تابلو برق فشار قوی

پیش از شروع این مقاله جهت آشنایی با تابلو می توانید مقاله تابلو برق را مطالعه بفرمایید.  تامین ایمن و قابل اعتماد برق به قطع کننده های (دژنکتورهای) مدار بستگی دارد که در صورت اتصال کوتاه از شبکه های برق ما محافظت می کنند. به طور سنتی، این قطع کننده های مدار که در نیروگاه ها و پست های برق مورد استفاده قرار گرفته اند، دارای عایق هوا بودند. در محفظه ای که اتصال مدار در آن قطع می گردد، به دلیل رخ دادن قوس های الکتریکی نیازمند گونه ای عایق هستیم تا بتواند این قوس ها را در خود خفه کند. در سوئیگیرهای AIS عایق مورد نظر، هوا می باشد. تابلوی عایق بندی شده با هوا (AIS) بسته به مقادیر نامی ولتاژ و جریان سیستم، به یک حداقل فاصله ایمن در حد ده ها متر برای جداسازی قسمت های بقردار شبکه و زمین نیازمند است؛ این یعنی باید فضای قابل توجهی را برای تابلو و نصب تجهیزات در نظر گرفت. به عنوان یک گزینه جایگزین ، تابلو  با عایق بندی گاز (GIS) در دسترس است که به قطع کننده های مدار اجازه می دهد با خیال راحت در یک فضای محدود کار کنند. یک پست برق با استفاده از تابلو برق عایق بندی شده با گاز GIS می تواند به اندازه تنا ده درصد یک پست با تابلو های AIS فضا اشغال کند که مزیت قابل توجهی می باشد.

 

تابلو برق GIS

 

تابلو برق GIS توسط تولید کنندگان مشهور بی شماری در سراسر جهان تولید می شود. بسیاری از این شرکت ها چندین دهه تجربه در تولید فناوری تابلو  های قدرت دارند. تولید کنندگان جدیدی نیز به این عرصه پیوسته اند که اخیرا تابلو های GIS را به سبد محصولات خود اضافه کرده اند. این شرکت های تازه وارد اکنون به ویژه در سطح ولتاژ پایین تر در بازار تابلو های GIS و AIS رقابت می کنند. همچنین برای آشنایی بیشتر با تابلو های فشار قوی می توانید به مقاله تجهیزات اصلی تابلو برق فشار قوی و متوسط و ضعیف رجوع کنید.

فن آوری تابلو برق GIS در سال 1936 برای اولین بار معرفی شد ، هنگامی که کمپانی Freon-GIS ، برای اولین بار یک تابلوی GIS 33 کیلو ولت را در ایالات متحده به نمایش در آورد. بعداً ، در اواسط دهه 50 ، گاز هگزافلوئورید گوگرد (SF6) کشف شد، گازی که خاصیت عایق کاری و خاموش کنندگی قوس الکتریکی عالی دارد. در اواسط دهه 1960، تابلوی GIS به اندازه کافی توسعه یافته بود تا از نظر تجاری پایدار باشد و برای یک بازار گسترده تر جذاب شد. امروزه کمپانی های تابلوساز مختلف طیف وسیعی از تابلوهای GIS را از 52 تا 1100 کیلو ولت تولید می کنند.

تابلو برق عایق بندی شده گاز (GIS) از گاز سولفور هگزافلوئورید (SF6) به عنوان یک واسطه دی الکتریک برای خاموش کردن قوس ایجاد شده در طی جداسازی تماس استفاده می کند. از آنجا که SF6 از قدرت دی الکتریک قوی برخوردار است، مسافت عایق نیز می تواند کوچکتر باشد. در تابلوی GIS، کلیه اجزای الکتریکی سوئیچ ها، مانند شینه ها، عایق الکتریکی یا سکسیونرها، مدار شکن یا دژنکتور، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور ولتاژ، سوئیچ های زمینی، و برق گیر های فضار ضعیف تابلویی و رعد و برق در محفظه محکم با گاز SF6 محصور می شوند. این امر منجر به طراحی تابلویی کاملاً جمع و جور می شود.

گاز سولفور هگزافلوئورید (SF6)

 

از این رو، تابلوی GIS در کاربرد های شهری که محدودیت های فضا و مکان در آن وجود دارد بسیار مفید است و نصب سوئیچگیرها یا تابلو برق هایی با عایق هوا که نیاز به فضای زیادی نیاز دارند چندان کاربردی نمی باشد. تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز GIS در کاربردهای مدارشکن های فشار متوسط ​​و فشار قوی از 12 کیلو ولت تا 800 کیلو ولت استفاده می شود. تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز GIS را می توان در ساختمان های شهری، سقف ها، سکوهای دریایی، نیروگاه های صنعتی و نیروگاه های برق آبی نصب کرد.

برای تست قابلیت کنترل پنل تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز GIS، باید اتصالات بین کنترل پنل GIS و کل سیستم تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز GIS برقرار شود. به طور معمول ، یک تابلو برق GIS تقریباً 100 تیغه کمکی NO-NC دارد که از طریق اتصالات مناسب به صفحه کنترل وصل می شوند. این تیغه های کمکی توسط صفحه کنترل برای نشانه های مختلف، هشدارها، سنجش وضعیت و غیره استفاده می شوند.

اجزای تابلو برق GIS

یک تابلو با گاز GIS از اجزای مختلفی تشکیل می شود که به صورت کمپکت و فشرده در کنار هم قرار می گیرند و توسط یک بدنه ایزوله و محکم محافظت می شوند و سپس با گاز SF6 پر می شوند.

این اجزای مختلف عبارتند از:

  • شینه های الکتریکی که به عنوان هادی جریان اصلی برق عمل می کنند
  • ایزولاتورها یا سکسیونرهای الکتریکی که به عنوان مدارشکن های آفلاین عمل می کنند
  • دژنکتورها و مدارشکن ها
  • ترانس های جریان برای اندازه گیری جریان
  • ترانس های ولتاژ برای اندازه گیری ولتاژ
  • کلیدهای زمین
  • برق گیر ها یا صاعقه گیر ها

علاوه بر این ها، یک پنل کنترلی نیز روی تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز GIS نصب می شوند که با گاز SF6 پوشانده نشده اند اما در حقیقت جزئی لاینفک از تابلو برق GIS هستند.

تابلوهای برق عایق بندی شده با گاز SF6

 

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با  GIS کنترل فشار گاز درون محفظه است. تمامی اجزا با فشار گاز در کنار بقیه اجزای درون تابلو قرار گرفته اند. به همین دلیل باید یک سیستم پایش گاز نیز در تابلوهای GIS نصب شود که دارای سیستم های هشدار، تریپ خودکار و قفل خودکار در صورت نشتی گاز می باشد.

 

مزایای تابلو برق های GIS

  • بدنه زمین شده تابلو برق GIS ایمنی کار افراد و اپراتورها را افزایش می دهد.
  • هر چند قطع در قسمت های مجزایی با گاز SF6 ایزوله می شوند در نتیجه قابلیت اطمینان کلی تابلو افزایش می یابد.
  • نیاز به فضای به مراتب کمتر برای نصب تجهیزات
  • هزینه های تعمیر و نگهداری پایین به دلیل طراحی سطح بالا
  • پایداری بالای گاز SF6‌در طول زمان که از بین نمی رود و تا حدود 40 سال در صورت نگهداری مناسب نیازی به تقویت فشار گاز وجود ندارد.

تابلو برق فشار قوی

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: ، ، تست هایی که باید برای تایید تابلو برق انجام شوند بخش اول و بخش دوم و  بخش سوم و چهارم، تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *