شروع ضربه ای (Kick start) در راه انداز نرم

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1639116511667{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #d8d8d8 !important;border: 2px initial #303030 !important;border-radius: 10px !important;}”]

گشتاور موتور با زیاد شدن ولتاژ خروجی از راه انداز نرم که متناسب با شیب زمانی است که توسط کاربر تعیین شده است، به صورت خطی افزایش می یابد. دقت به این امر لازم است که گشتاور ایجاد شده در این دوره زمانی می تواند به اندازه روتور قفل شده موتور که به تنظیمات و همچنین اقتضائات بار بستگی دارد، نزدیک گردد

[/vc_column_text][vc_column_text]

راه انداز نرم می تواند نقشی بسیار تاثیر گذار در ارتقای بازدهی سیستم الکترومکانیکی شما ایفا کند. برای آشنایی با چگونگی کارکرد این ابزار بهتر است به مطالعه نوشته “اصول کار راه انداز نرم چیست؟” بپردازید. در نوشته حاضر قصد داریم در رابطه با برخی تنظیماتی که برای این محصول در نظر گرفته می شود، صحبت کنیم.

شروع رمپ در راه انداز نرم

جریان اولیه یا سطح گشتاور برای سافت استارتر باید در اندازه مشخصی، تنظیم گردد تا بتواند تسهیلات زیر را فراهم کند.

  1. برای آنکه راه اندازی مناسبی برای موتور فراهم گردد.
  2. زمان را در سرعت صفر به هنگام اولین استارت، به حداقل برسانیم.

تنظیمات معمول و نرمال راه انداز نرمدر بیشتر کاربردهای این محصول، اندازه اولیه جریان یا گشتاور به گونه ای تنظیم می گردد که تنها بتواند بر موتور و بار آن غلبه کند. اما اگر موردی باشد که بار اصطکاکی آن زیاد باشد، در این صورت باید به جای آن از ضربه استارت استفاده شود. زیرا در چنین مواردی برای شروع حرکت، راه انداز نرم باید بتواند گشتاور بالایی تولید نماید.

بعد از آنکه گشتاور گام اول اعمال شد، آنگاه همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، گشتاور موتور با زیاد شدن ولتاژ خروجی از راه انداز نرم که متناسب با شیب زمانی است که توسط کاربر تعیین شده است، به صورت خطی افزایش می یابد. دقت به این امر لازم است که گشتاور ایجاد شده در این دوره زمانی می تواند به اندازه روتور قفل شده موتور که به تنظیمات و همچنین اقتضائات بار بستگی دارد، نزدیک گردد.

در پایان زمان مرحله شیب دارد، باید موتور و بار به سرعت کامل خود رسیده باشند و همچنین جریان موتور در سطح نرمال و جریان نامی خود باشد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با تنظیمات راه انداز نرم متناسب با بار و اصطکاک با متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

محدودیت جریان استارت در راه انداز نرم

محدودیت جریان استارت در راه انداز نرمیکی از تنظیماتی که می توان با راه انداز نرم اعمال کرد، محدود کردن جریان هنگام استارت موتور است. که این تنظیمات هنگامی اعمال می شود که نیاز است موتور و بار در سطح گشتاور کنترل شده ای شروع به کار کنند. در چنین مواردی سطح گشتاور موتور تنظیم می شود و در طول فرآیند راه اندازی در این سطح باقی می ماند، تا اینکه نیازهای بار به کمتر از این سطح برسد و یا آنکه زمان رمپ به انتهای خود برسد. شما می توانید این روند را در نمودار زیر مشاهده نمایید.

شروع ضربه ای (Kick start) در راه انداز نرم

شروع ضربه ای برای موتور این امکان را فراهم می کند که بتواند جریان بیشتری را هنگام شروع به کار از منبع تغذیه بکشد و به این ترتیب بتواند گشتاور اضافه ایجاد کند که بتواند بر بار اصطکاکی با مقدار بالا غلبه نماید. این شروع ضربه ای در لحظه ابتدایی رخ می دهد و پس از یک تاخیر زمانی مشخص، جریان دوباره به اندازه نرمال و اولیه ای که برای سطح استارت تنظیم شده بود، بر می گردد. جریان شروع ضربه ای و همچنین مدت زمان آن توسط راه انداز نرم قابل برنامه ریزی هستند.

شروع ضربه ای (Kick start) در راه انداز نرمسوالات متداول

1.       تنظیمات توقف رمپ (شیب دار) توسط راه انداز نرم در چه مواقعی انجام می شود؟

پاسخ: سافت استارتر علاوه بر راه اندازی نرم، می تواند برای فرآیند توقف و خاموش شدن موتور نیز وارد عمل گردد و یه فرآیند توقف ملایم را برای آن فراهم نماید. این پروسه به خصوص در مواردی که کاربردهای اصطکاکی بار بالا هستند، مطلوب است.

2.      راه انداز نرم تنظیمات توقف رمپ را چگونه اعمال می کند؟

پاسخ: یک رمپ توقف می تواند برای طولانی تر کردن دوره متوقف شدن موتور اعمال شود. این کار باعث می شود مدت زمان بیشتری برای توقف موتور نسبت به حالت معمولی طی گردد. سافت استارتر این کار را با کاهش تدریجی ولتاژ ورودی به موتور انجام می دهد. یعنی اگر در پروسه معمولی خاموشی، ولتاژ جریان به طور ناگهانی قطع می شود، در این موارد، سافت استارتر ولتاژ را به تدریج کم می کند تا به صفر برسد و به این ترتیب باعث طولانی تر شدن پروسه خاموش شدن موتور می گردد.

3.     تفاوت توقف نرم و ترمز الکترونیکی چیست؟

پاسخ: عملکرد راه انداز نرم به هنگام خاموش کردن موتور یک ترمز الکترونیکی نیست که بتواند بار را سریع تر از مدت زمان معمولی متوقف کند. بلکه این ویژگی سافت استارتر تنها باعث گسترده تر شدن زمان توقف می گردد. در برخی از کاربردها، اگر نیازهای گشتاور بار بسیار بالا باشد و زمان توقف نیز خیلی طولانی تنظیم شده باشد، موتور ممکن است زودتر از زمان تنظیم شده متوقف گردد. زیرا بار زیاد باعث می شود که هنگام کاهش ولتاژ موتور زودتر متوقف گردد.

تنظیمات توقف رمپ (شیب دار) توسط راه انداز نرمبرای آشنایی بیشتر با پروسه توقف توسط سافت استارتر توصیه می شود که به مقاله “راه اندازی نرم و توقف نرم” مراجعه نموده و مطالعه آن را از دست ندهید. علاوه بر آن شما می توانید جهت کسب آشنایی بیشتر با این محصول و همچنین سفارش دستگاه متناسب با سیستم خود به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید و در این راستا همچنین از مشاوره و کمک کارشناسان ما نیز بهره مند گردید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *