تفاوت اینورتر و سافت استارتر

یکی از سوالاتی که برای مشتریان محترم ممکن است وجود داشته باشد، تفاوت های بین اینورتر و سافت استارتر می باشد. سافت استارترها تنها در هنگام راه اندازي يك الكتروموتور كاربرد دارند. الكتروموتورها به دليل تحمل جريان 6 تا 8 برابر جريان نامي ،در هنگام راه اندازي ممکن است صدمات زيادي بينند. به همین دلیل قسمت زیادی از استهلاك الكتروموتورها در هنگام راه اندازي مي باشد. توسط یک راه انداز نرم ، راه اندازي از طريق افزايش كنترل شده فركانس يا ولتاژ انجام مي گيرد.

مزایای اینورتر

فعالیت اينورترها تنها به زمان راه اندازي محدود نمي باشد و در هر لحظه توسط سيگنال هاي كنترلي امکان کنترل سرعت الكتروموتور وجود دارد.

اينورتر قابليت هاي بسيار زيادي مانند راه اندازي نرم موتور، چپگرد راستگرد کردن موتور وتغيير دور موتور را دارد در حالی که سافت استارتر تنها براي راه اندازي نرم موتور استفاده مي شود، البته اینورترها قیمت بالاتری نسبت به راه انداز نرم دارند.

ویژگی های سافت استارتر:

در راه انداز نرم بیشترین جریان راه اندازی حدود 2.5 برابر جریان حالت عادی موتور است. در سافت استارتر از کلیدهای استاتیکی (SSR) استفاده می شود. در راه انداز نرم امکان تغییر ولتاژ وجود دارد. همچنین از سافت استارتر می توان به عنوان کنترل از راه دور نیز استفاده نمود که البته درصنعت استفاده نمی شود.

با استفاده از یک راه انداز نرم می توان تعداد زیادی موتور را با ایجاد یک مدار فرمان مناسب راه اندازی نمایید. در سافت استارتر امکان افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی امکان پذیر نیست. مدار ستاره مثلث (مدار دوضرب) هم نیز یک سافت استارتر است اما بیشترین جریان راه انداز حدود چهار برابر جریان نامی است و منحنی راه انداز نیز به صورت جهشی بوده و غیرقابل تغییر می باشد.

ویژگی های اینورتر

ویژگی های اینورتر:

اینورتر بهترین راه انداز نرم موتور است ولی قیمتی بیش از چهار برابر سافت استارت دارد. درصنایع از اینورتر به طور عمومی برای موتورهایی که نیاز به کنترل سرعت دارند استفاده می شود. تغییرات دور موتور در اینورترها از طریق تغییر فرکانس ایجاد می شود. به همین دلیل امکان افزایش فرکانس خروجی دستگاه تا چندین برابر فرکانس ورودی به دستگاه وجود دارد. در اینورترها امکان افزایش دورموتور بیشتر از دور نامی نیز وجود دارد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تابلو برق، مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، ، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری، بررسی انواع رله و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *