تابلو برق های کامپکت(AIS و UNIswitch)

تعریف تابلو برق AIS

پیش از این در مقاله تابلو برق GIS چیست؟  اکنون قصد داریم در این مقاله به معرفی نوعی دیگر از تابلو برق ها معروف به AIS بپردازیم.  در واقع  AIS مخفف کلمه Air Insulated Switch و به تابلو هایی اطلاق می گردد که از هوا جهت عایق بندی استفاده می کنند. در این مدل از تابلو های فشار متوسط که از نوع کامپکت نیز هستند. از هوا به عنوان عایق اطراف باسبارها استفاده می شود و تجهیزات کلیدزنی آن در محیط گازی و یا خلاء قرار دارند. این تابلو از تعدادی سلول مجزا تشکیل شده است که در کارخانه یا محل پست به هم متصل می شوند.

تابلو برق های AIS مدل Uni

ساختار تابلو برق های AIS

این مدل از تابلو برق ها اغلب در پست های توزیع و پست های پیش ساخته با به اصطلاح کیوسک مورد استفاده قرار میگیرند و دارای تکنولوژی مدرن با ضریب اطمینان و ایمنی بسیار بالا هستند که در عین حال نیز کارکردن با آن ها بسیار ساده است. از نظر اندازه و حجم اشغالی این تابلو ها در مقایسه با به تابلو برق های فشار متوسط فضای کمی را می گیرند که همین مسئله سبب شده تا توجه بسیاری به خود  جلب کند.

تابلو برق های Uni Switch

از دیگر خانواده این تابلو برق ها می توان به تابلو های فشار متوسط کمپکت  Uni Switch اشاره کرد که یکی از پیشرفته ترین انواع تابلو های فشار متوسط با عایق هوا در جهان هستند و همچنین قابلیت  تجهیز دژنگتورهای نوع VD4 و سکسیونر های قابل قطع زیر بار با گاز SF6 ساخت شرکت ABB را دارا هستند. بدنه این تابلوها نیز  از نوع Metal Enclosed می باشد.

 

ویژگی های تابلو برق های Uni Switch

همان گونه که در مقاله تابلو برق های مقاوم در برابر قوس الکتریکی اشاره شد تابلو های با بدنه metal enclosed از ضریب اطمینان و طول عمر بالا و قابلیت های مکانیکی و الکتریکی خوبی برخوردار است. تابلوهای Uni Switch  بسیار انعطاف پذیر هستند و با هر ترکیبی از سلولهای دژنگتوری، سکسیونری، سکسیونر فیوزدار، رایزر، کوپلاژ و اندازه گیری و … قابل ساخت می باشند.

یکی دیگر از ویژگی های برجسته این تابلو ها امکان کاهش و افزایش ترکیبهای سلولی در آن است. به دلیل وجود امکان ترکیب سلول اندازه گیری در سلول دژنگتوری، این نوع تابلو ها به بهترین گزینه به عنوان تابلوی پست پاساژ تبدیل شده اند و در بیشتر پروژه های سنگین مثل قطار شهری در سراسر کشور از این تابلو ها استفاده می شود.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفثد واقع شده باشد. در مقالات بعدی سعی می کنیم به مقایسه این مدل تابلو برق با انواع GIS بپردازیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *