تجهیزات الکترونیکی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1627827533506{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #d8d8d8 !important;border: 2px solid #3f3f3f !important;border-radius: 10px !important;}”]

به طور خلاصه  سافت استارتر ها با توجه به مشخصات طراحي و كاربرد به دو نوع نقسیم می شوند: 1.  راه انداز نرم بای پس دار که مجهز به یک کنتاکتور موازی با ادوات قدرت است که پس از راه اندازی کامل و رسیدن به جریان نامی المان های قدرت را از مدار خارج می کند. 2. راه انداز نرم بدون بای پس که در این مدل خبری از کنتاکتور موازی نیست، ولی جهت افزایش طول عمر بهتر است از یک کنتاکتور خارجی به نام بای پس پس از راه اندازی کامل که به صورت موازی با راه انداز قرار دارد استفاده کنیم.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1.  راه انداز نرم بای پس دار

  2. راه انداز نرم بدون بای پس

مهم ترین و اصلی ترین عامل استفاده از راه انداز نرم کنترل و محدود کردن جریان راه اندازی می باشد که نقش کلیدی در انواع موتور های الکتریکی ایفا می کند. در درون این دستگاه از المان های الکترونیک قدرت نظیر تریستورها و مدارهای کنترل با انواع IGBT استفاده می شود.  اصول کار المان ها و ادوات الکترونیک قدرت و مدارهای کنترلی برای تنظیم  ولتاژ بر اساس کلیدزنی مناسب اِلمانهای قدرت است.  در شکل زیر چگونگی فعال شدن تریستورها جهت کنترل ولتاژ و جریان موتور را می بینید. عملکرد آن به این صورت است که با گذشت زمان مقدار مؤثر ولتاژ از صفر افزایش می یابد و متعاقبا جریان نیز افزایش یافتهمی یابد ولی فرکانس برق خروجی و  ورودی به طور کلی ثابت می ماند.

اصول راه انداز نرم

برای درک بهتر این مطلب بهتر است با انواع راه اندازهای نرم آشنایی داشته باشید، برای آشنایی بیشتر می توانید به مقاله انواع راه انداز نرم رجوع کنید ولی به طور خلاصه  سافت استارتر ها با توجه به مشخصات طراحي و كاربرد به دو نوع نقسیم می شوند:

1.       راه انداز نرم بای پس دار

این مدل مجهز به یک کنتاکتور موازی با ادوات قدرت است که پس از راه اندازی کامل و رسیدن به جریان نامی المان های قدرت را از مدار خارج می کند.

راه انداز نرم بای پس دار

مزیت های استفاده از سافت استارتر بای پس دار:

در واقع در این نوع از سافت استارتر بای پس به صورت داخلی (internal) درون تجهیزات قرار داده می شود. که در بر دارنده امتیازات زیر می باشد:

  1. به دلیل آنکه کانتکتورهای بای پس داخلی هستند باعث می شود که نیاز به وسایل اضافی از بین برود و همچنین حجم محفظه های مورد استفاده نیز کاهش پیدا کند که منجر به این می گردد که زمان نصب راه انداز نرم نسبت به زمانی که بخواهیم از بای پس بیرونی استفاده کنیم، کاهش پیدا کند. برای تخکین این زمان می توانید با کارشناسان ما در لیان الکتریک تماس بگیرید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]
  2. استفاده از کانتکتورهای بای پس باعث می شود که گرمایی که توسط راه انداز نرم تولید می شود به قدر معتنابهی کاهش پیدا کند. این مسئله به نوبه خود باعث کاهش هزینه های مصرفی برای سیستم می گردد و برای خنک سازی نیاز به داشتن اندازه بزرگ برای محفظه ها نخواهیم بود.مزیت های استفاده از سافت استارتر بای پس دار
  3. با استارت رمپ که یکی از معمول ترین نوع استارت ها توسط راه انداز نرم است، موتور با استفاده از اندازه گشتاور 10 تا 85درصد نسبت به گشتاور اصلی موتور شتاب گیری می کند. از طرفی جریان سیستم هنگام شتاب گیری نیز با استارت رمپ از 10 الی 92درصد جریان نامی موتور خواهد بود. بنابراین ولتاژ موتور در هنگام استارت رمپ افزایش پیدا می کند. بنابراین با 90درصد سرعت مجاز کنتاکتور بای پس بسته می شود که سبب کاهش افت ولتاژ و تجمع حرارت در راه انداز نرم می گردد.
  4. شتاب دهنده راه انداز نرم یک دستگاه راه انداز موتور الکتریکی است. و آنچه از این دستگاه می خواهیم آن است که موتورهای القائی سه فاز را با استارتی ملایم، هم به صورت مکانیکی و هم به صورت الکتریکی برای ما تامین کند. راه انداز های نرم از تریستور برای این منظور استفاده می کنند. به همین دلیل هنگامی که به نهایت سرعت دست یافتند، با بسته شدن کانتکتورها تریستورها بای پس می شوند.

برای اطلاع از مزایای بیشتر این مدل می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/?page_id=7274″ button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

2.     راه انداز نرم بدون بای پس

همان طور که در شکل زیر می بینید در این مدل خبری از کنتاکتور موازی نیست، ولی جهت افزایش طول عمر بهتر است از یک کنتاکتور خارجی به نام بای پس پس از راه اندازی کامل که به صورت موازی با راه انداز قرار دارد استفاده کنیم.

راه انداز نرم بدون بای پس

از دیگر ویژگی های سافت استارت ها بسته به هزینه و نوع استفاده ما می توان به تشخیص اضافه بار، اضافه ولتاژ، کاهش ولتاژ، دو فاز شدن و عدم تقارن جریان موتور نیز اشاره کرد.

مراحل سیم کشی راه انداز نرم

ابتدا برای راه اندازی موتور باید سیم کشی مدارات قدرت و فرمان بر روی ترمینال های راه انداز نرم صورت گیرد، سپس پارامترهای مورد نظر جهت راه اندازی موتور باید تنظیم شوند در مقالات بعدی سعی میکنیم نحوه تنظیم پارامتر های راه انداز را برا شما عزیزان تشریح کنیم. سیم کشی مدارات قدرت و فرمان هر دستگاه مطابق با دیاگرام سیم کشی موجود درکاتالوگ مربوطه انجام می شود. در شکل زیر یک نمونه سیم کشی بدون بای پس را مشاهده می کنید.

مراحل سیم کشی راه انداز نرم

سوالات متداول

  1. روش عملکرد راه انداز نرم الکتریکی چیست؟

پاسخ: سافت استارترهای مختلف اساسا می توانند نحوه کارکرد مختلفی داشته باشند. اما در بسیاری از انواع راه انداز نرم شیوه کار به این شکل است که این وسیله اجازه نمی دهد بخش زیادی از ولتاژی که توسط منبع تغذیه تولید می شود در لحظه استارت به موتور برسد. این کار توسط شش تریستور صورت می پذیرد و بنابرانی راه انداز نرم به تدریج و آرامای ولتاژ ورودی به موتور را افزایش می دهد تا نهایتا به نقطه ولتاژ نامی موتور دست پیدا کند.

  1. آیا میزان جریان هجومی و زمان راه اندازی توسط راه انداز نرم قابل تنظیم است؟

پاسخ: در صورتی که بدون استفاده از سافت استارتر قصد راه اندازی موتور را داشته باشید، معمولا جریان هجومی اولیه حدود هفت الی ده برابر جریان نامی موتور است که به همین جهت می تواند به آن آسیب برساند. اما استفاده از راه انداز نرم اجازه نمی دهد این جریان از حداکثر سه برابر جریان نامی موتور تجاوز کند و علاوه بر آن زمان راه اندازی نیز بسته به بار وارده به موتور قابل تنظیم است. در برخی موارد تا حدود سی ثانیه سافت استارتر می تواند زمان استارت را طولانی کند تا از راه اندازی ملایم و نرم موتور اطمینان حاصل شود.

  1. نقش راه انداز نرم پس از رسیدن موتور به سرعت معمول خود چیست؟

پاسخ: پس از آنکه موتور به سرعت و گشتاور نامی خود دست یافت. دیگر نیازی به وجود سافت استارتر در مدار وجود ندارد و در این مواقع توسط یک کنتاکتور این قطعه از مدار خارج شده تا جریان به طور مستقیم از منبع تغذیه به موتور اتصال پیدا نماید. البته از این وسیله به هنگام خاموش کردن نیز استفاده می شود که توقف موتور نیز همچون راه اندازی آن نرم و ملایم باشد.

نقش راه انداز نرم پس از رسیدن موتور به سرعت معمولبرای آشنایی بیشتر با عملکرد این محصول می توانید به صفحه “تابع عملکرد راه انداز نرم چیست؟” مراجعه نمایید. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: تعمیر و نگهداری سافت استارتر ، نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر، کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟،   سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *