در این مجموعه مقالات قصد داریم ضمن معرفی انواع نمایشگرهای مورد استفاده در تابلو ها نحوه عملکرد آن ها را نیز تضیح بدهیم. پیش از این می توانید مقاله تغییرات تابلو برق ها در طول تاریخ چه چیزهایی بودند؟ را در این زمینه مطالعه بفرمایید.

دلیل استفاده از نمایشگرها در تابلو برق

در یک تابلو برق جهت مشخص نمودن وضعیت سیستم می‌توان از چراغ سیگنال و آلارم استفاده کرد به عنوان مثال وضعیت یک دریچه یا یک موتور الکتریکی را با چراغ سبز و قرمز مشخص نماییم و یا موارد دیگر، اما گا‌ها بعضی از شرایط و وضعیت‌ها را نمی‌توان توسط چند لامپ سیگنال یا آلارم مشخص نمود.

مثال عینی آن می تواند شامل ولتاژ شبکه یا چریان مصرفی کل یا جزئی از تابلو برق و یا کاربرد‌های خاصی مانند نمایش دما و وزن و فشار و … که در این حالت برای هر پارامتری که قصد کنترل و یا نمایش آن را داریم نمایشگر خاص آن کار موجود است این نمایشگر‌ها از سنسور و یا المانی که در داخل تابلو فیدبک می‌گیرد و با پردازش آن نتیجه مطلوب ما را نمایش می‌دهد.

نحوه عملکرد نمایشگر در تابلو برق

نمایشگر‌ها عموما دارای رله‌هایی هستند که قابلیت برنامه ریزی دارند به عنوان  مثال در نمایشگر‌های دما می‌توان نمایشگر را به گونه ای تنظیم کرد که درصورت رسیدن دما به مقدار مشخصی یک رله فعال شود و از این رله در تابلو برق برای انجام عملی بصورت اتوماتیک کمک گرفت مثل روشن کردن یک فن و یا به صدا درآوردن یک آژیر.

همچنین این نمایشگر‌ها را در تابلو برق به گونه ای طراحی می‌کنند که همزمان قادر باشند چند پارامتر مختلف را کنترل و نمایش دهند مانند عکس زیر که این مدل می تواند ولتاژ و آمپر مصرفی دستگاه را به صورت همزمان نمایش دهد.

در بخش های بعدی به معرفی برخی از نمایشگر‌های مرسوم در تابلو برق می‌پردازیم البته ناگفته نماند که امروزه با وجود PLC و HMI همه پارامتر‌ها و وضعیت دستگاه را با اتصال توسط PLC کنترل نمود و در HMI برای کاربر نمایش داد و یا در صورت لزوم در داخل PLC پردازش‌هایی بر روی آن انجام پذیرد. ولی از آنجایی که بر روی همه تابلو ‌ها از PLC و HMI استفاده نمی شود و یا برای نمایش چند پارامتر ساده توجیه اقتصادی برای نصب آن‌ها نیست، مجبور به استفاده از این نمایشگر‌ها هستیم. شما می توانید مقاله نکاتی که باید در طراحی تابلو برق در نظر گرفته شوند را نیز مطالعه بفرمایید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *