راه انداز نرم و درایو

از آنجایی که به هنگام راه اندازی موتور ما با جریان هجومی زیادی مواجه می شویم و این جریان راه اندازی می تواند به موتور صدمه وارد کند. پیشنهاد می شود از راه انداز نرم استفاده شود. ولی درایو یا اینورتر برای مواقعی مناسب است که ما می خواهیم اعمال کنترلی بیشتری به خصوص روی سرعت دور موتور داشته باشیم. برای انتخاب مناسب و بهینه بین راه انداز نرم و درایو ابتدا باید با ویژگی های هر کدام به صورت جدا آشنا شویم.

راه انداز نرم ها جهت راه اندازی موتور به آرامی، از ۶ عدد تریستور که به صورت موازی و معکوس نصب شده اند استفاده می کنند. در حالی که درایو یا اینورتر به طور کلی  از سه بخش مجزای یکسوساز، خازن و مبدل DC  به  AC تشکیل شده است. به ترتیب یکسوساز وظیفه تبدیل ولتاژ AC را به DC را دارد، خازن ولتاژ خروجی یکسوساز را صاف و بدون ریپل می کند و در آخر مبدل DC به AC به وسیله ۶ عدد ترانزیستور IGBT ولتاژ DC  صاف شده را به ولتاژ  AC با فرکانس مشخص تبدیل می کند. در واقع درایو نیز نوعی راه انداز نرم است که قابلیت کنترل سرعت را دارد. پس مسئله انتخاب بین راه انداز نرم و اینورتر بستگی به نوع کاربری و همچنین اینکه تا چه حد می خواهیم روی سیستم خود کنترل داشته باشیم بستگی دارد. مثلا اگر کاربرد مورد نظر ما فقط محدود کردن جریان راه اندازیست پس راه انداز نرم برای ما مناسب تر است . اما اگر علاوه بر آن بخواهیم دور موتور را نیز کنترل کنیم باید از درایو استفاده کنیم.  نکته بعدی که قابل اهمیت است مسئله هزینه است  و از آنجایی که سافت استارتر ها  تنظیمات کمتری نسبت به اینورتر دارندگزینه  مقرون به صرفه تری هستند برای درک بهتر این موضوع دو مثال را برای شما آورده ایم.(نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، مزایای درایو کنترل دور برای پمپ های صنعتی )

راه انداز نرم و درایو

  1. یک سیستم تخلیه آب را در نظر بگیرید حجم آب پمپ شده و خارج شده به وسیله موتور در مخرن معمولا یکسان است. در چنین حالتی استفاده از راه انداز نرم مناسب تر است. ازآنجایی که مقدار آب خارج شده از مخزن با آب وارد شده برابر است و مخزن سرریز نمی کند تنها کنترل جریان هجومی اولیه با سافت استارتر جهت جلوگیری از آسیب به موتور کفایت می کند. اما اگر میزان آب خروجی به دلیلی کاهش یابد باید سرعت پمپ آب هم تغییر کند. در این شرایط باید از درایو استفاده کنیم.(کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟)

استفاده از سافت استارتر

 

  1. برای مثال دوم یک سیستم خنک کننده را در یک محیط کارگاهی که باید بین دو دمای حداقل و حداکثر کار کند در نظر بگیرید. فن وقتی روشن می شود و محیط را خنک می کند که دمای محیط به بیشترین مقدار خود برسد همچنین در صورت کاهش دمای محیط فن با کم شدن سرعت چرخش خود دما را بالا نگه می دارد و بالعکس اگر دمای محیط افزایش یابد، سرعت چرخش فن نیز بیشتر خواهد شد. در این شرایط که ما نیاز به کنترل سرعت فن متناسب با دمای محیط داریم قطعا اینورتر بهترین گزینه است. در صورتی که قرار بود فن بر اساس دمای محیط فقط خاموش یا روشن شود باید از راه انداز نرم استفاده می کردیم.(درایوهای کنترل دور در عمل)

 

استفاده از درایو

به طور کلی اینورترها و سافت استارت ها شبیه به هم هستند و عملکرد نسبتا یکسانی را در راه اندازی و توقف موتور دارند. اما فقط دقت کنید که فقط با درایو کنترل دور قادر به کنترل سرعت موتور خواهیم بود. همچنین اینورترها گران تر و بزرگتر هستند.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: تعمیر و نگهداری راه انداز نرم ،  ، راه اندازی اینورتر، راه انداز نرم  در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *