تابلوهای برق فشار متوسط شامل ادوات کلیدزنی می شوند که در ولتاژهای بالای عموما بین 20 تا 32 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرند. این تابلو برق ها به طور وسیعی در سطح توزیع انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای انواع مختلف، استانداردهای گوناگون، اجزای مختلف و عملکردهای متفاوتی هستند. در این مقاله به معرفی تابلو برق های فشار متوسط می پردازیم.

تابلو های فشار متوسط به مجموعه ای متمرکز از قطع کننده های مدار، فیوزها و سوئیچ ها (وسایل حفاظت مدار) اشاره دارد که برای محافظت، کنترل و جداسازی تجهیزات برقی کار می کنند. دستگاه های حفاظت مدار روی سازه های فلزی سوار شده اند که به آن ها تابلو برق می گویند. مجموعه ای از یک یا چند مورد از این سازه ها را سوئیچگیر می نامند.(تابلو برق RMU چیست؟)

تابلو برق معمولاً در تمام سیستم های انتقال و توزیع برق و همچنین در مراکز تجاری یا صنعتی با اندازه متوسط تا بزرگ یافت می شود. استانداردهای مربوط به تابلو ها توسط IEEE در آمریکای شمالی و IEC در اروپا و سایر نقاط جهان تعریف شده است.

انواع تابلو برق ها

تابلو برق فشار متوسط عایق بندی شده با گاز GIS

تابلو برق عایق بندی شده گاز (GIS) از گاز سولفور هگزافلوئورید (SF6) به عنوان یک واسطه دی الکتریک برای خاموش کردن قوس ایجاد شده در طی جداسازی تماس استفاده می کند. از آنجا که SF6 از قدرت دی الکتریک قوی برخوردار است، مسافت عایق نیز می تواند کوچکتر باشد. در تابلو های GIS، کلیه اجزای الکتریکی سوئیچ ها، مانند شینه ها، عایق الکتریکی یا سکسیونرها، مدار شکن یا دژنکتور، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور ولتاژ، سوئیچ های زمینی، و برق گیر های فضار ضعیف تابلویی و رعد و برق در محفظه محکم با گاز SF6 محصور می شوند.(تابلو برق GIS چیست؟)

این امر منجر به طراحی تابلویی کاملاً جمع و جور می شود. فن آوری تابلو برق GIS در سال 1936 برای اولین بار معرفی شد ، هنگامی که کمپانی Freon-GIS ، برای اولین بار یک نمونهGIS 33 کیلو ولت را در ایالات متحده به نمایش در آورد. بعداً ، در اواسط دهه 50 ، گاز هگزافلوئورید گوگرد (SF6) کشف شد، گازی که خاصیت عایق کاری و خاموش کنندگی قوس الکتریکی عالی دارد. در اواسط دهه 1960،  GIS به اندازه کافی توسعه یافته بود تا از نظر تجاری پایدار باشد و برای یک بازار گسترده تر جذاب شد. امروزه کمپانی های تابلوساز مختلف طیف وسیعی از تابلو برق GIS را از 52 تا 1100 کیلو ولت تولید می کنند.

تابلو برق فشار متوسط عایق بندی شده با گاز GIS

 

تابلو برق متال کلد (METAL CLAD)

 

تابلو برق متال کلد با روکش فلزی در استاندارد IEEE C37.20.2 تعریف شده و به نوعی تابلو فشار متوسط اشاره دارد که در آن کلیه اجزای الکتریکی شامل شین های ورودی، شین های خروجی، ابزار دقیق و مدارشکن اصلی یا کلید مدار، در محفظه های فلزی جداگانه محصور شده اند که منجر به افزایش سطح ایمنی، پایداری و سهولت در تعمیر و نگهداری می شود. مقادیر ولتاژ نامی تابلوهای برق فشار متوسط متال کلد از 5 کیلو ولت تا 38 کیلو ولت است. در تابلو برق متال کلد برای سهولت در نگهداری از دژنکتورهای کشویی استفاده می شود و اغلب در تأسیسات صنعتی و تولید برق و تأسیسات انتقال نیرو کاربرد دارد.(تست هایی که باید برای تایید تابلو انجام شوند)

metal clad

تابلو برق های متال کلد دارای استانداردهای بسیار بالایی می باشند و برای دفع انواع قوس های الکتریکی به صورت بهینه طراحی شده اند. این نوع مدل ها به دلیل هزینه های تولید بالاتر عموما در صنایع و کاربردهای پیشرفته و پیچیده صنعت نفت و گاز و پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهای کشویی مورد استفاده در تابلو برق متال کلد عموما دارای سطوح بالایی از قدرت قطع می باشند و در بالای تابلو درپوش های دفع قوس برای جلوگیری از آسیب به افراد در هنگام رخداد خطاهای الکتریکی درون تابلو تعبیه می شود. این تابلو  ها همچنین نسبت به تابلو برق های سنتی فشار متوسط دارای ابعاد کوچک تری هستند.

 

تابلو برق فشار متوسط سنتی

تابلو برق فشار متوسط سنتی در استاندارد IEEE C37.20.3 تعریف شده است. مدل سنتی شامل دستگاههای محافظ مدار از جمله قطع کننده های مدار، فیوزهای برق و سوئیچ های فیوزدار و همچنین تجهیزات کنترل و اندازه گیری است. می توانند در پست های مشترکین نصب شوند و نیازی به بدنه های جداگانه یا قسمت های داخلی مجزا که در تابلو برق های متال کلد ضروری هستند، وجود ندارد. تابلوی فشار متوسط سنتی در بسیاری از تأسیسات صنعتی که در آنجا ولتاژ الکتریکی بالای 20 کیلوولت می باشد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

امروزه در صنعت توزیع برق ایران، این نوع تابلو فشار متوسط بسیار رایج می باشد و به طور وسیعی در کنار تابلوهای کمپکت مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های تابلوسازی مختلفی در ایران وجود دارند که به طور اختصاصی به تولید تابلو های برق فشار متوسط می پردازند. از جمله الزامات اخیر این تابلو ها استفاده از رله های حفاظتی میکروپروسسوری می باشد که در کنار ترانس های اندازه گیری جریان برای محافظت از تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.(مراحل رنگ کاری تابلو برق (بخش اول) )

 

تابلو برق های زیرزمینی پد مونت

تابلو های برق پد مونت توسط استاندارد IEEE C37.74 تعریف و توصیف شده اند. تابلو برق های پد مونت برای سیستم های توزیع برق زیرزمینی با سطوح ولتاژ 5 تا 38 کیلوولت طراحی شده اند و عموما به پایداری و قابلیت اطمینان بالا مشهور هستند. تابلوهای پد مونت دارای ساختار مناسب برای نصب در فضای آزاد، مستحکم و با بدنه مقاوم در برابر دماهای مختلف بوده و طراحی منحصر به فردی دارند که استفاده از آن ها برای خطوط توزیع بار، تقسیم بندی فیدرها و کاربردهای حفاظت از مدار را توجیه پذیر می کند.

pad mont electrical pannel

کلیدها، فیوزها و مدارشکن های خلا برای محافظت از بارها، ایزوله کردن خطاها و کمینه سازی میزان خاموشی ها نیز در این نوع تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرند. تابلوهای پد مونت با مجموع 6 کابل ورودی و خروجی در یک محفظه بسته عایق بندی شده وجود دارند. مواد عایقی مورد استفاده شامل هوا، گاز SF6، مایع و مواد جامد نیز می گردد.(تجهیزات ارتباطی و کنترلی در تابلو برق)

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *