سافت استارتر، خواص متفاوتی از سایر روشهای راه اندازی دارد. در ساختار آن از تریستور استفاده شده و ولتاژ اعمالی به الکترو موتور توسط آن تنظیم می گردد . سافت استارتر از کاهش ولتاژ به منظور کاهش جریان استفاده می کند که البته این موضوع باعث کاهش گشتاور راه اندازی می گردد. (اقدامات اولیه پیش از تعمیرات سافت استارتر)

در حین اولین مرحله راه اندازی، ولتاژ اعمالی به الکترو موتور، در حدی است که تنها باعث لغزش اولیه دنده ها یا محکم شدن تسمه ها با زنجیر ها می گردد. به بیان دیگر باعث حذف ضربات نامطلوب در لحظه راه اندازی می شود. به تدریج، ولتاژ و گشتاور افزایش می یابد تا سرعت ماشین رو به افزایش گذارد. یکی از برتری های این روش راه اندازی، امکان تنظیم گشتاور مطابق نیاز بار می باشد.

در واقع در هنگام استفاده از راه انداز نرم، گر چه تمام گشتاور راه اندازي الكتروموتور در دسترس است، ولی این سیستم می تواند گشتاوری به اندازه نیاز در اختیار بار قرار دهد. خاصیت دیگر راه انداز نرم، عمل توقف نرم است، که در هنگام توقف پمپ هایی با هد بالا، مانع از ایجاد حالت ضربه چکشی سیال می گردد . این ضربه در روشهای راه اندازی مستقیم و ستاره – مثلث باعث آسیب دیدگی پمپ، اتصالات و لوله ها می گردد ). خاصیت توقف نرم در هنگام توقف نوارهای نقاله نیز باعث جلوگیری از تخریب مواد ناشی از توقف سریع می گردد.

کاربردهای سافت استارتر

در این بخش به برخی حالات معمول راه اندازی و شرایط بارهای مختلف الکتروموتورها اشاره می شود . البته دو پارامتر باید در نظر گرفته شود. (مواردی که منجر به تعمیرات سافت استارتر می گردند)

  1. گشتاور ترمزی بار، که عبارت است از نیروی مستقیم ترمز کننده بر روی محور موتور و گشتاور راه اندازی عبارت است از اختلاف بین گشتاور تولید الکترو موتور و گشتاور ترمزی بار
  2. ممان اینرسی و با جرم چرخ طیار نیز شرایط راه اندازی را تحت تأثیر قرار می دهد . هر چه اینرسی بیشتر باشد، زمان راه اندازی برای موتور مشابه طولانی تر خواهد بود.

دسته بندی سافت استارترهااز نظر عملکرد

راه اندازی فن سانتریفوژ با سافت استارتر

در برخی کاربردها، موتور با گشتاور بار کوچکی راه اندازی می شود، که این حالت را اصطلاحا راه اندازی بی بار می نامند . فن های سانتریفوژ بزرگ نیز عمدتا با دمپر بسته راه اندازی می شوند، که باعث تسریع و تسهیل راه اندازی می گردد، اما بعلت ممان اینرسی بزرگ این نوع بار، عمل راه اندازی به زمانی نسبتا طولانی نیاز مند می باشد.( تعمیرات سافت استارترهای اشنایدر)

موتور با گشتاور بار کوچک

راه اندازی مستقیم فن سانتریفوژ

فن های سانتریفوژ اغلب توسط یک یا چند تسمه به الکترو موتور متصل می شوند . در هنگام راه اندازی مستقیم، این تسمه ها به شدت به لغزش در می آید . علت آن است که این نوع فنها، اصولا ممان اینرسی بزرگی دارند . لذا با وجود بی باری فن، هنوز ممان اینرسی مانع بزرگی در راه اندازی می باشد و لغزش تسمه ها بعلت بالا بودن گشتاور راه اندازی موتور و عدم توان تسمه ها در انتقال نیروهای موجود، به وجود می آید. موارد فوق باعث افزایش هزینه نگهداری و هزینه تولید بعلت توقف خط به منظور تعویض تسمه ها و بیرینگها می گردد.

راه اندازی توسط سافت استارتر

راه حل مشکلات مذکور، کاهش گشتاور راه اندازی موتور در هنگام استارت است. با استفاده از یک دستگاه سافت استارتر ولتاژ در آغاز حرکت به اندازه ای کاهش می یابد که از لغزش جلوگیری شود ولی برای راه اندازی فن مناسب باشد. راه انداز های نرم ABB ، امکان تنظیم شرایط راه اندازی چه در حالت بی بار و چه با بار کامل را فراهم می کند.( تعمیرات سافت استارترهای شرکت ABB)

انتخاب سافت استارتر مناسب برای فن سانتریفوژ

برای راه اندازی فن های کوچک و متوسط، سافت استارتری با توان متناسب با توان موتور انتخاب کنید . این انتخاب، در صورتی صحیح است که زمان راه اندازی مستقیم کمتر از 5 ثانیه باشد. استارت سنگین برای راه اندازی فن های بزرگ، که زمان راه اندازی مستقیم آنها بیش از 5 ثانیه باشد، از سافت استارتر سنگین متناسب با توان موتور و یا ترمال با توانی بالاتر از توان موتور استفاده کنید.

انتخاب سافت استارتر مناسب برای فن سانتریفوژ

مشخصه جریان سرعت

تنظیمات پیشنهادی:

  • زمان استارت را ترجیحا 10 ثانیه در نظر بگیرید
  • زمان توقف صفر ثانیه
  • ولتاژ اوله حدود 30 درصد
  • محدودیت جریان نیز برقرار است

 

راه اندای پمپ سانتریفیوژ با سافت استارتر

علی رغم اینکه انواع متعددی از پمپ ها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد در اینجا ما قصد داریم یکی از انواع پر مصرف آن ها یعنی پمپ سانتریفیوژ را مورد بررسی قرار دهیم. ( نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس)

راه اندازی مستقیم پمپ سانتریفیوژ

راه اندازی یک پمپ، معمولا برای یک الكترو موتور قفس سنجابی مسأله ساز نیست. بلکه خوردگی و آسیب ناشی از امواج فشار سیال در هنگام استارت و توقف سریع پمپ در سیستم لوله کشی و اتصالات موجب اشکال می گردد. در هنگام راه اندازی مستقیم، بعلت گشتاور راه اندازی بالا و گشتاور مقاوم پایین، موتور سریعا به دور نامی می رسد. در راه اندازی مستقیم، جریان راه اندازی، معادل بیشترین مقدار ممکن خواهد بود.

توقف پمپ

پمپها در هنگام توقف نیز با مشکلاتی مواجهند. اگر توقف با قطع برق ورودی انجام شود، موتور بلافاصله متوقف می شود . بعلت بالا بودن جرم سیال عبوری در لوله ها، ابتدا سیال کمی به عبور با سرعت قبلی ادامه داده و سپس در لوله ها بر می گردد. این امر باعث بروز شوک های شدید در فشار سیال شده و تنش مکانیکی شدیدی را بر والوها و لوله کشی اعمال می کند. (نکاتی در مورد سافت استارتر و تعمیرات آن)

راه اندازی پمپ سانتریفوژ توسط سافت استارتر

ولتاژ در آغاز حرکت، کاهش یافته و نتیجتا گشتاور موتور نیز کم خواهد، ABB با استفاده از یک دستگاه سافت استارتر شد. در خلال راه اندازی، ولتاژ را به تدریج افزایش می دهد و موتور نیز به همین دلیل نیروی کافی جهت رسیدن به دور نامی، بدون هر گونه شوک یا ضربه جریان خواهد داشت. مقدار معمول جریان، در حین راه اندازی یک پمپ سانتریفوژ تحت بار کامل، حدود 4 برابر جریان نامی موتور می باشد. در هنگام توقف نیز، استفاده از راه انداز نرم برای حل مشکلات فوق الذکر پیشنهاد می گردد. سافت استارتر، ولتاژ را بتدریج کاهش می دهد و در این حین موتور ضعیف و ضعیفتر می شود؛ بالنتيجه سرعت عبور سیال به نرمی کم می شود بدون اینکه هیچ تنش و فشار اضافه ای تولید شود.

مشخصه جریان سرعت

انتخاب سافت استارتر مناسب برای پمپ سانتریفوژ

راه اندازی یک پمپ، حالت نرمال و طبیعی یک راه اندازی است و برای این منظور از راه انداز نرمی با توان معادل توان موتور استفاده کنید. لازم به ذکر است که در راه اندازی پمپها، استارت سنگین رخ نخواهد داد. (مسئله حفاظت در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر)

تنظیمات پیشنهادی:

  • زمان استارت را ترجیحا 10 ثانیه در نظر بگیرید
  • زمان توقف 20 ثانیه
  • ولتاژ اوله حدود 30 درصد
  • محدودیت جریان نیز برقرار است

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *