سافت استارتر

روش های Start

1- روش جریان ثابت (constant current)

در این روش جریان از صفر شروع شده و به سطح تعیین شده رسیده و در آن حد باقی می ماند تا موتور توسط راه انداز نرم راه اندازی گردد ، این روش در مواقعی کاربرد دارد که قرار باشد جریان از یک مقدار بخصوصی بالاتر نرود .( عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟)

روش های راه اندازی راه انداز نرم

 2- روش کنترل شتاب  (adaptive acceleration control)

در مواقعی که بخواهیم موتور در طی یک زمان مشخصی به دور نامی برسد از این روش استفاده می شود در این روش دور موتور متناسب با آن زمانی که ما تعیین کرده ایم بالا می رود .

 3- راه اندازی ضربه ای (kick start)

این نوع عملکرد راه انداز نرم در مواردی به کار گرفته می شود که نیاز باشد الکتروموتور یک تکان اولیه بالا را ایجاد کند و به زبان ساده در کاربردهایی که نیاز به گشتاور اولیه بالا باشد برای یک مدت محدود مثلا ۰.۱ تا حداکثر ۲ ثانیه به موتور اجازه داده می شود با گشتاور مورد نیاز پالس اولیه را ایجاد کند سپس بعد از تمام شدن پالس ضربه نیز سافت استارتر موتور را کنترل کرده و آن را به تدریج به دور نامی می رساند .( تفاوت های اساسی راه انداز نرم و درایو کنترل دور(اینورتر))

4- روش رمپ ولتاژ  (voltage ramp)

در این روش ولتاژ از زمان شروع تا رسیدن به ولتاژ نامی به طور خطی افزایش می یابد اما به دلیل آنکه گشتاور وابسته به جریان و ولتاژ است بنابراین به صورت خطی افزایش نمی یابد . و این یعنی دور موتور به صورت خطی افزایش نمی یابد .

روش های استارت راه انداز نرم

 5- روش کنترل گشتاور (torque control)

در مواقعی که نیاز باشد گشتاور به صورت خطی افزایش پیدا کند و به عبارتی نیاز باشد دور موتور به صورت خطی به دور نامی برسد از این روش استفاده می شود در این روش ولتاژ توسط مدار داخلی راه انداز نرم به صورت خطی افزایش پیدا نمی کند بلکه به گونه ای افزایش پیدا می کند که گشتاور خطی افزایش پیدا کند .

 

روش های stop

 1- روش توقف آزاد (freewheel stop)

همانطور که می دانیم در روش هایی که از راه انداز نرم استفاده نمی شود (روش های رله کنتاکتوری) پس از صدور فرمان stop بلافاصله برق موتور توسط کنتاکتور قطع شده و موتور به حالت طبیعی خود توقف می سنماید . در حالت freewheel stop هم دقیقا همین اتفاق رخ می دهد و در صورتی که توقف آزاد برای موتور و سیستم مشکلی نداشته باشد می توان از این روش استفاده کرد .

 2- روش شیب ولتاژ (soft stop)

در این روش ولتاژ در مدت زمان خاموشی به طور خطی از ولتاژ نامی تا صفر کاهش پیدا می کند . و همانطور که قبلا هم اشاره شد به دلیل آنکه گشتاور به ولتاژ و جریان وابسته است بنابراین گشتاور به صورت خطی کاهش پیدا نمی کند و نتیجتا دور موتور هم به صورت خطی کاهش پیدا نمی کند .( روش های اتصال راه انداز نرم و موتور کدامند؟)

 3- روش کنترل گشتاور  (torque control)

اگر بخواهیم گشتاور به صورت خطی کاهش پیدا کند یعنی به عبارت ساده تر دور موتور به صورت خطی کاهش پیدا کند از این روش استفاده می شود در این روش ولتاژ به صورت غیرخطی کاهش پیدا می کند .

 4- روش کنترل شتاب کاهشی (adaptive acceleration control)

اگر بخواهیم در یک مدت زمان مشخصی دور موتور کاهش یافته و به صفر برسد از این روش استفاده می شود بدیهی است در این روش هم دور موتور به صورت خطی توسط soft starter کاهش پیدا نمی کند

امیدواریم که مظالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید جهت خرید و تعمیر انواع سافت استارتر از کارشناسان مجرب مجومعه لیان الکتریک مشورت بگیرید. و در آخر خواندن مقاله طریقه قرار گیری راه انداز نرم در مدار الکتریکی چگونه است  نیز توصیه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *