کاربرد راه انداز نرم

برای راه اندازی بار با اینرسی زیاد می توان از یک راه انداز نرم استفاده کرد به شرطی که موتور از نظر توانی تحمل آن بار را داشته باشد. اما توجه به این نکته نیز ضروری است که یک تجهیز به طور مستقیم نمی تواند همانند درایوهای کنترل دور شتاب موتور را کنترل نمی کند. یک سافت استارتر وسیله ای برای کاهش ولتاژ اعمالی به موتور می باشد و فرکانس ولتاژ وارد شده به موتور را تغییر نمی دهد. در هنگام استارت، گشتاور تابعی از منحنی گشتاور راه اندازی با ولتاژ کامل موتور و کاهش جریان ناشی از راه انداز نرم است. گشتاور که با توان دوم جریان را بطه مستقیم دارد، به همین نسبت نیز کاهش می یابد.

کاربرد راه انداز نرم

برای راه اندازی بار با گشتاور بالا، جریان در لحظه راه اندازی باید زیاد باشد، که این مقدار می تواند در حدود 450 – 500٪ جریان نامی راه اندازی موتور باشد.حداقل جریان راه اندازی برای بارهای با اینرسی بالا توسط حداقل گشتاور شروع بار، جریان موتور و منحنی گشتاور _ سرعت تعیین می شود. بهترین راه برای راه اندازی موفق یک بار با اینرسی زیاد توسط راه انداز نرم، این است که تنها محدودیت جریان (Current Limit) برای این راه انداز نرم تنظیم شود. راه اندازی بارهای با اینرسی بالا توسط روش رمپ جریان موفق نخواهد بود. زمان شتاب گیری توسط گشتاور راه اندازی (که توسط جریان راه اندازی کنترل می شود) و اینرسی بار تعیین می شود. (معرفی روش های start و stop )

در ابتدا باید سعی داشت تا با محدودیت جریان 400 درصد شروع به راه اندازی کرد مدت زمان راه اندازی را مد نظر داشت. با افزایش جریان راه اندازی می توانید زمان رسیدن راه انداز نرم به سرعت نامی را کاهش داد. هم چنین با کاهش جریان راه اندازی، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا راه انداز  به سرعت نامی برسد و راه اندازی شود. در هنگام استارت، تلفات توان ناشی از لغزش در موتور زیاد است. تلفات کلی روتور اساسا برابر با انرژی جنبشی بار با سرعت کامل است.

این نکته بسیار مهم است که موتور ظرفیت حرارتی لازم برای راه اندازی بارهای با اینرسی بالا را داشته باشد، زیرا بدلیل فشار زیادی که به موتور اعمال می شود، ممکن دمای موتور بالا برود. با استفاده از راه انداز نرم، پارامتر جریان نامی موتور را به صورت کاملا دقیق وارد نمایید. هم چنین محدودیت جریان را بین 400 تا 500 درصد جریان نامی تنظیم کنید. زمان راه اندازی نیز دیگر پارامتری است که باید تنظیم گردد. زمان لازم برای راه اندازی را نیز می توان تا 30 ثانیه در نظر داشت. (پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟)

هنگامی که استارت اولیه موفقی پشت سر گذاشته شد، می توان زمان شیب تا جریان نامی را در مقدار پایین تری تنظیم کرد، اما باید توجه داشت که در طی این زمان کنترل سرعت ممکن نیست. با رسیدن به سرعت نامی، راه انداز نرم باید از مدار خارج شده و بایپس شود. این تجهیز با این عملکرد، جریان هجومی را کنترل می کند و از وارد شدن شوک به قسمت های مکانیکی سیستم جلوگیری می کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با راه اندازی موتورها با کمک راه انداز نرم می توانید با متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *