مقدمه

به طور کلی درایوهای کنترل دور فرکانس متغیر از سه بخش یکسوکننده(پل دیودی)، خط DC  و درایو کنترل دور  (مبدل DC به AC که شامل IGBT هاست) تشکیل شده است. پیش از شروع می توانید مقاله نحوه عملکرد درایو کنترل دور را مطالعه کنید.

عدم تعادل ولتاژ در درایوهای کنترل دور

در بیشتر موقع ها خرابی  و مشکل خود موتور است. به خصوص بخش های مکانیکی که تحت تنش و فشار کار می کنند. از آنجایی که تجهیزات الکترونیکی عصر جدید به خصوص درایو ها، به شدت به تغییرات ولتاژ حساس هستند و این نوسانات در دراز مدت می توانند منجر به خرابی درایو کنترل دور شوند به همین دلیل باید با مراحل تشخیص عدم تعادل ولتاژ آشنا شویم.

مراحل تست عدم تعادل ولتاژ

ابتدا در شروع تست لازم است ولتاژ های ترمینال ورودی درایو  را به صورت تفاضلی با مولتی متر یا اسکوپ مطابق شکل زیر اندازه بگیریم. اگر مقدار اندازه گیری شده بیشتر از ۳% با مقدار نمایشگر درایو کنترل دور تفاوت داشت ممکن است مشکل از شبکه برق باشد ولی اگر این عدم تعادل در خروجی درایو باشد معمولا نشان دهنده ایرادی در آن است که نیاز به بر طرف کردن آن خواهیم داشت.

 

 

عدم تعادل جریان در درایوهای کنترل دور

ذکر این نکته ضروریست که عدم تعادل ولتاژ می تواند منجر به عدم تعادل جریان در درایو کنترل دور بشود. برای مثال ۲.۵% نوسان ولتاژ می تواند منجر به ۲۸% نوسان جریان شود. که از عواقب این نوسانات می توان به تولید گرمای بیش از اندازه در سیم پیچ های موتور اشاره کرد و در طول زمان باعث کاهش عمر مفید موتور می شود.

مراحل تست عدم تعادل جریان

در صورتی که عدم تعادل ولتاژ در حد مجاز باشد اما عدم تعادل بیش از اندازه در جریان دیده شود، مشکلاتی نظیر اضافه بار موتور می تواند دلیل آن باشد. اگرچه برای تشخیص قطعی به تست های بیشتر جهت نتیجه گیری نیاز است.

اضافه بار

ابتدا مطابق شکل فازهای ورودی موتور را جابه جا می کنیم. در هر بارجابجایی عدم تعادل جریان برای هر سه فاز باید بررسی شود . سپس فاز ها را به حالت اول بر میگردانیم و نتایج حاصل را چک می کنیم. اگر عدم تعادل جریان همیشه در یکی از ترمینال های موتور دیده شود مشکل از موتور است. اما اگر این عدم تعادل همیشه در ولتاژ یک خط باشد مشکل می تواند از درایو کنترل دور باشد. معمولا این عدم تعادل در موتورهای سه فاز حد اکثر تا ۱۰% مجاز است (تفاوت بین درایو های کنترل دور VSD ، VFD و VVVF در چیست؟)

به طور کلی پدیده عدم تعادل زیاد جریان را باید جدی گرفت چون می تواند اثرات مخربی مثل بوجود آمدن جریان نشتی در بلبرینگ شود که باعث افزایش دمای بیش از حد در یاتاقان ها و درنتیجه استهلاک بیشتر آنها می شوند. به علاوه، اثرات مخرب آن می تواند به دیگر اجزای مرتبط با موتور از جمله درایو کنترل دور و تجهیزات حفاظتی موتور آسیب برساند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *