اینرسی (Inertia) و تاثیر آن در گزینش سافت استارتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1638522644980{margin: 0px !important;padding: 12px !important;border: 2px initial #565656 !important;border-radius: 10px !important;}”]

 اگر اینرسی سیستمی بیشتر باشد مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید که سافت استارتر بتواند به موتور آن سیستم شتاب دهد که با یک سطح گشتاور شتاب، بتواند به سرعت کامل خود برسد. همچنین این حالت برای زمان توقف موتور نیز برقرار است.

[/vc_column_text][vc_column_text]

یکی از کارکردهای سافت استارتر آن است که بتواند از طریق کاهش جریان اعمال شده به موتور گشتاور اولیه را در حین راه اندازی کنترل نماید. در نوشته “توصیف نموداری عملکرد سافت استارتر” با نحوه عملکرد آن آشنا شدیم. در این نوشته به مولفه های اصلی که در تعیین گشتاور نقش ایفا می کنند، خواهیم پرداخت. سه مولفه اساسی در این رابطه وجود دارد که هر کدام از آن ها بر موتور و همچنین راه انداز نرم تاثیرگذارند و به قرار زیر هستند:

1.       اصطکاک (Friction) و نقش آن در انتخاب سافت استارتر

اصطکاک می تواند تعیین کند که برای استارت اولیه بار، چه دشواری‌ای پیش روی موتور است. هر اندازه که مقدار اصطکاک بیشتر باشد، به این معنی است که گشتاور موتور باید بیشتر باشد که بتواند بر اصطکاک سیستم مکانیکی غلبه کرده و به چرخش درآید. بنابراین سافت استارتر باید گشتاور اولیه بیشتری را به موتور تغذیه کند. به سطح اصطکاک اولیه ای که مانع از شروع حرکت می شود اصطکاک ایستایی یا Stiction گفته می شود.

عوامل موثر بر گشتاور و انتخاب سافت استارتراما پس از شروع حرکت و چرخش موتور، سطح اصطکاک شروع به کاهش می نماید. بنابراین گشتاور مورد نیاز موتور در حین چرخش کمتر می باشد. در واقع اندازه اصطکاک جنبشی کمتر از اصطکاک ایستایی است. بنابراین در لحظه شروع، سافت استارتر باید گشتاور بیشتری را به موتور تحویل دهد که بتواند بر اصطکاک ایستایی بار غلبه کند.

2.     اینرسی (Inertia) و تاثیر آن در گزینش سافت استارتر

نقش اینرسی آن است که تعیین می کند که یک بار با چه سرعتی می تواند افزایش شتاب در حین راه اندازی و کاهش شتاب در حین توقف داشته باشد. هر اندازه که میزان اینرسی یک سیستم بیشتر باشد، زمانی که برای افزایش شتاب و یا کاهش شتاب نیاز دارد، افزایش پیدا می کند. به دلیل آنکه اینرسی بیشتر به معنای میل بیشتر سیستم به حفظ حالت اولیه خود می باشد.

پس اگر اینرسی سیستمی بیشتر باشد مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید که سافت استارتر بتواند به موتور آن سیستم شتاب دهد که با یک سطح گشتاور شتاب، بتواند به سرعت کامل خود برسد. همچنین این حالت برای زمان توقف موتور نیز برقرار است. علاوه بر آن هر قدر که اینرسی بیشتر باشد، سافت استارتر برای آنکه موتور را در مدت زمان معینی به نهایت سرعت خود برساند، باید گشتاور شتاب بیشتری را فراهم نماید.

اینرسی (Inertia) و تاثیر آن در گزینش سافت استارتر3.    فرآیند هدایت شده (Driven process) و اهمیت آن در انتخاب سافت استارتر

بیشتر مواقع فرآیند هدایت شده دو نوع می تواند باشد:

  1. یک بار کاملا اصطکاکی مانند نوار نقاله
  2. یک بار اینرسی مانند سانتریفیوژ

اما در برخی موارد، فرایند هدایت شده نیاز دارد که سافت استارتر برای راه اندازی آن گشتاور مورد نیاز را نیز برای غلبه بر اصطکاک یا شتاب دادن به آن فراهم نماید. به عنوان مثال یک بار گریز از مرکز احتمالا به اصطکاک کمی نیاز خواهد داشت و همچنین ممکن است که اینرسی پایینی داشته باشد. اما نیاز به گشتاور اولیه بالایی برای راه اندازی است که این گشتاور متناسب با مربع سرعت خواهد بود.

بنابراین هنگام راه اندازی، گشتاور بار صفر خواهد بود، اما هر اندازه که سرعت افزایش پیدا می کند، گشتاور متناسب با مجذور آن بیشتر می شود تا اینکه به بار کامل و سرعت کامل برسد. پس برای استفاده سافت استارتر برای یک پمپ باید این را لحاظ کنید که یک پمپ گریز از مرکز دارای اصطکاک پایین و اینرسی نوعی کمی است و گشتاور بار آن با سرعت تغییر می کند.

فرآیند هدایت شده (Driven process) و اهمیت آن در انتخاب سافت استارترسوالات متداول

1.       در انتخاب سافت استارتر برای یک فن و یک پمپ چه چیزی را باید لحاظ کرد؟

پاسخ: در انتخاب سافت استارتر برای پمپ باید گشتاور مورد نیاز بار لحاظ شود زیرا اینرسی و اصطکاک اولیه آن ناچیز است ولی برای راه اندازی فن لازم است دقت کنیم که یک فن گریز از مرکز دارای اصطکاک پایین ولی اینرسی معمولا بالایی است. پس سافت استارتر باید به اندازه ای باشد که هم گشتاور بار هدایت شده را تامین نماید و هم بتواند گشتاور شتاب مورد نیاز را فراهم کند.

2.      سافت استارتر چیست؟

پاسخ: راه انداز نرم برای مقابله با آسیب هایی که ممکن است جریان هجومی اولیه به موتور الکتریکی به همراه داشته باشد، تعبیه می گردد تا بتواند با کاهش جریان و گشتاور اولیه اعمال شده به موتور، استارت ملایمی را برای آن فراهم نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات جامع تر درباره ساختمان این محصول و شیوه کارکرد آن به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

3.     چگونه می توانیم راه انداز نرم متناسب با سیستم خود را انتخاب کنیم.

پاسخ: برای آنکه بتوانید انتخاب مطمئنی داشته باشید، لازم است دقت شود که فاکتورهای مختلفی در انتخاب راه انداز نرم موثر هستند. از جمله این فاکتورها گشتاور اولیه ای است که موتور برای شروع به حرکت نیاز دارد که این گشتاور به سه مولفه اینرسی، اصطکاک و بار هدایت شده وابسته است.

اصطکاک (Friction) و نقش آن در انتخاب سافت استارتردر مقاله “چگونه راه انداز نرم را انتخاب کنیم؟” می توانید با دیگر عوامل موثر در انتخاب راه انداز نرم آشنا شوید. اما توصیه ما به شما این است که برای اطمینان از صحت انتخاب خود با کارشناسان و محققان ما در لیان الکتریک در این خصوص مشورت نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *