استفاده از کنترل دورها راه حل مناسبی است؟)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *