overcurrent relay

رله های جریان زیاد با زمان ثابت

این نوع به ازای یک جریان معین عمل می کند. این جریان، جریان آستانه نام دارد و برای جریان های کمتر از این مقدار عمل نمیکند. مقدار تاخیر عملکرد رله ینی زمان عملکرد آن جریان های بیشتر از این مقدار ثابت است. مشخصه عملکرد آن  نیز یک مقدار زمان ثابت می باشد.

overcurrent relay

رله های جریان زیاد معکوس IDMT

زمان عملکرد این رله ها با جریان عبوری از آن ها رابطه عکس دارد. یعنی زمان عملکرد آن برای جریان های کم، زیاد و برای جریان های زیاد، کم است. به طوریکه زمان عملکرد آن برای جریان ها حدود جریان آستانه بسیار زیاد است و با افزایش جریان زمان عملکرد، کاهش میابد. از این تجهیزات در مکان هایی استفاده می شود که جریان اتصال کوتاه با نزدیک شدن محل اتصال کوتاه به شین افزایش خواهد یافت. مشخصه عملکرد آن نیز روی محور های لگاریتمی نمایش داده می شود.

رله های جریان زیاد خیلی معکوس

این مدل نیز همانند مورد قبلی هستند با این تفاوت که زمان عملکرد آن نسبت IDMT ها سریع تر است. این نوع در مکان هایی که با نزدیک شدن به منبع جریان اتصال کوتاه شدید افزایش میابد، به کار می رود.(رله های جریان زیاد( over current))

رله های جریان زیاد بی نهایت معکوس

معمولا مشخصه عملکرد این رله ها به گونه ای است که زمان عملکرد آنها با مجذور جریان اتصال کوتاه نسبت عکس دارد. این مدل ها برای فیدر های توزیع که دامنه جریان در زمان سویچینگ زیاد می باشد مناسب هستند. همچنین از آنها برای حفاظت موتورهایی که دارای جریان راه اندازی زیاد می باشند نیز استفاده میشود.

انتخاب نوع مشخصه به عوامل مختلفی بستگی دارد. مشخصه مناسب تعیین می گردد. در صورت امکان بهتر است رله های مجاور دارای مشخصه تقریبا یکسان باشند. یکی از عوامل در تعیین نوع مشخصه رله طول خطوط است. برای خطوط کوتاه که امپدانس آن ها در مقایسه با امپدانس معادل منبع کوچک می باشد جریان های اتصال کوتاه برای ابتدا و انتهای خط تقریبا یکسان است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *