صنعت تابلوسازی

  1. تغییرات اندازه

  2. ایمنی بیشتر

  3. قابلیت های ارتباطی

با گذشت ده ها سال از پدیدار شدن صنعت تابلوسازی، همچنان تابلو برق ها بازار بسیار خوبی در سرتاسر دنیا دارند که این به دلیل رشد صنایع مختلف و وابستگی بیشتر به انرژی الکتریکی می باشد. با این حال، این صنعت دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است که در راستای بهبود تابلو ها و افزایش بهره وری آن بوده اند. این تغییرات جنبه های مختلفی داشته اند که در ذیل به بررسی برخی از آن ها می پردازیم. همچنین شما می توانید مقاله تابلو برق را مطالعه کنید.

صنعت تابلوسازی 2

تغییرات اندازه تابلو برق ها

شاید بزرگ ترین تغییری که در سال های اخیر در تابلو برق ها مشهود بوده است ناشی از کوچک تر شدن قابل توجه بسیاری از تجهیزات تابلویی بوده است. فارغ از وضعیت بازار صنایع، فضای موجود بسیار محدود بوده و اندازه تابلو  بسیار تعیین کننده است چرا که هر چه تابلو برق فضای بیشتری اشغال کند، فضا برای جایگذاری سایر تجهیزات تولیدی کمتر خواهد بود. تقریبا می توان گفت که تمام تجهیزات تابلویی کاهش اندازه قابل توجهی را تجربه کرده اند که این شامل اینورترها و سافت استارترها نیز می شود، اما PLC ها بیشترین میزان کاهش سایز را به خود اختصاص داده اند. حدود بیست سال پیش، یک PLC قدرتمند حدود 1.5 متر ارتفاع داشت و یک سلول کامل را در یک تابلو برق اشغال می کرد. این سایز بزرگ دردسرهای سیم کشی و تهویه نیز ایجاد می کرد و تمهیدات حمل و نقل نیز با چالش های بیشتری مواجه بودند. امروزه سایز یک PLC با چند برابر قدرت تجهیزات سابق، شاید تا 90% کمتر شده باشد و PLC ها تجهیزاتی جمع و جور و کوچک محسوب می شوند که به دلیل ماژولار بودن انعطاف پذیری بالایی نیز دارند. می توانید مقالات تابلو برق GIS چیست؟  و RMU چیست؟ را نیز در این زمینه مطالعه کنید.

تغیرات تابلو برق

علاوه بر PLCها، تجهیزات دیگر مثل کلیدها، کنتاکتورها، خازن ها، اینورترها و سافت استارترها نیز به صورت قابل توجهی کوچک شده اند. رله های حفاظتی از حالت الکترومکانیکی خارج شده اند و رله های دیجیتال کوچک جای آن ها را گرفته اند. حتی تجهیزات اندازه گیری آنالوگ نیز که تنها می توانستند یک پارامتر را نمایش دهند و در نتیجه مجبور به استفاده از چند عدد از آن ها روی تابلو برق خود بودید تا بتوانید ولتاژ، فرکانس، توان یا جریان را پایش کنید، امروزه با مولتی مترهای دیجیتال که می توانند در اندازه ای کوچک تمامی پارامترها را نمایش دهند، تجمیع شده اند.

همه این تغییرات در تجهیزات درون تابلو منجر به این شده که خود تابلو برق نیز از لحاظ ابعاد و طراحی دستخوش بهبودهای مختلفی شود و امروز تابلوهای کمپکت با ابعاد بسیار کوچ و فشرده با تهویه مناسب در بازار در دسترس هستند. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، کاربردی که در گذشته برای پیاده سازی به یک تابلو  5سلولی نیاز داشت، امروزه با یک تابلو برق سه سلولی نیز امکان پذیر است و این روند کوچک تر شدن همچنان ادامه می یابد.

صنعت تابلوسازی

تابلوهای برق امروزه نسبت به بیست سال پیش بازدهی انرژی بسیار بیشتری دارند. با پیشرفت فن آوری، تجهیزات الکتریکی بسیار کارآمد تر و پربازده تر شده اند. این کارآیی باعث می شود تا اجزای خنک کننده با اتلاف انرژی کمتری کار کنند ، بنابراین گرمای کمتری از اجزای آن آزاد می شود. تمامی تابلوسازان ملزم به پیروی از الزامات محدوده مناسب تهویه هوا برای تجهیزات دارای تلفات حرارتی مثل درایوها هستند تا این تجهیزات بتوانند دفع حرارت را به خوبی انجام دهند. بیست سال پیش، بیشتر تابلو برق ها با توان AC کنترل می شدند و اکنون این جریان DC است که تغذیه کنترلی بسیاری از تابلو ها را تشکیل می دهد. این تغییر در ولتاژ کنترل به معنای مصرف برق متفاوت است. وقتی انرژی وارد شده به تابلو برق با بازدهی بیشتری تبدیل به کار مفید می شود، اجزاء گرمای کمتری از خود نشان می دهند و می توانند بسیار نزدیک تر و کمپکت تر نسبت به تجهیزات دیگر در تابلو جانمایی و نصب شوند. تجهیزات مجاور همچنین به ردپای کوچکتر تابلو برق ها نسبت به 60 سال پیش کمک می کنند.

ایمنی بیشتر در تابلو برق ها

ایمنی تابلو برق مسیری طولانی را طی کرده است. بخش اصلی این افزایش ایمنی ناشی از افت ولتاژ کنترل به 24VDC و همچنین پوشانده شدن قسمت های برقدار با عایق مناسب است. این بدان معناست که 95% قسمت های برق دار یا محصور شده اند یا درون تجهیز قرار داده شده اند و رخداد یک اتفاق ناامن تقریبا غیرممکن است. این امر احتمال آسیب دیدن یک اپراتور در اثر لمس یک قسمت برق دار  با بدن یا ابزار خود را تا حد زیادی کاهش می دهد. 5٪ باقی مانده از قسمت های برقدار مثل شینه ها را نیز می توان با استفاده از روکش های عایقی مناسب ایمن کرد.

 

تغییرات تابلو برق

در تابلو برق های امروزی برای جلوگیری و ایمنی و حفاظت در برابر قوس های الکتریکی نیز تمهیدات مختلفی اندیشیده شده است. قوس الکتریکی نور و گرما ناشی از خطای قوس الکتریکی، نوعی انفجار الکتریکی یا تخلیه است که ناشی از اتصال کوتاه کم امپدانس در یک سیستم الکتریکی است. بررسی ها نشان داده اند که تا حدود 77 درصد از کلیه صدمات برقی در اثر حوادث ناشی از قوس های الکتریکی ایجاد می شوند. تمام تابلوسازی ها امروزه ملزم به تولید تابلو برق های سازگار با استانداردهای NEC / NFPA 70E / 508A هستند که در برابر قوس الکتریکی محافظت می کنند و تابلو برق ها را برای اپراتورها ایمن تر می کنند. در اصل، اگر کسی در حال باز کردن یک درب تابلو  برای ارزیابی یک تجهیز یا عیب یابی از مسئله ای باشد، می تواند از امنیت شخصی خود اطمینان حاصل کند.مقاله تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط را نیز می توانید مطالعه بفرمایید.

قابلیت های ارتباطی بهتر در تابلو برق ها

امروزه اترنت و مودباس یک سیستم ارتباطی استاندارد برای بسیاری از تابلو برق ها است. قبل از پروتکل های مخابراتی این چنینی اغلب هیچ استاندارد مخابراتی وجود نداشت که باعث می شد برای انتقال اطلاعات و داده ها انرژی و هزینه زیادی صرف شود. این عدم استاندارد سازی به برنامه نویسی متفاوت زیادی احتیاج داشت زیرا پروتکل های جداگانه همیشه قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. بسیاری از این پروتکل های قدیمی هنوز هم موجود هستند، اما هنگامی که یک تابلو برق جایگزین یا بازسازی می شود، معمولا از پروتکل های اترنت یا مودباس برای این کار بهره برده می شود.

انواع تابلو برق از نظر عملکرد

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل تابلو برق های مقاوم در برابر قوس الکتریکی، معرفی انواع تابلو برق از نظر عملکرد، سطح ولتاژ و محل نصب مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *