کارکرد معمول رله حفاظتی اضافه جریان

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله اضافه جریان به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت است از: 1) نوع اضافه جریان با زمان قطعی (Definite time overcurrent relay) 2) نوع اضافه جریان آنی (Instantaneous overcurrent relay) 3) نوع اضافه جریان با زمان معکوس (Inverse-time overcurrent relay)

[/vc_column_text][vc_column_text]

رله های حفاظتی جزئی اساسی در فرآیند حفاظت از مدارها و تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی متصل به آن ها هستند. دسته بندی این محصول می تواند بر مبنای معیارهای مختلفی صورت پذیرد. مثلا:

  1. بر اساس شرکت تولید کننده: که می توانید برای آشنایی با نمونه ای از بهترین تولیدکنندگان این محصول به صفحه “رله های حفاظتی زیمنس” مراجعه نمایید.
  2. بر اساس ساختمان و ساختار آن ها که نمونه ای از آن را در مقاله “رله حفاظتی عددی (Numerical relay) چیست؟” معرفی کردیم.
  3. بر اساس عملکرد که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با این دسته بندی ها می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

تابع عملکردهای مختلف رله حفاظتی

توابع عملکردهای مختلفی بر اساس شماره گذاری ابزارها در موسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI device numbers) برای رله های حفاظتی در نظر گرفته شده است که با مراجعه به صفحه مزبور می توانید با آن ها آشنا شوید. به عنوان مثال رله ای که شامل تابع عملکرد 51 می شود یک ابزار حفاظتی اضافه جریان زمان دار (timed overcurrent protective relay) خواهد بود. بنابراین بر اساس عملکرد می توان انواع رله های حفاظتی را به دسته های زیر تقسیم نمود:

  1. رله اضافه جریان (Overcurrent Relay)
  2. رله فاصله (Distance Relay)
  3. رله جهت دار (Directional Relay)

تقسیم بندی رله حفاظتی بر اساس کارکرد آنرله اضافه جریان

هر کدام از دسته بندی های بالا خود می توانند شامل دسته بندی های جزئی تری نیز باشند. رله اضافه جریان نیز خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که کارکرد هر یک از این نوع ها تفاوت هایی با هم دارند که عبارت است از:

  1. نوع اضافه جریان با زمان قطعی (Definite time overcurrent relay)
  2. نوع اضافه جریان آنی (Instantaneous overcurrent relay)
  3. نوع اضافه جریان با زمان معکوس (Inverse-time overcurrent relay)

اما پیش از پرداختن به توضیح هر کدام از انواع این محصول بهتر است ابتدا توضیحاتی درباره نوع اضافه جریان این قطعه ارائه نماییم. گونه اضافه جریان این محصول، نوعی از ابزار محافظتی است که هنگامی وارد عمل می گردد که جریان بار از مقدار ماکزیمم تعریف شده تجاوز کند. دو نوع مرسوم آن IOC (اضافه جریان آنی) و DTOC (اضافه جریان با زمان مشخص) است.

موسسه ملی استانداردهای آمریکا (ANSI) ابزارهای الکتریکی را شماره گذاری کرده است و برای این نوع رله شماره 50 را در نظر گرفته است.

کارکرد معمول رله حفاظتی اضافه جریانکارکرد معمول رله حفاظتی اضافه جریان

در کاربردهای مرسوم و رایج، نوع اضافه جریان این ابزار حفاظتی به ترانسفورمر جریان متصل می گردد و به این ترتیب برای عملکرد در سطح جریان خاص و یا بالاتر از آن سطح جریان خاص کالیبره می شود. یعنی اگر جریان به سطح خاصی رسید و یا از آن فراتر رفت این ابزار حفاظتی وارد عمل می شود.

هنگامی که این ابزار کار خود را شروع می کند، یک یا بیشتر از یکی از کانتکت ها عمل کرده و انرژی کافی را به قطع کن مدار می رساند که عمل کند. DTOC کارکردی گسترده داشته است ولی به دلیل اینکه دارای این مشکل ذاتی است که برای خطاهای نزدیک تر به منبع، عملکردی آهسته دارد، بنابراین طراحان به سمت استفاده از رله های IDMT رفتند که می توانید در این باره در مقاله “ویژگی های رله اضافه جریان IDMT” بیشتر بیاموزید.

در صورت نیاز به استفاده از انواع مختلف این محصول می توانید سفارش و نیازهای خود را با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در میان بگذارید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *