تنظیم پارامترهای سافت استارتر

در مقاله امکانات سافت استارتر های پیشرفته (بخش اول) شما را با ویژگی های مهم و کابردی سافت استارتر های پیشرفته به طور خلاصه آشنا کردیم و صرفا به معرفی آن ها بپرداختیم در این مقاله  و مقالات بعدی به تفصیل هر کدام را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است دانستن این ویژگی ها در نگهداری و تعمیرات سافت استارتر کمک به فراوانی به ما خواهد کرد.

 

حفاظت از موتور بعد از راه اندازی

در حين راه اندازي و پس از آن، خطاها و اتفاقات نامطلوب متعددي مي توانند رخ دهند كه همگي ناشي از بروز وضعيت هاي غير عادي در كاركرد سيستم هستند. اين خطاها در صورت عدم تشخيص و اقدام مناسب باعث ورود صدمات (بعضاً غير قابل تعمير) به موتور و تجهيزات متصل به آن ميشوند.

انواع خطاهاي قابل تشخيص توسط سافت استارترهاي شامل 4 گروه اصلي است: خطاهاي شبكه برق ورودي، خطاهاي جريان خروجي، خطاهاي توان مصرفي، خطاهاي داخلي سيستم و مدار فرمان. شايان ذكر است برخي از خطاهاي قابل تشخيص توسط سافت استارتر های هوشمند منحصر به فرد بوده و در سيستم هاي مشابه وجود ندارد، بالاخص خطاهاي ناشي از توان مصرفي واضح است كه فقط با كنترل خطاهاي شبكه برق ورودي (كنترل فاز ) و خطاهاي جريان خروجي  (بيمتال)  نمي توان از سلامت كار موتور مطمئن بود.( انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر)

سافت استارترهاي پیشرفته قادرند با بهره گيري از سيستم هاي الكترونيكي پرسرعت و پرقدرت، خطاهاي اتفاق افتاده را در سريع ترين زمان تشخيص دهد و اقدام به قطع كاركرد موتور نمايند.

نصب و تنظيم آسان  و سريع

نرم افزار موجود در سافت استارترهاي پیشرفته با بهره گيري از تجارب طولاني توليد و نصب سافت استارتر، به گونه اي طراحي شده است كه براي كاربران و بهره برداران به سادگي قابل نصب و تنظيم باشد. سهولت اين امر مانع از جامع و كامل بودن تنظيمات نشده است، بلكه تنظيمات مهم و اساسي در دسترس قرارداده شده اند و تنظيمات پيچيده تر و تخصصي تر از طريق منو advance در دسترس خواهند بود. همچنین کاربر می تواند با قرار دادن Password، مانع از دستكاري سايرين در تنظيمات اساسي دستگاه گردد. وضعيت دستگاه، خطاها، نحوه راه اندازي، تنظيمات، زمان كاركرد و تمام مقادير اندازه گيري شده، از طريق صفحه جلويي سافت استارتر قابل دسترسی است.

در اين پنل علاوه بر كليدهاي start و stop كليدي براي تعيين نحوه فرمان راه اندازي دستگاه وجود دارد كه يكي از چهار حالت دستي/تايمر داخلي/فرمان خارجي/فرمان تله متري را انتخاب ميكند.

براي سهولت كار با منو و انجام تنظيمات، پنج كليد مجزا در نظر گرفته شده است. توسط اين كليدها به سادگي ميتوان صفحات نمايش مقادير را عوض نمود و تنظيمات سيستم را انجام داد. براي هر كليد از يك LED براي نمايش وضعيت متناسب استفاده شده است. (نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر)

اتصال مستقيم به HMI

نمايش مقادير اندازي گيري شده توسط پاورمتر داخلي بر روي درب تابلو برق يك ضرورت است. در غير اين صورت توليد كننده تابلو برق مجبور به استفاده از ولتمتر و آمپرمتر خواهد بود. نمايش مقادير توان نيز فقط با استفاده از پاورمتر مقدور خواهد بود.

شما با استفاده از HMI سافت استارتر های پیشرفته كه تنها با 2 رشته سيم به سافت استارتر متصل ميشود، ميتوانيد تمام پارامترهاي اندازه گيري شده را به سادگي نمايش دهيد. برق 24 ولت و اطلاعات ارسالي جهت نمايش بر روي همان 2 رشته سيم منتقل ميشوند و جهت اتصال اين 2 رشته سيم اهميت ندارد !( نمونه ای از تعمیرات سافت استارتر)

تنظيم و عيب يابي از طريق كامپيوتر

برق كاران و تابلو سازان حرفه اي معمولاً از امكانات محدود تنظيم سيستم و كليدهاي بالا/پايين رضايت ندارند و ترجيح ميدهند يك LCD توسط پنل سيستم كنترلي را بصورت جامع و سريع تنظيم نمايند. که براي اين منظور بهترين گزینه نرم افزار ویندوز خواهد بود.سافت استارتر های پیشرفته دارای پورت USB جهت ارتباط با كامپيوتر هستند كه ميتوان با يك كابل ساده و استاندارد، و نرم افزاري زيبا و كامل، تمام تنظيمات سيستم را انجام داد. امكان ذخيره تنظيمات بازيابي آن در زمان نصب تابلو مشابه، باعث ميشود توليد كننده تابلو برق بسادگي اقدام به تنظيم و راه اندازي يك نوع و مدل خاص از توليدات خود در تيراژ بالا نمايد. (تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر)

 

 

قابليت کنترل از راه دور

نياز سيستم هاي اتوماسيون كنوني به امكانات مونيتورينگ و كنترل از راه دور باعث شده تا طراحان و توليد كنندگان سيستم هاي كنترل در ايده هاي نوين خود، جايگاه خاصي را براي امکانات كنترل از راه دور در نظر بگيرند.

سافت استارتر های پیشرفته دارای امکانات متعدد ارتباطی هستند که برای بستر SCADA طراحي شده اند و همگي بصورت يك كارت به سافت استارتر قابل نصب هستند

تنوع ورودي هاي فرمان و كنترل

زماني كه شما يك تابلو برق براي راه اندازي يك سيستم طراحي ميكنيد، نياز داريد كه با کمکPLC  به يك كنترل كننده يا به حالت هاي مختلف سنسورها و كليدها، فرمان مناسب را صادر نمايید. همانطور که می دانیم، تمامی ورودي هاي ديجيتال و خروجي هاي ديجيتال قابلیت برنامه ريزي دارند. سافت استارترهای پیشرفته با دارا بودن ورودي ها و خروجی های ديجيتال و آنالوگ مي توانند كنترل هاي مورد نياز شما را انجام دهند. در تصوير نمونه زير منوي دستگاه در حال نمايش ورودي دیجیتال سوم است. (تعمیرات سافت استارتر قسمت سوم: تعویض فن، نگهدارنده شین ها)

 

براي مثال در تنظیمات مربوط به ورودی های دیجیتال، هر کدام از این ورودی ها می توانند از بین عملكردهاي زير انتخاب شوند. در صورتي كه تنظيماتي انجام نشده باشد، تمام ورودي ها در وضعيتnot used خواهند بود.

 

  •  start: براي فرمان دستی شروع
  • Stop: براي فرمان دستي توقف
  • Alarm: قابل استفاده براي سيستم هاي اعلام حريق، دزدگير
  • Emergency: براي قفل كردن موتور كه راه اندازي نشود
  • Bypass feedback: فيدبك براي اطمينان از اتصال كنتاكتور بايپس خارجي
  • Series feedback: فيدبك برای اطمینان از اتصال كنتاكتور سري) قبل از سافت استارتر)
  • Panel door: ورودي امنيتي براي بازشدن درب تابلو يا اطاقك
  • Interlock: قفل ايمني سافت استارتر براي سرويس موتور و تجهيزات
  • External on/off: ورودي فرمان خارجي براي شروع/توقف موتور
  • Reset fault: فرمان صرف ریست کردن خطا
  • Thermal contact: سيستم حفاظتي دماي موتور يا تجهيزات مكانيكي
  • Manual: ورودي انتخاب حالت اتوماتيك/دستي

 

ورودي هاي External on/off ميتوانند براي فرمان از طريق ميكروسوييچ شناور ( سطح مخزن)، فشار سنج و ساير سنسورها استفاده شوند. در صورت انتخاب بيش يك ورودي این بخش  می تواند بصورت ترکیبات مختلف and و or انتخاب کند. اگر علاوه بر ورودي ديجيتال از ورودي هاي آنالوگ نيز به عنوان فرمان خارجي استفاده شود، ميتوان تركيبات بيشتري بين ورودي ها ايجاد نمود كه به عنوان منطق راه اندازي استفاده گردد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد درمقالات بعدی بخش های دیگر را برای شما شرح خواهیم داد. همچنین برای خرید و تعمیرات سافت استارتر می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *