نکات ایمنی تابلو های برق

تست و بازرسی فنی و نکات ایمنی تابلو های برق از  سه جنبه حائز اهمیت است:

  1. حفاظت سیستم (دستگاه ها و تجهیزات ) در تابلو برق

  2. حفاظت انسان در مقابل برق گرفتگی در تابلو برق

  3. جلو گیری از حریق و آتش سوزی در تابلو برق

تست کلید های مینیاتوری و تست و بازرسی اتصالات نول و هادی حفاظتی همچنین  شینه های ارت و بررسی سطح مقطع کابل ها از جمله موارد مهمی است که در  بازرسی های فنی و ایمنی تابلوهای برق  باید مورد بررسی قرار بگیرد . این گونه تست و بازرسی ها در صنایع و گارگاه ها توسط مشاوران حفاظت فنی وزارت کار رشته ی ایمنی برق که از شورای عالی حفاظت فنی پراونه اخذ نموده اند انجام می شود.

استانداردها و قوانین تابلو برق

تابلو برق ها باید از مقررات و استانداردهای زیر پیروی کنند:

  • بر اساس ماده 19 آیین نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی کارگاه ها ،تابلو های برق و جعبه تقسیم ها و امثال آن باید به گونه ای نصب شوند که از تجمع و نفوذ آب در داخل آن ها جلوگیری شود.( معرفی انواع تابلو برق از نظر محل نصب)

  • هر تابلو باید به یک کلید اصلی جدا کننده قابل قطع و وصل زیر بار و یا کلید خودکاری که به عنوان کلید مجزا کننده هم عمل می نماید مجهز باشد. جریان نامی این کلید باید متناسب با شرایط مورد نیاز و حداقل برابر جریان مصرفی کل تابلو برق باشد و جریان نامی ایستادگی کلید در برابر اتصال کوتاه نباید کمتر از جریان اتصال کوتاه احتمالی در محل نصب آن باشد.
  • هر تابلو باید به وسیله ی حفاظتی مثل کلید خودکار، فیوز مخصوص خود مجهز شود جریان نامی وسیله ی حفاظتی متناسب با شرایط مورد نیاز مصارف تغذیه شونده توسط آن تابلو و همچنین حداقل جریان نامی و یا جریان مصرفی کل تابلو برق انتخاب می شود. در صورتی که تابلو با مدار مختص به آن از طریق تابلوی بالا دست تغذیه شود وسیله ی حفاظتی آن مدار می تواند وسیله ی حفاظتی تابلو برق نیز به شمار آید ونیازی به پیش بینی وسیله حفاظتی مجزا در تابلو نخواهد بود.

کلید خودکار

  • چنانچه تابلو علاوه بر کلید اصلی جدا کننده به فیوز نیز مجهز باشد ، فیوز باید بعد از کلید نصب شود (تابلو برق صنعتی چیست؟ )
  • مدار تغذیه کننده وسایل کنترل واندازه گیری که از سیستم برق تابلو تغذیه می شود باید دارای وسیله حفاظتی مناسب خود باشد .
  • اگر در یک تابلو از کلید های مینیاتوری استفاده شود ، باید یک سری فیوز یا کلید خود کار محدود کننده ی جریان اتصال کوتاه ، بالا دست آنها در تابلوی مورد بحث و یا در تابلوی بالا دست وجود داشته باشد . در صورت استفاده از فیوز ،جریان نامی فیوز بالادست کلید های مینیاتوری ، نباید از مقادیر زیر یزرگتر باشد:
  • اگر جریان نامی قطع اتصال کوتاه یک یا چند کلید مینیاتوری تا 1/5 کیلو آمپر باشد ،63 آمپر مناسب است.
  • اگر جریان نامی قطع اتصال کوتاه یک یا چند کلید مینیاتوری 3 تا 10 کیلو آمپر باشد، 100 آمپر مناسب است .
  • کلیه تابلو برق ها اعم از یک فاز و سه فاز ،علاوه بر شینه ها یا ترمینال های مربوط به قسمت های برقدار ،(فازها و خنثی ) باید برای اتصال به هادی حفاظتی (PE) یک شینه یا ترمینال داشته باشد .

  • شینه ها و ترمینال ها باید دارای علامت گذاری مناسب ،مشخص و دائمی زیر باشند :

برای مثال فازها را با علائم   L1 ، L2 وL3  نام گذاری کنید، نول با علامت  N، حفاظتی- خنثی با  PEN و در آخر حفاظتی با    PEنام گذاری شود.( تابلو برق های مقاوم در برابر قوس الکتریکی)

  • مدارهای خروجی ، کلیدها ،فیوزها و دیگر تجهیزات نصب شده باید دارای برچسب های مشخص و دائمی باشند تابتوان آنها را شناسایی کرد
  • بدنه ی تابلو باید مجهز به ترمینال علامت گذاری شده اتصال زمین باشد و این ترمینال به شینه یا ترمینال حفاظتی PEN یا PE وصل شود .

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد شما میتوانید در وبسایت شرکت لیان مقالات دیگر شامل هنگام خرید تابلو برق به چه مواردی توجه کنیم؟ و تابلو برق ها از چه موادی ساخته می شوند؟ را نیز مطالعه بفرمایید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *