انتخاب برق گیر با توجه به فاکتورهای سیستم

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1638129100628{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #f2f2f2 !important;border: 2px initial #282828 !important;border-radius: 10px !important;}”]

اندازه ولتاژ فرکانس قدرت به صورت سینوسی تغییر می کند. Uc به اندازه ماکزیمم این ولتاژ سینوسی گفته می شود که می تواند به صورت مستمر بین پایانه های سرج ارستر اعمال شود. برای انتخاب Uc برای گزینش برق گیر نیاز به یک مرجع وجود دارد

[/vc_column_text][vc_column_text]

مهندسان و استفاده کنندگان از برق گیر باید به پارامترها و عوامل مختلفی که لازم است جهت انتخاب مناسب ترین محصول برای ساختمان و سازه خود، در نظر بگیرند، آگاه باشند. ما در این نوشته سعی داریم در این راستا گفتگو کنیم. البته پیش از آن بهتر است نگاهی به مقاله “نکاتی در رابطه با کارکرد برق گیر (SPD)” داشته باشید تا اطلاعاتی جامع در رابطه با شیوه عملکرد این محصول به دست آورید.

انتخاب برق گیر با توجه به فاکتورهای سیستم

علاوه بر شرایط محیطی که می تواند در میزان خطرناک بودن شرایط، تاثیر داشته باشد، هر سیستمی که قصد دارید برای محافظت از آن در برابر ولتاژهای بالا از برق گیر استفاده نمایید، دارای برخی مشخصات است که در انتخاب گزینه مطلوب موثر و پر اهمیت هستند. در این بخش به برخی از این مشخصات اشاره می کنیم.

پارامترهای انتخاب برق گیر چیست؟الف) ولتاژ کاری مستمر (Uc)

اندازه ولتاژ فرکانس قدرت به صورت سینوسی تغییر می کند. Uc به اندازه ماکزیمم این ولتاژ سینوسی گفته می شود که می تواند به صورت مستمر بین پایانه های سرج ارستر اعمال شود. برای انتخاب Uc برای گزینش برق گیر نیاز به یک مرجع وجود دارد که این مرجع به یکی از اشکال زیر تعیین می شود:

  1. مرجع می تواند بالاترین ولتاژ واقعی سیستم باشد که به آن Us گفته می شود.
  2. یا اگر بالاترین ولتاژ واقعی سیستم شناخته شده نیست و یا در دوره های زمانی مختلف، متغیر است، مرجع باید بالاترین ولتاژ برای تجهیزات باشد که به آن Um گفته می شود. برای یادگیری چگونگی تشخیص Us و Um می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.

[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

به طور نرمال برق گیرها به شکل فاز به زمین متصل می شوند و بنابراین Uc باید برابر و یا بزرگتر از Um/√3 باشد. البته می توان انحراف هارمونیک را با ضریب 1.05 در نظر گرفت.

ب) ولتاژ نامی (Ur)

ولتاژ نامی در انتخاب برق گیر از نقطه نظر کاربر اهمیت عملی ویژه ای ندارد. این کمیت به عنوان ماکزیمم مجاز فرکانس قدرت rms ده ثانیه بیشتر از ولتاژی که می تواند بین سرج ارستر اعمال شود، تعریف می شود. همانطور که در TOV و آزمایش عملکرد اجرائی تایید شده است. rms مخفف ریشه میانگین مربع است که نشان دهنده سطح کلی انرژی در یک طیف فرکانس می باشد. TOV نیز محفف (Temporary Overvoltage) به معنای اضافه ولتاژ موقت می باشد.

انتخاب برق گیر با توجه به فاکتورهای سیستممرجع مورد نظر برای انتخاب ولتاژ نامی فرکانس موقت قدرت بیش از ولتاژهای مورد نظر در سیستم می باشد. برای آشنایی با روند تعیین ولتاژ نامی یک سیستم و نقش آن در انتخاب برق گیر می توانید به مقاله “راهنمایی خریداران سرج ارستر برای ولتاژ های بالا” نیز مراجعه نمایید.

در سیستم های سه فاز اضافه ولتاژ های موقت می توانند به دلیل خطای زمین اتفاق بیفتد. یکی از شرایط جدی و شدید خطای زمین از جنس تک خط به زمین می باشد، به طوری که دو فاز دیگر اضافه ولتاژ دریافت می کنند و اندازه آن وابسته به ارتینگ و شبکه های می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دیگر فاکتورها و پارامترهایی که می توانند در انتخاب برق گیر مناسب، نقش ایفا کنند، به مقاله “برقگیر چیست؟” مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%D8%A8%D8%B1%D9%82%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” button_title=”برقگیر چیست؟” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *