هشدار ها و آلارم سافت استارتر

معرفی سافت استارترهای EO

از آنجایی که مسئله مصرف انرژی در تمام زمینه ها به خصوص صنعت برق بسیار مهم است شـرکت های زیادی برای دستیابی به هدف کاهش مصرف انرژی شروع به طراحی و ساخت نوع خاصی از سافت استار ها کردند که در مصرف انرژی بهینه باشد که به آن ها EO یا energy optimizing گفته می شود. لازم به یاد آوریست که با کاهش مصـرف انـرژی و متعاقبا کـم شـدن هزینه هـای مربوطـ بـه محصـولات تولیـد شـده در یـک گروه صنعتی قیمت تمام شده محصولات نیز به شـکل قابـل ملاحظه ای کاهش می یابد و جدای از مسائل رقابتی در حوزه فروش و قیمت محصول با توجه به بهینه بودن آن در طول زمان نیاز به تعمیرات سافت استارتر نیز به حد اقل می رسد. می توانید مقاله تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر را نیز مطالعه بفرمایید

هشدار ها و آلارم سافت استارتر

از آنجایی که موتورهای AC بیش از 75 درصد انرژی الکتریکی را در صنعت مصرف میکنند  و با توجه به بار متغیر آن ها استفاده از این تکنولوژی ارزان و سافت استارترها تا حد زیادی در مصرف انرژی و نیاز به تعمیرات سافت استارتر صرفه جویی می شود. کـه ایـن تکنولـوژی قابلیت جلـوگیری از اتـلاف تلفـات تـوان درموتورهای القایی بـا بـار متغیـر یا Part load  و یـا سـبک را دارا مـی باشـد و مـی توانـد کـاهش ایـن تلفـات را تا حد %40 امکان پذیر نماید.

 

طریقه بهینه کردن انرژی توسط سافت استارتر های EO

از آنجایی که تلفات انرژی بـا بـار موتـور نسبت عکس دارد و همچنـین نسـبت مسـتقیم بـا بازده الکتروموتور نسبت مستقیم دارد سـافت اسـتارترهای  نوع (E.O)  بـا کم کردن ولتاژ، جریان و تلفات در هسته آهن در موتورهای القایی، کــه در وضعیت بار کامل (Full load)  کـار نمی کند ایــن قابلیت را فراهم می کند و به مقدار چشم گیری تلفات را کاهش میدهد.
علاوه بر مسائل ذکر شده در بهینه سازی مصرف انرژی سافت استارترهای تیپ (E.O) نـه تنها بـا کم کردن هزینه های صرف شده در بخش انــرژی بلکه با کاهش هزینه ها در بخش ادوات و المان های مکانیکی و در تمامی انواع بارکوپل شده به الکتروموتورهای القایی نظیر گیربکس، تسمه، پمـپ و غیـره،  بـه دلیـل کـم کـردن تکانـه هـای مکـانیکی یا Mechanical shock در هنگــام روشن شدن وشروع کار  موتور و همچنین در هنگام توقف  موتــور القایی به بهتر شدن شرایط کار ماشین و  کمتر شدن استهلاک مکانیکی آن کمک قابل ملاحظه ای می کنند.  که نتیجتا نیاز به تعمیرات سافت استارتر را به صورت چشم گیری کاهش می دهد.

تعمیرات سافت استارتر

در ادامه با ذکر یک مثال و با استفاده از اعداد و ارقام ریاضی به صورت تخصصی طریقه کاهش مصرف انرژی موتور های القایی توسط این سافت استارتر ها را بیان می کنیم. شما می توانید مقالات تعمیرات سافت استارتر قسمت دوم و سوم را مطالعه کنید.

 

یک موتور با توان 20 کیلو وات با 20 درصد بار نامی

با توجه به دیاگرام و Data sheet یک موتور20 کیلو وات  در حال کار با 20 درصد  بار کامل و روش راه اندازی و کار  ستاره- مثلث،  طبق محاسبات و با استفاده از data sheet آن میزان تلفات  محاسبه شده به صورت زیر است:

  • 6 Kw/h تلفات حرارتی خواهیم داشت. ( تبدیل انرژی الکتریکی به حرارتی داخل سیم پیچ ها و آهن موتور)
  • 6 Kw/h تلفات انرژی در بخش هسته آهنی مثل تلفات هیسترزیس و غیره
  • و در نهایت 2 Kw/h تلفات انرژی مربوط تکان ها و تنش های مکانیکی (TURBULENCE)

که اگر مجموع این تلفات را از توان نامی موتور م کنیم نهایتاً میزان بازده ماشین چیزی در حدود %54 می شود.

شما میتوانید مقالات انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر را نیز مطالعه بفرمایید

سافت استارتر

یک موتور با توان 20 کیلو وات با 20 درصد بار نامی با سافت استارتر EO

اکنون همان موتور را با استفاده از سافت استارتر EQ راه اندازی می کنیم و پس از اندازه گیری مجدد در آن مقادیر تلفات انرژی و اختلاف آن به صورت زیر است :

  • تلفات حرارتی بهینه می شود به این معنی که 2Kw/h  صرفه جویی انرژی در بخش تبدیل انرژی به حرارت
  • 6 Kw/h هم در بخش تلفات هسته آهنی صرفه جویی خواهیم داشت.

کـه در مجموع میزان 1.8 KW/h در مصرف انرژی صرفه جویی صورت می گیرد و بازده ماشین نیز از حالت قبل که %54 بود به %71 افزایش می یابد.

با توجه بـه موارد بالا می توان فهمید کـه میزان انرژی صرفه جویی شده از طریق بهینه کردن مدار راه اندازی با استفاده از سافت استارتر های  energy optimizing  تا چه حد می تواند میزان مخارج وهزینه های جاری در یک سیستم الکتریکی بـا موتـور القـایی 3 فـاز که دارای بـار سبک یـا متغیر است را در عمل و تعمیرات سافت استارتر کاهش داد. شما می توانید مقاله نکات ایمنی در تعمیرات سافت استارتر را نیز مطالعه کنید.

کنترل سرعت موتور با درایو
ارزیابی هزینه ای کاهش مصرف انرژی با استفاده از سافت استارتر

برای این بخش همان موتور با شرایط قبلی را در نظر میگیریم که در شرایط کار روزانه 18 ساعت و زمان کارکرد(Part load)  بار متغیر روزانه 12 ساعت با شرایط بـالا و هزینه پرداختی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی مصرفی نیز برابر با 770 ریال فرض می شود.

12 × 29 = 348 KW/h                     ساعت کارکرد در ماه

صرفه جویی مصرف انرژی الکتریکی در ماه1.8× 348 = 626.4 KW/h

هزینه صرفه جویی مصرف انرژی الکتریکی در ماه           626.4  × 770 =482328 Rls

هزینه صرفه جویی شده در سال              12×482328 = 5787936 Rls

و در صورت محاسبه تعرفه با یارانه امروز برای بعضی صنایع خاص به ازای کیلو وات ساعت 370 ریال هزینه ها به صورت زیر است:

هزینه صرفه جویی مصرف انرژی الکتریکی در ماه           626.4  × 370 =231768 Rls

هزینه صرفه جویی شده در سال             12×231768 = 2781216 Rls

در پایان امید است با این مدل سافت استارتر ها و با در نظر گرفتن الزام صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه، بتوان در راستای احقاق خواسته های صنعت گران قدم بزرگی برداشت و نیاز به تعمیرات سافت استارتر و استهلاک موتور های الکتریکی را تا حد زیادی کاهش داد. در این راستا می توانید مقالات تشریح ترمینال های ورودی و خروجی در تعمیرات سافت استارتر و نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر را نیز مطالعه کنید.

راه اندازی موتور با سافت استارتر

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین جهت مشاوره برای تعمیرات سافت استارتر و خرید انواع آن ها می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان تماس حاصل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *