در مقاله دسته بندی سافت استارتر ها بخش اول به دو نمونه از کاربردهای سافت استارتر به صورت مفصل پرداختیم. در این مقاله قصد داریم شما را با دو نمونه دیگر از کاربرد های سافت استارتر ها آشنا کنیم. پیش از شروع بحث مقدمه ای در ارتباط با موتور های قفس سنجابی ارائه می کنیم.

موتورهای قفس سنجابی

موتورهای قفس سنجابی بیشترین تولید و فروش در بین الكترو موتورها را داراست. این نوع موتور نسبتا ارزان قیمت بوده و هزینه نگهداری آن هم اندک است. البته الکتروموتورهای موجود در بازار از بازده، قیمت و کیفیت متفاوتی برخوردارند. بازده بالا باعث کاهش مصرف انرژی در مدت زمان معمول عمر الکترو موتور می گردد. سطح پایین آلودگی صوتی و قابلیت تحمل محیط های نامناسب نیز از جمله پارامترهای مورد توجه می باشد. (اقدامات اولیه پیش از تعمیرات سافت استارتر)

نوع طراحی روتور، باعث ایجاد تغییرات شدید در جریان راه اندازی و گشتاور خروجی می گردد. استفاده از سافت (DOL) در هنگامی که الکترو موتور دارای گشتاور راه اندازی بالایی در حالت راه اندازی مستقیم استارتر، باشد بهتر است . در هنگام راه اندازی یک الکترو موتور با گشتاور راه اندازی بالا، توسط سافت استارتر، مقدار کاهش جریان راه اندازی در مقایسه با الکتروموتوری که گشتاور راه اندازی کمتری دارد، به نحو چشمگیری بیشتر است. تعداد قطبهای موتور نیز مشخصات فنی را تحت تأثیر قرار می دهد. یک موتور دو قطبی دارای گشتاور راه اندازی کمتری نسبت به یک موتور چهار قطبی است.

 

راه اندازی کمپرسور با سافت استارتر

کمپرسورهای کوچک عموما از نوع پیستونی بوده و گشتاور بار در آنها متناسب با دور افزایش می یابد. هر گاه دبی هوای بیشتری مورد نیاز باشد، از کمپرسورهای نوع اسکرو استفاده می شود که گشتاور بار در آنها متناسب با مجذور دور افزایش می یابد. انتقال نیرو از موتور به کمپرسور اغلب توسط تسمه انجام می شود ولى اتصال مستقیم و اتصال دنده ای نیز بعضا بکار می رود. برخی کمپرسورها در حالت بی باری استارت می شوند. (مواردی که منجر به تعمیرات سافت استارتر می گردند)

راه اندازی کمپرسور بصورت مستقیم

کمپرسورهایی که مستقیما استارت می شوند، به همراه کوپلینگها و تسمه های محرک، همواره تحت تنش شدید مکانیکی هستند که این موضوع باعث کاهش عمر مفید آنها خواهد شد . لغزش تسمه ها و گشتاور بالای راه اندازی همواره دردسر ساز است. جریان راه اندازی نیز حتی به 7 برابر جریان نامی موتور می رسد. پیشنهاد مهندسین حوزه تعمیرات سافت استارتر در این زمینه استفاده از سافت استارتر های مناسب می باشد.

راه اندازی کمپرسور بصورت ستاره– مثلث

با استفاده از یک راه انداز ستاره – مثلث می توان گشتاور راه اندازی را کاهش داد. گشتاور موتور در حالت ستاره، به اندازه ای نیست که به دور نامی برسد. در زمان تغییر وضعیت از ستاره به مثلث، شوک شدید در سیستم انتقال نیرو و جریان عبوری موتور رخ می دهد. زمانی که فشار باد سیستم به اندازه کافی بالا باشد، کمپرسورها اغلب اوقات در حالت بی باری کار می کنند. موتوری که در این وضعیت کار می کند، بازده و ضریب توان پایینی دارد. (تعمیرات سافت استارترهای اشنایدر)

انتخاب سافت استارتر مناسب برای پمپ سانتریفوژ

با استفاده از یک سافت استارتر ولتاژ در آغاز حرکت، کاهش یافته و نتیجتا گشتاور موتور نیز کم خواهد خواهد شد. در خلال راه اندازی، ولتاژ را به تدریج افزایش می دهد و موتور نیز به همین دلیل نیروی کافی جهت رسیدن به دور نامی، بدون هر گونه شوک یا ضربه جریان خواهد داشت . مقدار معمول جریان، در حین راه اندازی یک پمپ سانتریفوژ تحت بار کامل، حدود 4 برابر جریان نامی موتور می باشد. در هنگام توقف نیز، استفاده از راه انداز نرم برای حل مشکلات فوق الذکر پیشنهاد می گردد . سافت استارتر، ولتاژ را بتدریج کاهش می دهد و در این حین موتور ضعیف و ضعیفتر می شود؛ در نتيجه سرعت عبور سیال به نرمی کم می شود بدون اینکه هیچ تنش و فشار اضافه ای تولید شود.

 انتخاب سافت استارتر مناسب

 استارت نرمال: برای راه اندازی کمپرسورهایی با زمان راه اندازی مستقیم کمتر از 5 ثانیه، سافت استارتری با توان متناسب با توان موتور انتخاب کنید. (نکاتی در مورد سافت استارتر و تعمیرات آن)

استارت سنگین: برای راه اندازی کمپرسورهایی که زمان راه اندازی مستقیم آنها بیش از 5 ثانیه باشد، از سافت استارتر سنگین متناسب با توان موتور و یا سافت استارتر نرمال با توانی بالاتر از توان موتور استفاده کنید.

تنظیمات پیشنهادی:

  • زمان استارت را ترجیحا 10 ثانیه در نظر بگیرید
  • زمان توقف صفر ثانیه
  • ولتاژ اولیه :حدود 30 درصد برای کمپرسور های پیستونی و 40 درصد برای نوع اسکرو
  • محدودیت جریان نیز برقرار است

راه اندازی نوار نقاله با سافت استارتر

نوارهای نقاله، اشکال، ابعاد و جهت کار متنوعی دارند. یک نوار نقاله، باری با گشتاور ثابت است و بنا به شدت بارگذاری بر روی آن، گشتاور ترمزی کوچک یا بزرگی دارد. راه اندازی نوار نقاله به صورت مستقیم نوارهای نقاله برای راه اندازی به گشتاوری حتی بیشتر از گشتاور نامی موتور نیاز دارند. یک موتور معمولی قفس سنجابی بنا به اندازه و نوع آن دارای گشتاور راه اندازی در حدود یک و نیم الى دو و نیم برابر گشتاور نامی خود می باشد. (نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس)

در هنگام راه اندازی نوار نقاله به صورت مستقیم، به دلیل همین گشتاور بالا، لغزش بین تسمه نقاله و محور آن، اجتناب ناپذیر است. گیربکس و کوپلینگها نیز تحت تنش شدیدی می باشند. این موضوع باعث استهلاک مکانیکی شدید در بخشهای محرک و نتیجتا افزایش هزینه نگهداری می شود. استفاده از کوپلینگ هیدرولیک، مشکل را برطرف می نماید . البته با هزینه بسیار بالا !

راه اندازی نوار نقاله بصورت ستاره– مثلث

این روش در حالتی که گشتاور بار در هنگام راه اندازی به گشتاور موتور نزدیک است امکان پذیر نمی باشد. برای درک بهتر موضوع به شکل زیر توجه فرمایید. (یک نمونه از تعمیرات سافت استارتر های ABB)

راه اندازی نوار نقاله توسط سافت استارتر

امکان کاهش گشتاور راه اندازی تا حداقل مورد نیاز جهت حرکت تسمه نقاله ، با استفاده از یک دستگاه سافت استارتر به وجود می آید. در نتیجه تنش کمتری بر کوپلینگها، بیرینگها و تسمه نقاله وارد می شود. و نهایتا هزینه های نگهداری نیز کاهش می یابد. در هنگام راه اندازی توسط سافت استارتر، جریان موتور به حداکثر 3 تا 4 برابر جریان نامی خواهد رسید

انتخاب سافت استارتر مناسب برای نوار نقاله

استارت نرمال: برای راه اندازی نوار نقاله های کوتاه و کم بار، سافت استارترمی با توان متناسب با توان موتور انتخاب کنید . این انتخاب، در صورتی صحیح است که زمان راه اندازی مستقیم کمتر از 5 ثانیه باشد. (تشریح فرایند راه اندازی نرم پس از تعمیرات سافت استارتر)

استارت سنگین: زمان راه اندازی مستقیم نوار نقاله های طویل و پر بار، ممکن است بسیار طولانی باشد، در این صورت از سافت استارتر سنگین متناسب با توان موتور و یا سافت استارتر نرمال با توان بالاتر از توان موتور استفاده کنید.

تنظیمات پیشنهادی

  • زمان استارت را ترجیحا 10 ثانیه در نظر بگیرید
  • زمان توقف صفر ثانیه و برای بار های شکستنی 10 ثانیه پیشنهاد می شود
  • ولتاژ اولیه : حدود 40 درصد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *