حفاظت برق گیر از تجهیزات در برابر اضافه ولتاژ موقت

در مقاله “برق گیر را چگونه به تجهیزات متصل می کنیم؟” گفتیم ما باید بتوانیم از تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی در برابر ولتاژهای ناگهانی که اندازه های بزرگی دارند و اصطلاحا به آن ها سرج (surge) گفته می شود، محافظت نماییم. اما این ولتاژهای بالا در شبکه های برق به دو صورت رخ می دهند:

  1. اضافه ولتاژ موقت (Temporary overvoltage)
  2. اضافه ولتاژ تبدیل (Switching overvoltage)

در این نوشته به قسم اول خواهیم پرداخت. برای آشنایی با دیگر کارکردهای این محصول می توانید به صفحه برق گیر لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”برق گیر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

برق گیر در برابر اضافه ولتاژ موقت

علل به وجود آمدن چنین اضافه ولتاژی می تواند یکی از عوامل زیر و یا ترکیبی از آن ها باشد که عبارتند از:

  1. خطای زمین
  2. پس زدن بار وارده
  3. رزونانس
  4. فرورزونانس که یک دیده رزونانس غیر خطی است. این پدیده میان اندوکتانس غیر خطی ترانس و خازن شبکه در حالت اشباع اتفاق می افتد و معمولا مشکلاتی را برای عایق ها به وجود می آورد.

حفاظت برق گیر از تجهیزات در برابر اضافه ولتاژ موقتبرای آنکه بتوان عایق هماهنگی را برای این پدیده ایجاد کرد، اضافه ولتاژ موقت در حد یک دقیقه در نظر گرفته می شود و دامنه نوسان آن نیز معمولا در هر واحد بیش از 2.5 نخواهد بود که می تواند با توجه به پیکربندی سیستم از چند سیکل تا چند ساعت متغیر باشد. نوسان ایجاد شده در هر واحد تابعی از ماکزیمم ولتاژ سیستم است. بنابراین برق گیر باید به گونه ای طراحی شود که بتواند در برابر چنین ولتاژی مقاومت از خود نشان دهد و همچنین جریان مربوطه را منحرف کرده تا به مدار تجهیزات مورد محافظت وارد نشود.

برای آشنایی با نحوه عملکرد برق گیر در چنین مواردی می توانید به نوشته “فهم رفتار اضافه ولتاژ موقت در برق گیرها” مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای انتخاب گزینه مناسب برای برق گیر مورد نظر خود با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *