سافت استارتر

در این مقاله تصمیم داریم به دلایل استفاده از راه انداز نرم در شناورها و پمپ های مورد استفاده در چاه های عمیق بپردازیم. برای شناخت نقش سافت استارتر در افزایش راندمان شناور و پمپ های آب ابتدا به تعریف و بررسی چند اصطلاح رایج در این زمینه می پردازیم.

کاویتاسیونمفهوم کاویتاسیون :

اگر پمپ آب بدون راه انداز نرم و به شکل مستقیم راه اندازی شود، شتاب سریع در هنگام راه اندازی پمپ آب موجب کاهش فشار و تولید حباب هایی هوایی بر روی پره ها می شود که بعد از دور گرفتن پمپ و جبران فشار، این حباب ها می ترکند.

ترکیدن این حباب ها موجب برخورد شتاب دار ذرات آب با پره های پمپ آب و خوردگی تدریجی پره ها می شود. به این پدیده کاویتاسیون گفته می شود.

هد بالا:

در روش راه اندازی مستقیم هنگام قطع کردن پمپ با قطع کنتاکتورها، ناگهان جریان آب قطع می شود و آب موجود در لوله با انرژی پتانسیل بالا، به سمت پره های پمپ سرازیر می گردد که پس از برخورد با پره های پمپ، مجددا به عقب برمی گردد. این چرخه چند بار تکرار می شود تا انرژی پتانسیل آب تمام بشود. این ضربات، به مرور زمان به پمپ و لوله های مسیر انتقال آسیب خواهد زد. این آسیب به اصطلاح در اثر هد بالای آب به وجود می آید. یکی از آسیب های جدی که در اثر پدیده ی هد بالا به وجود می آید ، ریزش بدنه چاه است که به مرور زمان باعث از میان رفتن چاه عمیق می شود. یک راه انداز نرم در ابتدا جریان اولیه عبوری از سیم پیچ الکتروموتور را کاهش می دهد. بنابراین سافت استارتر باعث کاهش فشار بر روی مدار الکتریکی الکتروموتور می شود. 

سافت استارتر

مدار الکتریکی راه انداز نرم :

مدار الکتریکی(نحوه اتصال به الکتروموتور) راه انداز نرم می تواند به صورت In-line و یا Inside Delta باشد. روش به هم بندی یا اتصال In-line مرسوم ترین روش در به هم بندی سافت استارتر می باشد. در روش به هم بندی، اتصال  هر سه فاز به صورت سری به سایر تجهیزات مانند کلید اصلی، رله اضافه جریان (بی متال) و …. متصل می شود.

در این روش تمام تجهیزات باید قابلیت عبور جریان نامی الکتروموتور را داشته باشند. برای مثال یک الکتروموتور 100 آمپر باید با یک راه انداز نرم 100 آمپر و کلید اصلی 100 آمپر راه اندازی شود و در مدار قرار گیرد.

در روش اتصال یا به هم بندی Inside Delta در راه انداز نرم، تمام تجهیزات از جمله سافت استارتر در داخل به هم بندی مثلث الکتروموتور قرار دارند و به طور سری با سافت استارتر بسته نمی شوند. در این روش الکتروموتور جریان راه انداز نرم به 58% جریان در روش in-line کاهش می یابد. برای مثال یک الکتروموتور با جریان نامی 100 آمپر به یک سافت استارتر با جریان 58 آمپر نیاز دارد که هم از لحاظ قیمت به صرفه تر بوده و هم از لحاظ ابعاد کوچک تر است. 

الکتروموتور

لازمه ی استفاده از این روش وجود قابلیت اتصال به صورت ستاره/مثلث در راه انداز نرم است. همچنین الکتروموتور باید از نوع مثلث بوده و همه سرکلاف های آن نیز در دسترس باشد. الکتروموتورهای ستاره و الکتروموتورهای مثلثی که در داخل الکتروموتور به هم بندی شده اند را نمی توان با استفاده از این روش به کار برد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تعمیرات اینورتر و مراحل آن، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *