در مقاله تابلو برق صنعتی چیست؟ (قسمت اول) تعدادی از بخش های تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی را برایتان معرفی کردیم در ادامه به معرفی بخش های دیگر می پردازیم.

ترمینال های تابلو برق صنعتی

ترمینال های تابلو برق از گستردگی و تنوع بسیاری از نظر نوع، رنگ و کاربرد برخوردار هستند و به همین دلیل برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند که سعی می کنیم در یک مقاله جدا به آن بپردازیم و از کاربرد آن ها می توان به اتصال امن و صحیح کابل های تجهیزات و بخش های مختلف به هم نام برد.

 

سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

قطعات الکترونیکی و حتی مکانیکی دارای محدودیت دمایی هستند و حداکثر تا یک دمای مشخص محیطی می توانند به خوبی کار کنند. و از آنجایی که اساس عملکرد ادوات قدرت مبتنی بر کلید زنی با فرکانس و سرعت بالاست پس از گذشت مدت زمانی حرارت بالایی در تجهیز مورد نظر مثل درایو یا PLC تولید می کنند. تداوم این دمای بالا خلل در عملکرد و یا آسیب جدی به آن می شود

علاوه بر مسئله خرابی و هزینه های خرید و جایگزینی، مسئله کیفیت و راندمان نیز بسیار مهم می باشد،
اصطلاحا اگر دمای تجهیزات الکترونیکی بیش از حد بالا بیاید، این تجهیزات هنگ کرده (دچار اختلال شده) و عملا کارایی سیستم مختل می شود.

یکی از نکاتی که برای تابلو های صنعتی باید در نظر گرفته شود مبحث سیستم خنک کنندگی آن است. بدیهیست که از کولر و فن های مخصوص برای خنک کردن و تهویه تابلو برق استفاده می شود. یکی از تجهیزات کوچک و بسیار مهم در طراحی یک تابلو ، فن ها و کولر ها می باشند.

 

کولر تابلو برق صنعتی

کولر تابلویی به این صورت عمل می کند که هوا را در داخل پنل به گردش در می آورد. در واقع در اینگونه تابلو ها اجازه ورود هوا برای تغییر دمای هوای داخل داده نمی شود و هوا کاملا در حال گردش در داخل تابلو می باشد. این گردش هوا منجر به خنک شدن هوا و پایین آمدن دمای داخل تابلو برق می شود. طبیعی است که هزینه استفاده از کولر جهت خنک کردن به مراتب بیشتر از فن ها است

 

 

فن و فیلتر تابلو برق صنعتی

یکی دیگر از تجهیزاتی که جهت خنک کردن تابلو های صنتعی مورد استفاده قرار می گیرد فن ها هستند همان طور که در تصویر مقایسه کولر و فن ها مشاهده کردید، با استفاده از فن و فیلتر، دمای محیط و دمای داخل پنل به صورت مداوم در حال تعویض بوده و از این طریق، دمای داخل تابلو کاهش می یابد.

 

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل مراحل ساخت تابلو برق قسمت اول و دوم را مطالعه بفرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *