راه انداز نرم در کنترل کننده گرد و خاک

جریان قوی ابتدایی که در راه اندازی موتور وجود دارد می تواند صدماتی به دنبال داشته باشد که برای مقابله با آن ها راه انداز نرم توانسته به خوبی تقش افرینی کند. که این آسیب ها عبارتند از :

  1. آسیب به قطعات و بخش ها مکانیکی موتور به دلیل گشتاور ناگهانی و بالایی که در لحظه استارت متحمل می شوند. که در نوشته “استفاده از راه انداز نرم چه مزیت هایی برای موتور دارد؟” بیشتر به آن پرداختیم.
  2. آسیب به سیستم تولید جریان برق مانند کابل های انتقال قدرت و غیره. که این آسیب نیز صدمه بسیار هزینه بری خواهد بود که می تواند خساراتی به بار آورد که جبران آن آسان نخواهد بود.

همین موارد توجیه گر استفاده از سافت استارتر می باشند. سافت استارتر برای موتورها به طور معمول در کاربردهای صنعتی وجود دارند. چرا که دراین کاربردها بار اینرسی بالا است و برای غلبه بر آن نیازمند هجوم اولیه جریان هستیم.

موارد کاربرد راه انداز نرم چیست؟

توضیح بیشتر آنکه چون در کابردهای صنعتی اینرسی بالایی وجود دارد که می تواند به دلیل وزن بالای قطعات باشد، برای آنکه موتور بتواند بر این اینرسی غلبه کرده و دستگاه مربوطه را راه اندازی کند، نیازمند آن است که جریان اولیه بالایی بر آن وارد شود که با قدرت اولیه شروع به کار کند.

از طرفی اگر این جریان بالای اولیه وجود نداشته باشد، غلبه بر اینرسی قطعات میسر نخواهد بود و دستگاه به کار نمی افتد. ثانیا همین جریان بالا به دلیل فشاری که وارد می آورد می تواند آسیب هایی را به موتور و قطعات مکانیکی و الکتریکی وارد کند. بنابراین برای بهره مندی از این فایده و دور ماندن از خسارات احتمالی است که محققان در این زمینه راه انداز نرم را ابداع کرده اند.

مثال هایی درباره کاربرد راه انداز نرم

در ادامه این نوشته و در نوشته های آتی که در زمینه سافت استارتر ارائه خواهیم کرد به برخی مثال ها درباره کاربرد راه انداز نرم خواهیم پرداخت. در ادامه با اولین مثال شروع می کنیم.

راه انداز نرم در کنترل کننده گرد و خاک (Dust Controller)

راه انداز نرم در کنترل کننده گرد و خاک

یکی از انواع سافت استارتر همین کنترل کننده گرد و خاک است که موجب تلطیف هوا نیز می شود. این دستگاه ها ممکن است فن های بسیار بزرگی در درون خود داشته باشند. در این کاربرد مدت زمانی طول می کشد تا فن به حرکت درآید. اما پس از راه اندازی فن، جریان و بار گشتاوری که بر روی موتور است کاهش پیدا می کند.

در این دستگاه، فن هوای اطراف را به داخل مکیده و سپس هوا را به سمت فیلترهای موجود هدایت می کند که در آنجا ذرات غبار و گرد و خاک فیلتر شده و جمع آوری می شوند و پس از آن هوای تازه و تمیز وارد فضا می شود. به خصوص در کارگاه ها و کارخانه هایی که ذرات معلق و گرد و خاک در محیط فراوان است استفاده از این وسیله برای تلطیف هوای محوطه و همچنین مراقبت از سلامتی افراد ضرورت دارد.

کار راه انداز نرم در این دستگاه آن است که هنگام استارت موتور از تندی و شدت استارت بکاهد و باعث شود راه اندازی موتور به صورت نرم و تدریجی اتفاق بیفتد. همین  مسئله را شما می توانید با جزئیات بیشتر از کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک پرس و جو نمایید. و یا آنکه در صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک با مثال های دیگر از کاربرد این وسیله آشنا شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *