مزایای سافت استارتر

تعمیرات سافت استارتر در سه مرحله به صورت زیر انجام می شود

  1. تعمیر و نگهداری دوره ای

  2. تعویض برد اصلی

  3. تعویض فن، نگهدارنده شین ها

در مقاله تعمیر و نگهداری سافت استارتر به تفصیل به مورد اول پرداختیم اکنون قصد داریم  به بخش دوم بپردازیم. برد اصلی مغز کنترلی و پردازشگر سافت استارتر است. این برد کنترل کننده تریستورها است و سایر فرایندهای کنترلی نیز توسط تجهیزات الکترونیکی روی آن اجرا می شوند. در این مقاله به نحوه باز کردن و تعویض این برد می پردازیم.

 

تعویض برد سافت استارتر

 

1- پیش از شروع تعمیرات سافت استارتر در ابتدا باید بدنه کیپد را از آن جدا نمایید. برای این کار ابتدا باید پیچ های روی آن را باز کنید و سپس بدنه را به سمت بالا بکشید. مراقب باشید که هنگام باز کردنه بدنه کیپد، پیچ ها از جای خود خارج نشوند و به درون دستگاه نیافتند. حال می توانید برد اصلی را از محل خود خارج کنید.

 

 

 

 

2. کابل های اتصال تریستورها را از برد اصلی جدا کنید. کابل های تریستورها را با برچسب های 1، 2 و 3 قبل از جداسازی شماره گذاری کنید تا در هنگام اتصال مجدد به مشکل بر نخورید. برای برچسب گذاری صحیح می توانید از نوشته های روی برد در کنار هر اتصال اطمینان حاصل کنید. برای جدا کردن کابل های تریستور از روی برد می توانید از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید.

 

 

 

3. حال زمان جداسازی کابل کنتاکتور بایپس و کابل های CT ها است. کابل های CTها را با برچسب های 1، 2 و 3 قبل از جداسازی شماره گذاری کنید تا در هنگام اتصال مجدد به مشکل بر نخورید. برای برچسب گذاری صحیح می توانید از نوشته های روی برد در کنار هر اتصال اطمینان حاصل کنید. برای جدا کردن کابل های CT ها و کنتاکتور بایپس از روی برد می توانید از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعویض برد سافت استارتر

 

4. کابل سنسور حرارت و کابل های فن ها را از برد اصلی جدا نمایید. برای جدا کردن کابل های سنسور حرارتی و فن ها از روی برد می توانید از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید. پس از جدا سازی، در صورتی که طراحی برد  شما به گونه ای است که دارای نگهدارنده کابل است، کابل ها را از درون نگهدارنده خارج نمایید.

 

 

 

 

 

5. حال می توانید برد اصلی را از محفظه خود خارج کنید. بر را برای مکانیزم ها یا خارهای جداسازی بررسی کنید. این مکانیزم ها در مدل های مختلف متفاوت است. سپس آن را از محفظه خود خارج نمایید. برد قدیمی می تواند یک جواهر برای تعمیرات سافت استارتر آتی شما باشد. به خوبی از آن نگهداری نمایید. در دفعات بعد که با یک مدل مشابه از آن مواجه شدید که احیانا با مشکل برد مواجه بود، به راحتی می توانید قطعات الکترونیکی روی برد را با استفاده از برد خراب موجود تعویض نمایید و هزینه تعمیر را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

 

 

 

6. برد جایگزین را در محفظه قرار دهید. از جهت قرارگیری صحیح برد روی محفظه اطمینان حاصل کنید. از همان مکانیزمی که برای در آوردن برد بهره بردید باید برای جا انداختن برد جدید استفاده نمایید. پس از جا انداختن برد جدید در محفظه، از محکم شدن آن در جای خود اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

7. کابل های سنسور حرارتی و کابل فن ها را به برد اصلی جدید متصل نمایید. در زمان اتصال مجدد، حتما به نامگذاری های برچسبی که قبلا انجام داده اید دقت کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل سنسور حرارتی را به ترمینال مربوط به خود و کابل های چند فن روی سافت استارتر را نیز به ترمینال های مربوطه متصل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعویض برد سافت استارتر3

8. کابل کنتاکتور بایپس و کابل های CT ها را متصل کنید. در زمان اتصال مجدد، حتما به نامگذاری های برچسبی که قبلا انجام داده اید دقت کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل کنتاکتور بایپس را به ترمینال مربوط به خود متصل نمایید. کابل های CT ها را نیز مطابق با فازهای 1، 2 و 3 دقیقا به محل مربوط به خود متصل نمایید. CT ها کار اندازه گیری جریانی را برای کنترل فرایندهای راه اندازی و توقف نرم و همچنین اجرای صحیح توابع حفاظتی انجام می دهند، در نتیجه اتصال ناصحیح آن ها تاثیر بسیار نامطلوبی بر عملکرد سیستم خواهد داشت.

 

 

 

 

9. کابل های تریستورها را به برد اصلی متصل نمایید. در زمان اتصال مجدد، حتما به نامگذاری های برچسبی که قبلا انجام داده اید دقت کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل های تریستورها ها را نیز مطابق با فازهای 1، 2 و 3 دقیقا به ترمینال های مربوط به خود متصل نمایید.

 

 

 

 

10. برد جدید به همراه محفظه اش را درون واحد سافت استارتر جایگذاری نمایید. در زمان جایگذاری برد دقت نمایید کابل های متصل به آن در بین بدنه گیر نکنند و فشرده یا قطع نشوند. همچنین برای تعمیرات سافت استارتر دقت نمایید پیچ ها به درون محفظه  سقوط نکنند. از آنجا که پیچ ها عموما از جنس فلزات رسانا هستند، وجود آن ها در کنار هادی های قدرت هنگام برقدار شدن سافت استارتر می تواند شدیدا خطرآفرین باشد.

 

 

11. در مرحله آخر از تعمیرات سافت استارتر باید  بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به سافت استارتر متصل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در تعمیرات سافت استارتر پس از جایگذاری برد باید یک بروزرسانی نرم افزاری نیز روی تجهیز اعمال شود تا برد با سافت استارت هماهنگ گردد، اما این مساله خیلی رایج نمی باشد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انواع راه انداز نرم، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، بررسی انواع رله و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *