نقش دمای محیط در عملکرد سافت استارتر

وقتی در مبحث سافت استارتر ها صحبت از دمای محیط می کنیم در واقع منظور از دما دمای محیط ، دمای متوسط محیط اطراف سافت استارتر در یک دوره 24 ساعته می باشد . در اکثر انواع سافت استارتر، بالاتر رفتن دمای محیط از 40 درجه سانتیگراد باعث کاهش جریان نامی قابل تحمل دستگاه خواهد شد که این مسئله می تواند منجر به خرابی و متعاقبا تعمیرات سافت استارتر گردد.

در دمای بالاتر از 40 درجه سانتیگراد، از فرمول زیر می توانید جریان نامی قابل تحمل دستگاه به خصوص سافت استارتر های  ABB را محاسبه کنید:

le derated = Ie – (ΔT * Ie * 0.008)

که در آن:

Ie derated : حداکثر جریان کاری دستگاه پس از افزایش دما

Ie : جریان نامی سافت استارتر

ΔT: اختلاف دمای محیط با دمای نامی

0.008 : ضریب کاهش ظرفیت دستگاه

به عنوان مثال اگر جریان نامی یک دستگاه برابر 105 آمپر، دمای محیط برابر 48 درجه و ضریب کاهش ظرفیت 0.008  باشد بود جریان متوسط عبوری از دستگاه برابر 98.2  آمپر خواهد.(یک نمونه از تعمیرات سافت استارتر های ABB)

ΔT  = 48-40 = 8 oC

 New current = Ie – (Δ T* Ie * 0.008) = 105 – (8x105x0.008) = 98.2A

نقش ارتفاع در عملکرد سافت استارتر

 

استفاده از سافت استارتر در مناطق مرتفع وقتی که سافت استارتر در مناطقی با ارتفاع زیاد از سطح دریا نصب می شود، بعلت ضعف خنک کنندگی هوا، قدرت جریان دهی کمتری خواهد داشت. در صورتی که به این مسئله نوجه نکنید می تواند منجر به خرابی و تعمیرات سافت استارتر گردد. در برخی موارد باید از سافت استارتر بزرگتری استفاده کرد. از فرمول زیر می توان درصد کاهش جریان نامی سافت استارتر در ارتفاعات را محاسبه نمود :

 of le = 100 –(x- 1000)/150 %

که در آن:

X: ارتفاع نصب از سطح دریا

بطور مثال، سافت استارتری با جریان نامی 300 آمپر در ارتفاع 2500 متری سطح دریا، می تواند با 90 % جریان نامی یعنی 270 آمپر کار کند.

شکل زیر منحنی عملکرد سافت استارتر در ارتفاع است

منحنی عملکرد سافت استارتر در ارتفاع

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین می توانید مقاله نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس را نیز مطالعه بفرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *