عملکرد درایو کنترل

در این مقاله تصمیم داریم با نحوه عملکرد اجزای مختلف درایو کنترل دور آشنا بشویم. تقریبا تمامی این درایوها بر این اساس کار می کنند که تغذیه AC ورودی را دریافت می کنند، سپس با یکسوسازی آن را به برق DC  تبدیل می کنند و توسط اینورتر برق DC موجود را به برق AC با فرکانس های دلخواه تبدیل می کنند.

اینورتر درایو

اینورتر قسمت کلیدی آن فرایند است، به همین دلیل است که به درایوهای کنترل دور گاهی اینورتر نیز می گویند.

اینورترها به نیمه رساناهای مدرن قدرت وابسته هستند و وظیفه آنها کلیدزنی و هدایت ولتاژهای بالا و جریان های چند صد آمپری است. درایو ها به ریزپردازنده های قدرتمندی برای کنترل نیاز دارند.

از حدود سی سال قبل این اجزا با قیمت مناسب در اختیار صنایع قرار گرفته اند. به همین دلیل درایو کنترل دور را می توان دستگاه صنعتی مدرنی دانست.

یکسو ساز :

یکسو سازها در درایو کنترل دور از یک خازن و مقاومت تشکیل می شوند. یکسو سازها تنها در یک جهت هدایت می کنند.در دیود خازن انرژی را تقریبا مانند باتری ذخیره می کند و مقاومت نیز مثل یک بار عمل می کند. با اتصال منبع تغذیه ، جریان به خازن یکسو ساز تزریق می شود و ولتاژ خازن افزایش می یابد که منجر به شارش جریان در مقاومت می شود.

 

اینورتر:

جریان تولید شده به قسمت اصلی درایو کنترل دور،یعنی اینورتر می رسد. اینورتر از شش ترانزیستور دوقطبی با درگاه عایقی به نام IGBT تشکیل شده است.  IGBTبه عنوان یک کلید قدرت بسیار سریع عمل می کنند.
یک IGBT از بالا و دیگری از پایین روشن می شود تا جریان بین هر دو اتصال از اتصالات موتور جاری شود. برای روشن کردن تنها کافی است چند ولت جریان به درگاه اعمال شود. پس از روشن شدن، جهت جریان از سمت مثبت یا منفی به سمت موتور ایجاد می شود و بدین ترتیب می توان از برق DC، برق AC ساخت.

عملکرد درایو کنترل

اگر بازه زمانی روشن و خاموش شدن IGBT ها را تغییر دهیم، می توان جریان تزریقی به موتور را کنترل کرد. به این دلیل که جریان موتور خیلی سریع تغییر نمی کند، با تغییر بازه زمانی روشن ماندن IGBT ها می توانیم یک موج جریان سینوسی با فرکانس دلخواه ایجاد کنیم.

 

کنترل جریان دستگاه منجر به کنترل سرعت موتور می شود و با همین روش می توان ولتاژ اعمالی به درایو کنترل دور را که روی میدان مغناطیسی تاثیرگذار است، کنترل کرد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تعمیرات اینورتر و مراحل آن، درایوهای کنترل دور در عمل، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *