دیاگرام اتصال سافت استارتر و موتور

سافت استارتر ها یکی پرکاربردترین ادوات کنترل ماشین های القایی هستند. این ادوات الکتریکی در دسته تجهیزات الکترونیک قدرت قرار می گیرند و در قلب آن ها چندین تریستور وظیفه برش ولتاژ و اجرای یک راه اندازی نرم برای موتور را ایفا می کنند. سافت استارت ها به دلیل دارا بودن تعداد کمتری از بردهای الکترونیکی و کنترلی حساس نسبت به سایر ادوات کنترل موتور مثل درایو کنترل دور، عموما عمر بالاتری دارند و در صورت خرابی نیز تعمیرات سافت استارتر و سرویس آن ها ساده تر است. (آشنایی با تفاوت های اینورتر و سافت استارتر)

معیارهایی انتخاب جریان راه‌اندازی  در سافت استارتر

همان طور که گفتیم سافت استارتر تجهیزی هوشمند است که برای حفاظت و در بعضی موارد کنترل و پایش موتور و تبادل اطلاعات با تجهیزات دیگر از پارامترهای تنظیماتی متعددی بهره می برد. امروزه سافت استارت ها پیشرفت های نوآورانه فراوانی را تجربه کرده اند و روز به روز به این تکامل متناسب با نیاز صنایع و کاربری ها افزوده می شود.

یکی از اساسی ترین نکاتی که باید در نظر بگیریم این است که جریان راه اندازی را به درستی تنظیم کنیم چرا که عدم تنظیم درست منجر به عدم راه اندازی موتور خواهد شد و به خصوص در مواردی که جریان کمتر از مقدار نامی تنظیم کنیم. دلیل این امر آن است که نسبت مستقیمی بین جریان راه اندازی و گشتاور راه اندازی وجود دارد پس با کاهش جریان، گشتاور راه‌اندازی موتور نیز کم می‌شود. در مجموع جریان را باید در حدی تنظیم کرد که گشتاور موتور توانایی کندن بار و به حرکت درآوردن شفت موتور را داشته باشد.( تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر)

همچنین باید دقت کرد که جریان راه‌اندازی کمتر به معنی مدت‌ زمان بیشتر برای رسیدن به دور نامی است، بنابراین باید تعادل را رعایت نمود. تا از آسیب به موتور و سافت استار جلوگیری کرد چرا که این امر می تواند منجر به تعمیرات سافت استارتر و موتور الکتریکی شود .

 

معرفی پارامتری مهم در سافت استارترها

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید در سافت استارتر باید تنظیم شود، زمان شروع برای رسیدن دور موتور الکتریکی از صفر به مقدار نامی که به آن اصطلاحا شروع نرم می گویند و برعکس از دور نامی به صفر یا توقف نرم می‌باشد. این تنظیم معمولا به ‌راحتی صورت می پذیرد و در مدل های بیسیک و تنها با استفاده از پتانسیومتر موجود بر روی سافت استارتر قابل تنظیم خواهد بود.

در مدل های پیشرفته ی مجهز به حفاظت اضافه بار و جریان، تنظیمات دیجیتالی مخصوصی برای این کار وجود دارد که توصیه می شود برای هر محصول به کاتالوگ یا DATA SHEET مرتبط رجوع کنید. همچنین از همین طریق نیز می‌توان آن را عیب‌یابی یا راه‌اندازی نمود  اقدامات اولیه جهت تعمیرات سافت استارتر را انجام داد.

دیاگرام اتصال سافت استارتر و موتور

نکات ایمنی

به طور کلی رعایت نکات ایمنی در هر زمینه ای یک اصل اساسی و مهم است و پیش از هر گونه اقدامی باید در نظر گرفته شود در ادامه به ذکر چند مورد در رابطه با تعمیرات سافت استارتر اشاره می کنیم. (نمونه ای از تعمیرات سافت استارتر)

  1. پیش از تماس با قسمت‌های برق‌دار و بدنه سافت استارتر برق ورودی را قطع کنید و بعد از قطع برق نیز حداقل ۳ دقیقه منتظر بمانید تا ولتاژ ذخیره‌شده در برخی از قسمت‌های برق‌دار و خازن‌های موجود تخلیه شود.
  2. برق ورودی باید سیم ارت داشته باشد و برای ارت کردن بدنه سافت استارت از سیم ارت جدا استفاده کنید و از کابل نول به این منظور استفاده نکنید و اندازه کابل نیز باید با توجه به جدول سایزینگ کابل ارت برحسب نوع آن انتخاب شود.
  3. از فیوزهای نیمه ‌هادی با سرعت قطع بالا در ورودی سافت استارتر استفاده کنید.
  4. تمامی قسمت‌های بردهای الکترونیکی و تجهیزات آن‌ها به الکتریسیته ساکن حساس‌اند. بدون استفاده از دست کش و وسایل مناسب ارت به این قسمت‌ها دست نزنید.
  5. سیم ارت سافت استارتر را با تجهیزات الکتریکی دیگر مثل دستگاه های جوشکاری و موتورهای توان بالا که جریان‌ زیادی می‌کشند یکی نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *