انواع تابلو برق از نظر عملکرد

  1. تابلو برق  کنترل صنعتی

  2. تابلو برق توزیع

  3. تابلو برق اصلاح ضریب قدرت 

  4. تابلو برق حفاظت و کنترل

پیش از شروع این مقاله جهت آشنایی با تابلو می توانید مقاله تابلو برق را مطالعه بفرمایید

1- تابلو برق  کنترل صنعتی

همان طور که از اسم آن مشخص است این تابلوها برای کاربردهای کنترلی نظیر اتوماسیون یا PLC و امثال آن برای سیستم کنترلی ماشین های صنعتی و کارگاه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این تابلو ها به ما این امکان را می دهند که به راحتی در سیستم عیب یابی کنیم.

انواع تابلو برق از نظر عملکرد

2- تابلو برق توزیع

این تابلو ها که از رایج ترین نوع آن ها هستند و تقریبا در تمامی مکان ها در ابعاد و سطوح ولتاژی متفاوت نظیر تابلوهای ایستاده، داخلی، خارجی، دیواری، متال، کشویی و تابلوهای MV، LV  وجود دارند که وظیفه توزیع برق بین تجهیزات صنعتی را دارند. در واقع از این تابلو ها به عنوان یک منبع تغذیه که از حفاظت بالایی برخوردار هستند  در مراکز مهم و بزرگ استفاده می شود. همچنین برای آشنایی بیشتر با تابلو های فشار قوی می توانید به مقاله تجهیزات اصلی تابلو برق فشار قوی و متوسط و ضعیف رجوع کنید.

3- تابلو برق اصلاح ضریب قدرت 

این تابلو ها که به تابلوهای بانک خازنی نیز معروف هستند عموما در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی جهت کاهش توان راکتیو و در نتیجه کاهش تلفات و افزایش راندمان استفاده می شوند. این تابلوها با استفاده از یک رگولاتور هر لحظه شکل موج ولتاژ و جریان را رصد میکنند و با تعیین تعداد و اندازه خازن مورد نیاز سیستم اختلاف فاز میان این دو پارامتر را بر طرف می کنند یا به اصظلاح ضریب قدرت را به عدد یک نزدیک میکنند .

انواع تابلو برق از نظر عملکرد

4- تابلو برق حفاظت و کنترل

از این تابلو ها در مراکز مهمی چون کارخانه های صنعتی بزرگ یا مکان های حساسی مثل مترو به منظور راه اندازی و کنترل استفاده می شود تابلو های حفاظت و کنترل با اندازه گیری  پارامتر های الکتریکی مثل ولتاژ، جریان،توان و غیره دستورات و پیغام های لازم را به اپراتور ارسال می کند. همچنین این تابلوها قابلیت نمایش خطا در سیستم را دارند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: ، ، تست هایی که باید برای تایید تابلو برق انجام شوند بخش اول و بخش دوم و  بخش سوم و چهارم، تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط و نحوه محاسبه ابعاد تابلو برق از نظر حرارتی … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *