سیستم های تامین آب

راه انداز نرم یا سافت استارتر همانطور که با دنبال کردن مقالات مربوطه متوجه شده اید، ابزار و وسیله ای کنترلی است که هدف آن این است که از وارد آمدن آسیب و صدمه به اجزای مختلف الکتریکی و مکانیکی سیستم های الکترومکانیکی جلوگیری کند که این آسیب ها به دلیل راه اندازی ناگهانی موتور ها با قدرت و جریان اولیه بالا ایجاد می شود.

در نوشته “موارد کاربرد راه انداز نرم چیست؟” گفته شد که امروزه دستگاه های زیادی وجود دارد که در آن ها از راه انداز نرم بهره برده می شود. و در همان مقاله درباره دستگاه های توهیه هوا و تهویه گرد و خاک صحبت کردیم که راه انداز نرم یکی از اجزای اساسی و مهم در این دستگاه ها می باشند. اما در این نوشته قصد داریم به یکی دیگر از مواردی که تحت عنوان کاربردهای راه انداز نرم می توان مورد اشاره قرار داد، بپردازیم.

راه انداز نرم چه کاربردی در سیستم تامین آب دارد؟

سیستم های تامین آب

سیستم تامین آب یک سیستم از اجزای مهندسی هیدرولیک است که می تواند آب را برای ما فراهم کند که شامل قسمت ها و بخش های مختلفی است که مراحل گوناگونی از زهکشی گرفته تا خالص سازی آب را طی می کنند تا در نهایت بتوانند آبی را که برای مصارف و مقاصد مختلف مورد نیاز است، از جمله مصارف کشاورزی یا مصارف شستشو و یا مصارف آشامیدنی تامین نمایند. اما در این جا به جزئیات این سیستم و نحوه عملکرد آن نخواهیم پرداخت.

بلکه مسئله اصلی ما در اینجا استفاده از سافت استارتر در این سامانه می باشد. کاربری تامین آب یکی دیگر از کاربردهای بزرگ از این ابزار الکترونیکی یعنی راه انداز نرم می باشد. دلیل آن نیز این است که در این سیستم ها از پمپ برای بالا بردن آب استفاده می شود. و هرگاه در سامانه ای از پمپ استفاده می شود ما نیاز داریم که در آن سامانه پمپ ها را به آرامی راه اندازی کنیم و اینجاست که راه انداز نرم وارد عمل می شود.

سیستم های تامین آب

دلیل آن نیز آن است که در صورت عدم به کار گیری سافت استارتر در چنین سیستم هایی شما می بینید که فشار آب و موج به پمپ ها و لوله ها وارد می آید و این مسئله می تواند به تدریج و در طولانی مدت با عث آسیب هایی به لوله ها، پمپ و سایر اجزای سیستم شود. بنابراین برای آنکه با چنین فشار بالای ناگهانی مواجه نشویم، راهکار آن استفاده از راه انداز نرم می باشد.

به تصویر بالا دقت کنید، در آنجا می بینید که از سافت استارتر قبل از مسیر پمپ استفاده می شود که بتواند پمپ را هنگام استارت کنترل کند که در زمانی کوتاه به ماکزیمم گشتاور و سرعت خودش نرسد و با افزایش طول مدت آن باعث می شود که فشار وارده کاهش پیدا می کند. به دلیل آنکه ضربه حاصله نسبت عکس با زمان دارد. هر چه زمان راه اندازی طولانی تر باشد و مدت زمان رسیدن موتور از سرعت صفر به حداکثر سرعت بیشتر باشد، به معنی فشار کمتری است که به آن و سایر اجزا وارد می شود.

البته نیاز به تنظیم زمان بهینه داریم که برای کسب اطلاع راجع به آن می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک بروید و یا آنکه در این خصوص از مشورت با کارشناسان خبره ما در لیان الکتریک بهره مند گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *