مقایسه نمودارهای راه انداز نرم با راه انداز مستقیم بر خط (DOL)

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1626016066129{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px solid !important;border-radius: 5px !important;}”]این نکته حائز اهمیت است که وقتی موتور به نهایت سرعت خود می رسد، در اینجا کارکرد هر دو استارتر، یعنی راه انداز نرم و راه انداز مستقیم بر خط به یک شکل است. اما اختلاف آن ها تنها در هنگام شروع به کار موتور است تا هنگامی که موتور به سرعت نهایی خود می رسد. در نمودار زیر که سرعت موتور بر حسب زمان را نشان می دهد می توانید تفاوت عملکرد این دو استارت را مشاهده و مقایسه نمایید.[/vc_column_text][vc_column_text]

راه انداز مستقیم بر خط (Direct On Line Starter) که در نقطه مقابل سافت استارتر قرار دارد، ساده ترین شیوه برای راه اندازی یک موتور است. که با استارت زدن موتور مستقیما به بیشینه سرعت و گشتاور خود برسد. اما همانطور که در نوشته های قبلی و از جمله در مقاله “شیوه های کنترلی راه انداز نرم چیست؟” گفته شد، این شیوه آسیب هایی به همراه دارد که متخصصان و محققان را بر آن داشته که راه حلی برای مشکلات به وجود آمده در حین راه اندازی ابداع کنند.

راه حل اشکالات مذکور تولید وسیله ای به نام راه انداز نرم است که می تواند با کنترل سرعت و گشتاور موتور در حین راه اندازی مانع از وارد آمدن آسیب به بخش های مختلف گردد. برای آشنایی با ساختمان درونی سافت استارتر و اینکه کارکرد داخلی آن به چه شکلی است به مقاله “عملکرد درونی راه انداز نرم چگونه است؟” مراجعه نمایید.

راه انداز مستقیم یا DOL  

گفته شد که این راه انداز بسیار ساده و پایه ای است و مواد تشکیل دهنده عمده آن عبارتند از:

  1. مدارشکن قدرت (Circuit Breaker) که یک کلید است که به طور اتوماتیک عمل می کند. کار مدارشکن قدرت آن است که در مقابل مخاطراتی مانند اتصال کوتاه یا اضافه بار از مدار الکتریکی محافظت کند.
  2. کنتاکتور
  3. رله اضافه بار جهت محافظت

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت سرعت موتور

مقایسه نمودارهای راه انداز نرم با راه انداز مستقیم بر خط (DOL)این نکته حائز اهمیت است که وقتی موتور به نهایت سرعت خود می رسد، در اینجا کارکرد هر دو استارتر، یعنی سافت استارتر و راه انداز مستقیم بر خط به یک شکل است. اما اختلاف آن ها تنها در هنگام شروع به کار موتور است تا هنگامی که موتور به سرعت نهایی خود می رسد. در نمودار زیر که سرعت موتور بر حسب زمان را نشان می دهد می توانید تفاوت عملکرد این دو استارت را مشاهده و مقایسه نمایید.

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت ولتاژ

علاوه بر سرعت موتور می توان ولتاژ جریان ورودی به موتور را در دو حالت مختلف با هم مقایسه کرد. حالت اول زمانی که از استارتر مستقیم بر خط برای استارت موتور استفاده کرده ایم و حالت دوم زمانی که از یک راه انداز نرم برای این کار استفاده نموده ایم.

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت ولتاژهمانطور که در نمودار زیر نمایان است در حالت اول، هجوم مستقیم ولتاژ را به سمت موتور خواهیم داشت، یعنی در 0.1 واحد زمانی، ولتاژ از صفر به حد نهایی می رسد. در حالیکه همانطور که می بینید در حالتی که از راه انداز نرم بهره می گیریم، ولتاژ با شیب ملایمی به حد نهایی می رسد و تقریبا هشت برابر از لحاظ زمانی، این اتفاق طول می کشد. همین امر سبب محافظت موتور و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی جانبی از صدمات هنگام راه اندازی می شود.

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت جریان

در نمودار زیر می توانید اختلاف موتور را در دو حالت مورد نظر از جهت جریان الکتریکی که به آن وارد می شود، مقایسه کنید. همانطور که می بینید، با استفاده از استارتر DOL نوسانات تندی در جریان استارت موتور خواهیم داشت که پس از رسیدن موتور به سرعت نهایی، جریان نیز منظم می شود. ولی در حالت استفاده از راه انداز نرم، این جریان از همان ابتدا نیز حالتی منظم دارد و نوسانات تقریبا یکنواخت است که در نمودار زیر قابل مشاهده است.

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت جریانبا توجه به نمودارهای بالا می توان گفت که با استفاده از راه انداز نرم مدت زمانی که صرف می شود که موتور به سرعت اصلی خود دست پیدا کند، طولانی تر می شود و سرعت موتور در این بازه بیشتر تحت کنترل قرار می گیرد. در حالی که چنانچه مشاهده کردیم در مورد استارتر DOL این اتفاق تقریبا به طور لحظه ای اتفاق می افتد و همان لحظه که استارت موتور فعال می شود در کمترین فاصله زمانی موتور به نهایت سرعتش می رسد.

این اتفاق موجب عوارض نامطلوب و گاه جبران ناپذیری است که دوری از همین عوارض ما را به سمت استفاده از راه انداز نرم سوق می دهد. درباره چند و چون این صدمات می توانید اطلاعات بیشتر را از طریق ارتباط با متخصصان لیان الکتریک به دست آورید.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت گشتاور

در مورد گشتاور نیز می توان طبق نمودار زیر گفت که گشتاور اعمالی بر موتور هنگامی که سرعت آن پس از استارت در حال افزایش است، در حالت استفاده از استارتر DOL بیشتر از زمانی است که از سافت استارتر استفاده شود. در واقع در حالت دوم گشتاور کمتری به موتور اعمال می شود.

اختلاف راه انداز نرم با استارتر DOL از جهت گشتاورسوالات متداول

  1. چند نوع راه انداز برای موتور وجود دارد؟

پاسخ: عمدتا دو نوع راه انداز وجود دارد. راه انداز مستقیم برخط که به آن استارتر DOL گفته می شود و راه انداز نرم یا سافت استارتر که می توانید نمونه های آن را در صفحه راه انداز نرم در سایت لیان الکتریک دنبال کنید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. استارتر DOL و سافت استارتر از چه جهاتی قابل مقایسه هستند.

موتورهایی که هر یک توسط یکی از این استارترها راه اندازی می شود از جهت جریان، ولتاژ، سرعت و گشتاور اعمال شده قابل مقایسه هستند. که برای تفصیل بیشتر می توانید به نوشته “تفاوت راه انداز نرم و استارتر DOL” مراجعه نمایید.

  1. تفاوت سرعت موتوری که با سافت استارتر به راه می افتد با موتوری که با استارتر مستقیم چیست؟

موتور اول مدت زمانی طول می کشد تا به سرعت نهایی برسد و سرعت آن تحت کنترل است اما موتور دوم بلافاصله به سرعت نهایی دست پیدا می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *