رله اضافه جریان زمان مشخص

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله اضافه جریان آنی دارای هیچ تاخیر زمانی برنامه ریزی شده ای برای شروع عملکرد نیست. بنابراین به محض آنکه جریان داخل این قطعه از مقدار عملیاتی فراتر رود، در همان لحظه و به صورت فوری کانتکت های رله بسته می شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در مقاله “تقسیم بندی رله حفاظتی بر اساس کارکرد آن” انواع رله حفاظتی و همچنین نوع اضافه جریان را خدمت خوانندگان گرامی معرفی نمودیم. اما همانطور که بیان شد، نوع اضافه جریان خود به اقسام مختلفی تقسیم می شود که در این نوشته به معرفی آن خواهیم پرداخت:

  1. اضافه جریان زمان مشخص (Definite time over-current relay)
  2. اضافه جریان آنی (Instantaneous over-current relay)
  3. اضافه جریان زمان معکوس (Inverse-time over-current relay)
  4. اضافه جریان زمان مینیمم مشخص معکوس (Inverse definite minimum time relay)

رله اضافه جریان زمان مشخص

به این محصول به اختصار DTOC گفته می شود که پس از یک دوره مشخص زمانی که جریان از اندازه پیک یا حداکثر تجاوز کند، شروع به کار می کند. بنابراین این محصول دارای محدوده تنظیمات جریان است، همانطور که دارای محدوده تنظیمات زمان است. برای آشنایی بیشتر با این محصول می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک نیز مراجعه نمایید.

رله اضافه جریان دارای چه انواعی است؟[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”رله لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

رله اضافه جریان آنی

این محصول دارای هیچ تاخیر زمانی برنامه ریزی شده ای برای شروع عملکرد نیست. بنابراین به محض آنکه جریان داخل این قطعه از مقدار عملیاتی فراتر رود، در همان لحظه و به صورت فوری کانتکت های رله بسته می شود. فاصله زمانی میان بالاتر رفتن جریان از پیک مورد نظر جریان و بسته شدن کانتکت ها بسیار کم است. از این نوع از ابزار حفاظتی تنها در مواردی استفاده می شود که امپدانس میان منبع تغذیه و رله کمتر از امپدانسی باشد که در بخش مربوطه فراهم می شود.

اضافه جریان زمان معکوس

به این وسیله ITOC گفته می شود که تنها زمانی عمل می کند که بزرگی جریان عملیاتی آن نسبت به بزرگی کمیت های انرژی دهنده، نسبت معکوس داشته باشد. یعنی حد پیک جریان تعیین شده برای رله معکوس جریان تغذیه باشد. به این ترتیب زمان عملکرد رله با افزایش جریان کاهش پیدا می کند و عملکرد این محصول کاملا وابسته به اندازه جریان اعمالی به آن می باشد. برای آشنایی کامل تر با چگونگی عملکرد این محصول می توانید به مقاله “انواع و کاربردهای رله اضافه جریان” مراجعه نمایید.

رله اضافه جریان زمان مشخصاضافه جریان زمان مینیمم مشخص معکوس

این ابزار به نام IDMT نیز نامیده می شود که نوعی از رله محافظتی است که به جهت غلبه بر کاستی های گونه های اضافه جریان معین (DTOC) ساخته و طراحی شده است. نحوه عملکرد آن به این ترتیب است که اگر با دور شدن از رله، امپدانس منبع ثابت باقی بماند و جریان خطا به طور محسوسی تغییر کند، آنگاه استفاده از این ابزار حفاظتی یعنی IDMT مفید و سودمند است. چرا که موجب دسترسی به حفاظت با سرعت بالا بر روی بخش بزرگی از مدار حفاظت شده می گردد.

اگرچه اگر امپدانس منبع به طور قابل ملاحظه ای بزرگ تر از امپدانس تغذیه کننده باشد، آنگاه ویژگی های این محصول (یعنی IDMT) نمی تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد و ممکن است در چنین مواردی استفاده از رله DTOC مفیدتر باشد. ثانیا اگر امپدانس منبع متغیر باشد و ضعیف تر شود و همراه با آن تولید کمتری در طول بارهای سبک داشته باشد، آنگاه این امر منجر به زمان خلاصی کندتری می شود که نتیجه آن نقض هدف به کار گیری رله IDMT خواهد بود.

رله اضافه جریان آنیمنحنی کارکرد رله IDMT طبق استاندارد IEC (کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک) منطبق با جدول زیر است:

منحنی های به دست آمده از BS 142
ویژگی رله معادله IEC
معکوس استاندارد  (SI)
خیلی معکوس
به شدت معکوس  (EI)
خطای زمین استاندارد بلند مدت

TMS به کار رفته در فورمول های فوق به معنای تنظیمات افزاینده زمانی است. و با توجه به ویژگی های رله بدیهی است که هر چه TMS بزرگ تر باشد، منجر به زمان خلاصی کندتر برای یک PMS (نسبت زمان خطای اولیه به تنظیمات جریان رله) مشخص خواهد شد.

در حالی که بسیار معمول است که از رله اضافه جریان زمان مینیمم مشخص معکوس (IDMT) جهت محافظت از جریان استفاده شود، ممکن است که از حالتی از کاربرد این محصول برای محافظت از ولتاژ نیز استفاده گردد.

البته منحنی های به دست آمده بر مبنای فرمول های ارائه شده می تواند شخصی سازی گردد. یعنی سازندگان مختلف می توانند منحنی های مخصوص به رله های تولیدی خود را داشته باشند. برخی از رله های عددی را می توان برای حفاظت در برابر اضافه ولتاژ زمانی معکوس یا حفاظت اضافه جریان توالی منفی نیز به کار گرفت. البته این بستگی به محاسبات و انجام دقت های لازم از سوی کارشناسان خبره این امر دارد.

رله اضافه جریان زمان مینیمم مشخص معکوسبرای استفاده از این محصول بهتر است اطلاعاتی جامع راجع به این محصول جمع آوری نمایید که در این راستا مراجعه به مقاله “رله لچ یاLatching relay چیست و چگونه عمل می کند؟” می تواند دید خوبی را در زمینه آشنایی با ساختار و کارکرد رله ها به شما منتقل نماید. علاوه بر آن لازم است توجه داشته باشید که کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک همواره آماده پاسخگویی به پرسش های شما در این راستا هستند و علاوه بر آن شما می توانید پیشرفته ترین و مجهزترین وسایل کنترلی و حفاظتی را از طریق ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک تهیه نمایید.

[button title=”ارتباط با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *