رله حفاظتی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1627832251894{padding: 10px !important;background-color: #c4c4c4 !important;border: 2px initial #3d3d3d !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله نوعی سریع از کلید های الکتریکی است که به صورت آنی، مستقیم یا با مدارات کنترلی دیگر مدار الکتریکی مورد نظر ما اعم از انواع تابلو برق یا خطوط انتقال را باز و بسته می‌ کند.  با توجه به نوع ساختار و مواد به کار رفته در ساخت آن و همچنین روش باز و بسته شدن آن به صورت‌های مختلف حرارتی ، مکانیکی، مغناطیسی، و… می‌باشد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آن ها امری ضروری است. در این مقاله صرفا به معرفی انواع آنها ها خواهیم پرداخت و در مقاله بعدی هر کدام را تشریح خواهیم کرد.

رله چیست؟

رله نوعی سریع از کلید های الکتریکی است که به صورت آنی، مستقیم یا با مدارات کنترلی دیگر مدار الکتریکی مورد نظر ما اعم از انواع تابلو برق یا خطوط انتقال را باز و بسته می‌ کند.  با توجه به نوع ساختار و مواد به کار رفته در ساخت آن و همچنین روش باز و بسته شدن آن به صورت‌های مختلف حرارتی ، مکانیکی، مغناطیسی، و… می‌باشد. یکی از کاربرد های مهم آن استفاده در مکان هایست که نیاز به کنترل مدار بوسیله یک سیگنال کوچک است. هم چنین کنتاکتور ها نیز در واقع نوعی از آن ها ها هستند که توانایی قطع و وصل توان‌های بالا به صورت مستقیم یا موتور‌های الکتریکی یا دیگر بار‌ها را دارند.. در سیستم‌های  قدرت  مثل خطوط انتقال یا ژنراتور های مدرن این عملیات به وسیله تجهیزات دیجیتال از اتاق کنترل انجام می‌پذیرد که رله‌ های حفاظتی نامیده می‌شوند.

انواع رله حفاظتی

انواع رله

  1.  لچ (Latching relay)
  2. رید (Reed relay)
  3.  رطوبت جیوه (Mercury-wetted relay)
  4. جیوه (Mercury relay)
  5. پلاریزه (Polarized relay)
  6.  ماشین ابزار (Machine tool relay)
  7. کواکسیال (Coaxial relay)
  8.  تاخیر زمانی (Time delay relay)
  9. کنتاکتور (Contactor)
  10.  حالت جامد (Solid-state relay
  11.  استاتیک (Static relay)
  12.  کنتاکتور حالت جامد (Solid state contactor relay)
  13.  بوخهلتز (Buchholz relay)
  14.  تماسی هدایت سریع (Force-guided contacts relay)
  15. حفاظتی اضافه بار (Overload protection relay)
  16. خلا (Vacuum relays)
  17. ایمن (Safety relays)
  18. چند ولتاژ (Multi-voltage relays)

پس از معرفی کلی انواع رله ها در بالا در ادامه قصد داریم شما را با چند مدل برتر از رله ها آشنا کنیم که شرکت لیان الکتریک ویرا می تواند آن ها را در اختیار شما قرار دهد. پس از آشنایی با این محصولات شما می توانید در صورت نیاز به هر یک از آن ها جهت سفارش و خرید با مشاوران ما در لیان الکتریک تماس حاصل فرمایید.  [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

1.       رله حفاظتی زیمنس

شرکت زیمنس از جمله فعالان و تولیدکنندگان صنعت برق است که همواره ابداعات و نوآوری هایی در زمینه های مختلف ارائه می دهد. این تجهیزات، از نوع حفاظتی ماژولار هستند. محصولات زیمنس دارای خصوصیات انعطاف پذیری و هوشمندی هستند. رله های حفاظتی زیمنس می توانند کار نظارت یا مانیتورینگ، اندازه گیری، کنترل و حفاظت را به خوبی انجام دهند.

 رله حفاظتی زیمنسرله های حفاظتی زیمنس قابلیت پایش PMU سیستم های قدرت را دارند. PMU مخفف Power Monitoring Unit به معنای واحد نظارت قدرت می باشد. همچنین به جهت روکش جهت عایق بردهای الکتریکی حفاظت محیطی آن ها بسیار بالا است. یکی از انواع رله های زیمنس رله Reyrolle است که برای شبکه های صنعتی و شبکه های توزیع بسیار مناسب است.

2.     رله حفاظتی ABB

این دسته از این محصول از نوع دیجیتال می باشد که کارکرد و ساختمان آن بر اساس ریزپردازنده ها می باشد. از جمله تفاوت هایی که این نوع رله با انواع معمولی آن دارد در طریق سیم بندی آن است. در این نوع از رله سیم بندی به صورت ثابت و دستی صورت نمی گیرد، بر خلاف نوع معمولی آن.

رله حفاظتی ABBرله حفاظتی ABB دارای انواع مختلفی است که می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه با انواع آن آشنا گردید. اما در اینجا به چند مورد از مزیت های آن اشاره خواهیم نمود که عبارتند از:

  1. نرم افزارهای مورد استفاده جهت محافظت در این قطعات قابلیت آپدیت و به روز شدن دارند.
  2. برای آنکه بتوانیم نهایت انعطاف پذیری را از این محصول دریافت کنیم، هم نرم افزار و هم سخت افزار آن به صورت مدولار طراحی و ساخته شده اند.
  3. مواردی همچون خطای زمین یا خروج از گام توسط ژنراتور توسط این نوع از رله ها به خوبی تحت محافظت قرار می گیرند.
  4. رله های ABB از مانیتوری بهره مند هستند که کاربر به خوبی می تواند با آن ارتباط برقرار کند که دارای کلید هایی می باشد که قابلیت برنامه ریزی دارند.

3.    رله حفاظتی MiCOM اشنایدر

این محصول نیز مانند سایر محصولات معرفی شده کامل ترین امکانات را جهت حفاظت و اندازه گیری و کنترل سیستم برای شما فراهم می کنند. در ضمن از جهت سخت افزاری آپشن ها و گزینه های متعددی را عرضه می کند که شما می توانید بنا به کارکردی که از آن انتظار دارید مقرون به صرفه ترین گزینه ها را انتخاب کنید.

رله حفاظتی MiCOM اشنایدراز جمله امکانات دیگری این نوع رله قابلیت های جدید و پیشرفته مخابراتی آن است که از جمله می توان به IEC61850  اشاره نمود. همچنین متناسب با دنیای امروز این محصول از امنیت سایبری بالایی برخوردار می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره فوایدی که می توانید از این محصول انتظار داشته باشید به صفحه رله‌های حفاظتی MiCOM اشنایدر مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%b1%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa%db%8c-micom-%d8%a7%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%b1/” button_title=”رله‌های حفاظتی MiCOM اشنایدر” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف رله حفاظتی ؟، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور با رله حفاظتی (بخش اول)، تعمیرات اینورتر و مراحل آن، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، و … می باشد را مطالعه کنید.

4. رله حفاظتی SEPAM اشنایدر

رله حفاظتی SEPAM یکی از انواع پیشرفته رله های اشنایدر است که کارآیی بالایی دارد و مبتنی بر این تفکر است که همه کاربران بتوانند دسترسی به دستگاهی که نیازهای آنان را برطرف می کند، داشته باشند. در واقع این دستگاه نقطه تلاقی سه پارامتر زیر می باشد:

  1. سادگی در کاربرد
  2. عملکرد مطمئن و با بازدهی بالا
  3. هزینه های مصرفی پایین

از این محصول می تواند در سامانه های مختلف استفاده کرد. به این ترتیب شما می توانید رله SEPAM اشنایدر را در سیستم های قدرتی همچون موارد زیر به کار بگیرید:

  1. موتورها
  2. ترانسفورمرها
  3. خطوط انتقال جریان

4. رله حفاظتی SEPAM اشنایدراین دسته از دستگاه ها به دلیل بروز بودن دارای قابلیت انطباق کامل با تمام پروتکل های ارتباطی ای که در بازار موجودند، می باشد و به سادگی می تواند با نرم افزارهای برنامه نویسی مختلف ارتباط برقرار نماید. یکی دیگر از خصوصیات این دستگاه آن است که دارای عایق برای بردهای الکتریکی است. به این ترتیب نگرانی برای به کار گیری آن ها در محیط های آلوده وجود نخواهد داشت. به همین جهت شرکت لیان الکتریک ویرا رله های اشنایدر را با تضمین ده ساله خدمت مشتریان ارائه می نماید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

چند خصوصیت مهم رله حفاظتی SEPAM اشنایدر:

  1. این نوع از دستگاه ها دارای منطق کنترلی هستند که جهت کاربردها اینترلاک از قبل برنامه ریزی گردیده اند.
  2. به جهت آن که بتوان به سادگی آن ها را نصب کرد، این رله ها دارای تجهیزات کامپکت هستند که ترمینال های فیزیکی مشخصی دارد.
  3. قابلیت برنامه نویسی داخلی نیز از مشخصه های برجسته رله SEPAM اشنایدر می باشد.
  4. یکی دیگر از ویژگی های مهم این محصول آن است که می تواند پا به پای تکنولوژی روز پیش برود به جهت آنکه ظرفیت آپدیت نرم افزاری و سخت افزاری برای این محصول فراهم است.

برای آگاهی بیشتر از جزئیات و مزایای این محصول می توانید به صفحه رله حفاظتی SEPAM اشنایدر در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%b1%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa%db%8c-sepam-%d8%a7%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%b1/” button_title=”رله حفاظتی SEPAM اشنایدر” class=”” target=”_blank” animate=””]  [/call_to_action]

چند خصوصیت مهم رله حفاظتی SEPAM اشنایدرسوالات متداول

  1. رله حرارتی چه وظیفه ای در قبال کنتاکتور دارد و چگونه بر روی آن نصب می گردد؟

پاسخ: رله حرارتی یکی از انواع دستگاه ها است که نقش محافظتی بر عهده دارد و می تواند در سامانه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این محصول می تواند از کنتاکتور در برابر بارهایی که به آن وارد می شود محافظت کند و هنگامی که بار وارد شده فراتر از ظرفیت کنتاکتور باشد، مدار را قطع نماید. رله حرارتی معمولا بر روی بدنه قرار می گیرد هرچند می توان آن را بر روی خود کنتاکتور نیز متصل نمود.

  1. رله حفاظتی چگونه عمل می کند؟

پاسخ: این وسیله از قطعات و تجهیزات سیستم قدرت در مقابل اتصالی ها و ولتاژها و جریان های نامتعادل محافظت می کند. به این ترتیب که مدار را قطع کرده و کلیدهای قدرت را باز می کند. برای باز شدن کلیدهای قدرت باید سیم پیچی کنشگر آن روشن گردد. این نقش را رله بر عهده خواهد داشت.

  1. رله چگونه از سیستم محافظت می کند؟

پاسخ: به کار گیری رله حفاظتی این مزیت را به همراه خواهد داشت، که در صورت معیوب شدن یک بخش، لازم نیست تمام سیستم از کار بیفتد. بلکه این دستگاه می تواند تنها قسمت معیوب را از مدار خارج کرده و بقیه سیستم همچنان به کار خود ادامه دهد. برای آگاهی بیشتر از فرآیند عملکرد آن می توانید به صفحه “استفاده از رله حفاظتی برای مبارزه در برابر نقص ها” مراجعه نمایید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *