اتصال راه انداز نرم و موتور

  1. روش سری یا In-line

  2. روش اتصال مثلث یا Inside Delta

برای کنترل و کاهش جریان ورودی هنگام راه اندازی موتور یکی از روش های ساده و ارزان استفاده از راه انداز نرم است و به طور کلی باعث کاهش فشار روی مدار الکتریکی الکتروموتور می شود. در این مقاله سعی داریم تا شما را با بهرین روش اتصال موتور القایی به سافت استارتر آشنا کنیم.

مدار الکتریکی راه انداز نرم

اتصال  راه انداز نرم به موتور به دو صورت انجام می پذیرد که هر کدام بر اساس ویژگی های آن ها می تواند استفاده شود.

1- روش اتصال سری در راه انداز نرم(In-line )

روش In-line بیشترین استفاده را در صنعت دارد. در این روش اتصال  هر سه فاز به صورت سری به سایر تجهیزات مانند کلید اصلی ، رله اضافه جریان (بی متال) و …. متصل می شوند. همچنین در این روش تمام تجهیزاتی که به صورت سری یا به اصطلاح In-line در مدار قرار می گیرند باید توانایی عبور جریان اسمی موتور القایی را داشته باشند. به عنوان مثال مثال یک موتور القایی 100 آمپری باید با یک راه انداز نرم 100 آمپر و کلید اصلی 100 آمپر به صورت سری راه اندازی شود و در مدار قرار گیرد.( خطاهای رایج در راه انداز نرم و دلایل آن ها (بخش اول))

 

اتصال راه انداز نرم و موتور

2- روش اتصال مثلث در راه انداز نرم (Inside Delta)

همان طور که در شکل زیر میبینید روش اتصال راه انداز نرم به صورت مثلث  یا Inside Delta  مطابق شکل است و در آن که در آن تمام تجهیزات از جمله سافت استارتر در داخل به هم بندی مثلث موتور قرار میگیرند و مانند مدل قبل به طور سری با سافت استارتر بسته نمی شوند. یکی از مزایای این روش نسبت به حالت قبل این است که در این روش از اتصال سافت استارتر به موتور القایی جریان آن به 58% جریان در روش اتصال سری کاهش می یابد. به عنوان  مثال یک موتور القایی با جریان اسمی 100 آمپر به یک راه انداز نرم با جریان 58 آمپر نیاز دارد که هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر خواهد بود و همچنین از لحاظ ابعاد نیز کوچک تر کوچکتر خواهد شد.( خطاهای رایج در راه انداز نرم و دلایل آن ها (بخش دوم))

برای استفاده از این روش باید راه انداز نرم قابلیت اتصال به صورت ستاره-مثلث را داشته باشد. همچنین برای استفاده از این روش، موتور القایی باید از نوع مثلث بوده و همه سرکلاف های آن نیز در دسترس باشد. دقت کنید که موتور هایی که از داخل به صورت ستاره یا مثلث سربندی شده اند و سر های کلاف آن ها در دسترس نیست قابلیت اتصال با راه انداز نرم با این روش را ندارند.

طریقه اتصال موتور و راه انداز نرم

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. شما می توانید مقاله ویژگی هایی که یک راه انداز نرم می تواند داشته باشد را نیز مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *