خطاهای سافت استارتر

 

خطاها و هشدارها پدیده های جدایی ناپذیر در سیستم های قدرت می باشند. هر چقدر هم که در طراحی سیستم قدرت نهایت دقت را به کار ببندیم تا ایمن ترین و سلامت ترین سیستم ممکن را ایجاد کنیم، باز هم همیشه احتمالا قابل توجهی وجود دارد که سر و کله خطاها در سیستم و کاربرد ما پیدا شوند.(چند نمونه از کاربردهای راه انداز نرم)

خطاهای سافت استارتر

البته با طراحی اولیه مناسب و قدرتمند و همچنین تعمیر و نگهداری و پایش دائم سیستم، همواره می توان از رخ دادن خطاها جلوگیری کرد، اما باید به یاد داشت که خطاها همواره در کمین هستند و در نتیجه باید از سیستم های مناسب کنترلی و حفاظتی برای آشکار سازی آن ها بهره برد تا میزان آسیب به تجهیزات و افراد را به حداقل کاهش داد.

در نتیجه وجود سیستم های حفاظتی برای سیستم قدرت یک موهبت است. یکی از بزرگ ترین مشکلات و موانع موجود بر سر راه رشد صنای در کشورهای جهان سوم، مقاومت طبیعی افراد در برابر مدرن شدن سیستم ها و دوری کردن از تجهیزات پیشرفته امروزی به بهانه پیچیدگی و دردسرزا بودن آن ها می باشد. این مقاومت تنها با آموزش مداوم و صحیح و اطلاع رسانی به افراد شکسته می شود و ثابت شده است که اصلح این روند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه های تحمیل شده به سیستم در اثر آسیب به تجهیزات و افراد به دنبال خواهد داشت.(پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟)

راه اندازهای نرم یکی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در سیستم قدرت برای بخش بزرگی از بارها می باشند. موتورها که بزرگترین بار صنعتی به شمار می روند، همواره در معرض خطرات، خطاها و آسیب های مختلف قرار دارند. این خطاها ممکن است در اثر عدم بهره برداری صحیح توسط افراد، عوامل محیطی مانند گرد و غبار یا رطوبت، پیری و فرسودگی تجهیز یا عوامل ناشی از شبکه قدرت به وجود بیایند. به هر حال، موتور تجهیز گران قیمت و ارزشمندی است و امروزه تمامی تجهیزاتی که با کنترل موتورها سر و کار دارند قطعا به تعدادی حفاظت برای پایش و محافظت از موتور مجهز شده اند. حتی در مواردی که از راه اندازم نرم یا درایو کنترل دور برای کنترل موتور استفاده نمی شود، شدیدا توصیه می شود که از یک رله حفاظتی مخصوص موتور بهره گرفته شود تا از عدم آسیب رسیدن جدی به موتور و جلوگیری از انتشار خطا در سطح شبکه اطمینان حاصل شود.

انواع خطا در سافت استارت ها

در این مقاله به بررسی خطاهای رایج در راه اندازهای نرم و دلایل و نحوه برطرف کردن آن ها می پردازیم.

عدم تعادل جریان در راه انداز نرم

خطای عدم تعادل جریان ردر راه انداز نرم ممکن است در اثر مشکلات موتور، محیط یا شبکه و نحوه نصب ایجاد گردد. برخی از این مشکلات عبارتند از عدم تعادل در ولتاژ ورودی، وجود مشکل یا خطا در سیم پیچ های موتور، کار کردن موتور در حالت کم باری یا بی باری، قطع یکی از فاز های L1، L2 یا L3 در ترمینال های ورودی سافت استارتر در زمان کارکرد موتور. (انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم)

زمان راه اندازی بیش از حد در راه انداز نرم

خطای زمان راه اندازی بیش از حد در راه انداز نرم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. این خطا به این معنیاست که با تنظیم های انجام شده برای آن، تجهیز نتوانسته در زمان معین به طور موفق موتور را به سرعت نامی خود برساند. این خطا معمولا به دلیل موارد زیر رخ می دهد:

  • جریان نامی موتور به درستی در راه انداز نرم وارد نشده است
  • محدودیت جریان بسیار کم در نظر گرفته شده است و جریان کافی به موتور نمی رسد
  • زمان شیب راه اندازی در راه انداز نرم بیش از زمان راه اندازی مجاز تنظیم شده است
  • شیب زمان راه اندازی بسیار کوچک در نظر گرفته شده است در حالی که بار با اینرسی بالا داریم

راه انداز نرم و درایو

خطای خرابی تریستورها یا SCR در راه انداز نرم

این خطا به این معنی است که تریستور در یک فاز عملکرد مناسبی ندارد و احتمالا خراب شده است. برای رفع این مشکل می توانید با شرکت لیان الکتریک ویرا تماس بگیرید تا تعمیرات راه انداز نرم شما در اولین فرصت انجام پذیرد.

خطای اضافه دمای هیت سینک راه انداز نرم

این خطا به این معنی است که هیت سینک راه انداز نرم که معمولا در قسمت پشت آن قرار دارد بیش از حد گرم شده است. از دلایل این خطا می تواند از کار افتادن فن تهویه داخلی آن باشد. همچنین اگر این تجهیز را در یک تابلو برق قرار داده شده است باید دمای داخلی تابلو و کارکرد فن تابلو را نیز بررسی کنید. فن ها در راه اندازهای نرم عموما از زمان استارت شروع به کار می کنند و تا چند دقیقه پس از توقف موتور کار آن ها ادامه پیدا می کند. به این نکته نیز توجه کنید که همه راه اندازهای نرم فن داخلی ندارند. (تفاوت های اساسی راه انداز نرم و درایو کنترل دور (اینورتر)

سافت استارتر و خطا

خطای فرکانس در راه انداز نرم

این خطا به معنی این است که فرکانس شبکه یا تغذیه راه انداز نرم از مقادیر مجاز تعیین شده در تنظیمات تخطی کرده است. ابتدا باید فرکانس شبکه را بررسی کنید. شبکه های قدرت معمولا فرکانس ثابت و پایداری دارند و فرکانس عموما نباید بیش از 1 هرتز از مقدار نامی خود جابجا شود. برای شبکه قدرت ما در ایران مطمئنا بالاتر رفتن فرکانس از مقدار 50.5 هرتز یا پایین تر آمدن آن از 49.5 هرتز بسیار بعید است و در چنین شرایط مواجه شدن با چنین خطایی از سوی راه انداز نرم طبیعی است. نکته دیگر در هنگام تغذیه آن از طریق دیزل ژنراتور می باشد. دیزل ژنراتورها عموما عملکرد فرکانسی خوبی ندارند و نوسانات فرکانسی و ولتاژی بالایی دارند. در نتیجه در هنگام استارت موتور با سافت استارتری که توسط دیزل ژنراتور تغذیه می شود احتمال دریافت خطاهای فرکانسی بالا می رود. در این حالت بهتر است تنظیمات حفاظت فرکانس را تغییر دهید تا آن بازه بزرگ تری از فرکانس را به عنوان تغذیه بپذیرد. (عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟)

علاوه بر این ها، وجود درایو کنترل دور یا منابع تغذیه دارای کلیدزنی نیز یم تواند روی فرکانس تاثیرگذار باشد.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *