نقش وریستور در کارکرد برقگیر (surge arrester)

سرج ارستر یا برقگیر یک وسیله محافظتی است که از تجهیزات و وسایل برقی در برابر ولتاژهای ناگهانی که اندازه بالایی دارند، حفاظت می کند. این محصول همانطور که در مقاله “معرفی انواع برقگیر” بیان گردید، دارای انواع متنوعی است که با توجه به کاربرد و شرایط مورد نظر باید گزینه مناسب را انتخاب کرد.

منشا ایجاد سرج که برقگیر آن را دفع می کند

سیستم هایی که قدرت بالایی در حدود بیش از هزار ولت دارند، معمولا نیاز به استفاده از این وسیله برای پیشگیری از خطرات احتمالی دارند. سرج یا همان ولتاژ شدید ناگهانی اعمال شده به سیستم از دو طریق می تواند به وجود آید:

  1. از طریق عامل بیرونی که همان رعد و برق می باشد.
  2. از طریق عامل درونی که سوئیچینگ موج یا تغییر جریان داخلی سیستم می باشد.

نقش وریستور در کارکرد برقگیر (surge arrester)نحوه محافظت برقگیر از تجهیزات الکتریکی

اما برقگیر چگونه می تواند آن ولتاژ بالا را دفع کند که آسیبی متوجه قطعات الکتریکی نگردد. به این شکل که هادی موجود در وسایل برقی را به زمین متصل می کند. بنابراین هنگامی که ولتاژی بیشتر از اندازه نامی به سیستم اعمال می گردد، برقگیر آن ولتاژ را به سمت زمین هدایت می کند و اختلاف ولتاژ طبیعی را به طرف وسیله های الکتریکی منتقل می کند. برای آشنایی بیشتر با ساختار داخلی این محصول و نحوه عملکرد آن توصیه می شود که با متخصصان ما در لیان الکتریک در ارتباط باشید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بهره مندی از وریستور اکسید فلز یا Metal Oxide Varistor باعث می شود که برقگیر بتواند در برابر دو اندازه مختلف از اختلاف ولتاژ دو عملکرد مختلف از خود نشان دهد. وریستور حاوی نیمه رسانایی است که حساسیت بسیاری نسبت به اختلاف ولتاژ های در اندازه های بزرگ دارد و زمانی که اختلاف ولتاژ بزرگی را تجربه می کند تبدیل به یک هادی الکتریکی با مقاومت ناچیز می شود و جریان را از خود عبور می دهد. امادر مقابل ولتاژهای طبیعی، وریستور شبیه یک عایق با مقاومت الکتریکی بسیار بالاست که جریانی را از خود عبور نمی دهد.

برای بهره مندی از این محصول در ساختار وسایل الکتریکی می توانید به صفحه برقگیر Fanox مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیر Fanox” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *