تجهیزات الکترونیکی

  1. راه‌اندازی موتور به روش ستاره-مثلث

  2.  راه‌اندازی موتور با استفاده از اتوترانس

  3. راه‌اندازی موتور با استفاده از سافت استارتر(راه انداز نرم)

 

همانطور که در مقاله کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟ توضیح دادیم موتور ها هنگام راه اندازی جریان اولیه زیادی را می کشند و مهم ترین و اصلی ترین عامل استفاده از راه انداز نرم کنترل و محدود کردن جریان راه اندازی می باشد که نقش کلیدی در انواع موتور های الکتریکی ایفا می کند. در درون این دستگاه از المان های الکترونیک قدرت نظیر تریستورها و مدارهای کنترل با انواع IGBT استفاده می شود.  اصول کار المان ها و ادوات الکترونیک قدرت و مدارهای کنترلی برای تنظیم  ولتاژ بر اساس کلیدزنی مناسب اِلمانهای قدرت است.

1- راه‌اندازی موتور به روش ستاره-مثلث

یکی از راه های مقرون به صرفه خصوصا در رابطه با موتور های القایی قفس سنجابی راه اندازی به روش ستاره- مثلث است که در آن سیم ‌پیچ‌ های موتور به وسیله یک کنتاکتور به هنگام راه‌اندازی  به‌ صورت ستاره سربندی می شوند تا جریان راه اندازی تا حدی کاهش یابد سپس پس از گذشت چند ثانیه (با توجه به مشخصات نامی موتور از جمله توان) آن را دوباره به وسیله کنتاکتور به مثلث تبدیل می کنیم. این روش نیز معایب خاص خود را دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد. خواندن مقاله تعمیر و نگهداری سافت استارتر می تواند به شما دز این زمینه کمک کند.

انواع روش های راه اندازی موتور

  • وقتی که میخواهیم از حالت ستاره به مثلث تغییر وضعیت بدهیم گشتاور گذرای زیادی به موتور متحمل می شود که این مسئله یک شوک جریان به سیم‌پیچ‌های موتور وارد می کند.
  • در این روش کنترل دقیقی روی اندازه جریان راه اندازی نداریم و در مواقعی نمیتوانیم آن را محدود کنیم. مثلا در مواقعی که موتور به بار سنگینی متصل باشد ممکن است موتور به دور نامی نرسد.
  • به هتگام توقف موتور نیز هیچ کنترل و محدودیتی روی ولتاژ و جریان موتور نداریم و این توقف ناگهانی ولتاژ و جریان به موتور آسیب می زند.

همه موارد ذکر شده به دلیل تنش و فشاری که به موتور وارد می کنند سبب کاهش طول عمر موتور در دراز مدت خواهند شد.

 2- راه‌اندازی موتور با استفاده از اتوترانس

در این روش ولتاژ راه اندازی موتور را پله پله افزایش یا کاهش می دهیم که نسبت به ستاره- مثلث انعطاف پذیری بیشتری داریم ولی نقاط ضعف ذکر شده از جمله نداشتن کنترل کافی روی جریان راه اندازی همچنان به قوت خود باقی می مانند. همچنین می توانید مقاله سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی را مطالعه کنید.

شکل‌های زیر مقایسه‌ای از روش های ذکر شده و راه انداز نرم هستند.

 راه‌اندازی موتور با استفاده از اتوترانس

 راه‌اندازی موتور با استفاده از اتوترانس

همان طور که در شکل اول میبینید تغییرات شدید جریان در حالت ستاره مثلث مشهود است (محور افقی سرعت و محور عمودی جریان) و در شکل دوم نیز به همین ترتیب با تغیرات زیاد گشتاور در ستاره مثلث مواجه هستیم(محور افقی سرعت و محور عمودی گشتاور)

3- راه‌اندازی موتور با استفاده از سافت استارتر(راه انداز نرم)

طریقه عملکرد راه انداز نرم به این صورت است که به کمک ادوات قدرتی نظیر تریستورها و IGBT ها ولتاژ موتور را با شیب ملایم و در بازه زمانی تنظیم شده کم کم افزایش می دهد. از آنجایی که ولتاژ با جریان رابظه مستیم دارد از طریق کنترل ولتاژ میتوانیم جریان راه اندازی موتور را نیز کنترل کنیم. جهت آشنایی بیشتر میتوانید مقاله اصول کار راه انداز نرم چیست؟ را مطالعه کنید.

تجهیزات الکترونیکی

از کاربردهای راه انداز نرم به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • یکی از موارد استفاده آن ها در راه‌اندازی پمپ‌های هیدرو الکتریکی است که سبب کاهش فشار ها و شوک های مکانیکی می شود.همچنین در مکانهایی که پمپاژ اولیه آب گل و لای ایجاد می کند استفاده از راه انداز نرم این مشکل را برظرف می کند. در مقاله نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب به تفصیل در این رابطه توضیح داده شده است.
  • مورد دیگر نوار نقاله‌ها هستند که با استفاده از راه انداز نرم از کشش آنی و آسیب رسیدن به آن و تجهیزات روی آن جلوگیری می‌کند.
  • در کمپرسورهای هوا و راه‌اندازی فن‌ها با ایجاد گشتاور نرم به وسیله راه انداز نرم می توان از شوک‌های مکانیکی در لحظه استارت به موتور جلوگیری کرد و همچنین زمان کمتری نسبت به روش های دیگر برای راه اندازی نیاز است.
  • در سانتریفیوژها نیز علاوه بر راه‌اندازی به توقف نرم نیز نیاز داریم که در بعضی از مدل های پیشرفته راه انداز های نرم این قابلیت وجود دارد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و سافت استارتر و تعمیرات آن هارا که شامل: نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر و غیره می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *