توجه به استاندارد تراکم برخوردهای صاعقه در انتخاب برقگیر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633243261015{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #dbdbdb !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

یکی از استانداردهایی که شما باید در انتخاب برقگیر برای ساختمان مورد نظر خود به آن توجه کنید استاندارد تراکم برخورد صاعقه می باشد که اصطلاحا به آن Ng گفته می شود. البته به این معنا نیست که می توان به طور صد در صد پیش بینی از آینده رعد و برق ها داشته باشیم. به همین جهت برخی کشورها مانند فرانسه با وجود آنکه دارای میزان کمی از لحاظ رعد و برق هستند اما برای تجهیزات خود در استاندارد ملی، Ng را در نظر می گیرند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در مقاله “معرفی انواع برقگیر” با سه نوع اصلی برقگیرها آشنا شدیم و همانطور که دیدیم تفاوت این مدل ها در چند چیز بود:

  1. میزان محافظتی که می توانند ارائه دهند.
  2. محل به کار گیری آن ها

در این نوشته قصد داریم به نحوه ارزیابی ریسک بخشی که می خواهیم از برقگیر در آن استفاده کنیم، بپردازیم. اهمیت این موضوع در اینجا است که تنها با انجام یک ارزیابی صحیح شما قادر خواهید بود که نوع مناسب محصول مورد نظر را انتخاب کنید و به این ترتیب محصول خواهد توانست محافظت را در سطحی ایده آل به شما ارائه دهد.

برقگیر برای آنکه بتواند نقش خود را به خوبی انجام دهد، از تجهیزات مختلفی برخوردار است که در نوشته “نقش وریستور در کارکرد برقگیر (surge arrester)” با یک نمونه از آن آشنا شدیم.

چگونگی ارزیابی ریسک جهت به کار گیری برقگیر

ارزیابی کردن به طور کلی یک فرآیند پر زحمت و پیچیده است. اما بهترین نقطه برای شروع این امر آن است که دو پروسه زیر را طی کنیم؛

  1. پر خطر ترین نواحی و نقاط را مشخص کنیم.
  2. کم ریسک ترین و امن ترین نواحی و نقاط را مشخص کنیم.

پس از آنکه دو مرحله بالا را با دقت انجام دادید، می توانید به سراغ انتخاب نوع مناسب سرج ارستر برای ساختمان یا مجتمع یا مکانی بروید که قصد نصب این محصول را در آنجا دارید؛ البته به شرطی که دارای یک تابلو برق سرویس واحد باشد چراکه اگر بخواهید از چند تابلو برق برای محل مورد نظر خود استفاده کنید، برای هر کدام از آن ها لازم است که ارزیابی جداگانه ای صورت پذیرد.

انتخاب برقگیر مناسب با توجه به رعد و برق

در ارزیابی محل های پر ریسک و مکان های کم خطر یکی از مواردی که توجه به آن بسیار ضروری است رعد و برق می باشد. تقریبا حدود 90 درصد از مساحت زمین در معرض رعد و برق قرار دارد. اما در برخی مناطق میزان برخورد رعد و برق با زمین بسیار بیشتر است و در برخی نواحی کمتر. تاثیرات رعد و برق در انتخاب برقگیر را می توانید در صفحه “محافظت در برابر ولتاژ زیاد به وسیله برقگیر خطی” دنبال نمایید.

دشت های موجود در مناطق گرمسیری جزو مناطقی هستند که بیشترین اصابت صاعقه با زمین در آن ها رخ می دهد. در مقابل نواحی قطبی شامل قطب شمال و جنوب جزو آن دسته از نواحی ای هستند که برخورد صاعقه با آن ها در حد صفر می باشد. پس از نواحی قطبی کم اصابت ترین نقاط زمین از لحاظ برخورد صاعقه، اقیانوس ها می باشند که در هر کیلومتر مربع از آن ها در طول سال حدود 0.1 الی 1 برخورد با صاعقه به طور متوسط وجود دارد.

توجه به استاندارد تراکم برخوردهای صاعقه در انتخاب برقگیر

بنابراین یکی از استانداردهایی که شما باید در انتخاب برقگیر برای ساختمان مورد نظر خود به آن توجه کنید استاندارد تراکم برخورد صاعقه می باشد که اصطلاحا به آن Ng گفته می شود. البته به این معنا نیست که می توان به طور صد در صد پیش بینی از آینده رعد و برق ها داشته باشیم. به همین جهت برخی کشورها مانند فرانسه با وجود آنکه دارای میزان کمی از لحاظ رعد و برق هستند اما برای تجهیزات خود در استاندارد ملی، Ng را در نظر می گیرند.

دلیل این امر آن است که در واقع رعد و برق می تواند برای تجهیزات الکتریکی خطرناک باشد و بنابراین در استانداردهای جهانی مورد ملاحظه قرار می گیرد. جهت کسب اطلاعات جامع تر در این رابطه می توانید به صفحه برقگیر در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1-%da%86%d9%87-%d9%81%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%84%d8%ad/” button_title=”برقگیر در سایت لیان الکتریک ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

توجه به استاندارد تراکم برخوردهای صاعقه در انتخاب برقگیردو توصیه درباره ارزیابی ریسک رعد و برق

  1. از استاندارد اروپائی استفاده کنید. مثلا استاندارد HD 60364-5-53. برخی کشورها رعایت کردن این استانداردها را برای برقگیرها ضروری می دانند. به خصوص هنگامی که بخواهیم از آن در ساختمان های حساس استفاده نماییم. یعنی ساختان هایی که دارای ارتفاع زیاد هستند و یا ساختمان هایی که کاربری خاص و حساسی دارند. به عنوان مثال در تاسیسات صنعتی، بیمارستان ها و مراکز داده ها توصیه می شود که حتما از این نوع استانداردها استفاده شود. چرا که در صورت عدم استفاده از برقگیر مناسب و اصابت صاعقه ممکن است خسارات زیاد و یا جبران ناپذیری وارد آید.
  2. در غیر این صورت این قاعده سر انگشتی را همواره در ذهن داشته باشید که همیشه از نوع دوم محافظ سرج یا برقگیر استفاده نمایید. همانطور که در مقاله ای که در ابتدای این نوشته به ان اشاره شد، مشاهده می نمائیم، برقگیر دارای سه نوع می باشد که نوع اول از همه قویتر و نوع سوم از همه ضعیف تر می باشد. هرچند استفاده از نوع سوم در بسیاری موارد کافی است و می تواند ایمنی لازم را تامین نماید. اما در مکان هایی که نیاز به احتیاط بیشتری وجود دارد، بهتر است حداقل از برقگیر نوع دوم استفاده نماییم.

اگر فاصله میان سرج ارستر و تجهیزاتی که قرار است از آن ها محافظت شود بیش از 10 متر است، آنگاه بهتر است به سرج ارستر نوع دوم، یک سرج ارستر نوع سوم نیز در نزدیکی بار اضافه نماییم. برای آگاهی دقیق تر از بهترین مکان های نصب این محصول در ساختمان ها می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مشورت نمایید.[button title=”مشورت با مشاوران لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *