قوس الکتریکی چیست؟

انفجار ناشی از قوس الکتریکی در تابلو، همان نور و گرمای حاصل از قوس الکتریکی است که با وجود داشتن انرژی الکتریکی کافی می تواند باعث ایجاد خسارت، آتش سوزی یا آسیب جانی جدی برای تابلو ، سوئیچگیر و بهره برداران آن شود. (تابلو برق GIS چیست؟)

قوس های الکتریکی مقاومت افزایشی منفی را تجربه می کنند، که طی این پدیده با افزایش دمای قوس در تابلو برق، مقاومت الکتریکی کاهش می یابد. بنابراین، هنگامی که قوس تقویت می شود و داغ تر می شود، مقاومت کاهش می یابد و در نتیجه آن جریان خطای بسیار بیشتری را از شبکه می کشد تا جایی که بخشی از سیستم ذوب شود، قطع شود یا تبخیر شود و زمان بسیار کمی نیز برای تشخیص خطا و قطع برق وجود دارد. قوس الکتریکی، هنگامی که به خوبی با انرژی محدود کنترل و تغذیه شود، نور بسیار روشنی تولید می کند.

قوس الکتریکی در تابلو برق

دمای قوس الکتریکی در قسمت هایی از هادی درون تابلو برق که قوس الکتریکی از آن نشات می گیرد می تواند به 35000 درجه فارنهایت (بیش از 19400 درجه سانتیگراد) برسد یا حتی در مواردی از این نیز فراتر رود. انرژی عظیم رها شده در این نوع خطا به سرعت هادی های فلزی درون تابلو  که درگیر خطا هستند را تبخیر می کند، فلز مذاب را منفجر می کند و پلاسما را با نیروی خارق العاده گسترش می دهد. یک خطای معمولی قوس الکتریکی تابلو برق به تنهایی ممکن است آسیب های چندانی در پی نداشته باشد اما به راحتی می تواند یک انفجار شدید تر را در مجموعه ای از خطاهای پشت سر هم ایجاد کند.

اثرات قوس الکتریکی در تابلو برق

نتیجه این رخداد بسیار خطرناک می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • از بین رفتن تجهیزات درگیر درون تابلو
  • آتش سوزی و آسیب دیدگی تمامی افراد حاضر در نزدیکی تابلو برق تا شعاع چند متری

در زمان رخ دادن قوس الکتریکی در تابلو برق، انرژی الکتریکی فلز را تبخیر می کند، که از حالت جامد به بخار گازی تغییر می کند و آن را با نیروی انفجاری منبسط می کند. به عنوان مثال ، هنگامی که یک شینه مسی بخار می شود ، ناگهان حجم آن 67000 برابر افزایش پیدا می کند؛ واضح است چرا با موج انفجاری بسیار عظیمی روبرو هستیم! همچنین شما می توانید تابلو برق AIS چیست؟ را نیز در این زمینه مطالعه کنید.

استاندارد های تابلو برق مقاوم در برابر قوس الکتریکی

استانداردهای تست تابلو برق برای مقاومت در برابر قوس الکتریکی توسط ANSI / IEEE C37.20.7 تعریف شده است. این استاندارد دو سطح دسترسی به تجهیزات درون تابلو  را به صورت زیر تعریف می کند.

  • نوع 1: سطح دسترسی نوع 1 محافظت کامل را فقط برای افرادی ایجاد می کند که در جلوی تابلو برق در حال کار هستند.
  • نوع 2: این سطح از همه افرادی که دور تا دور تابلو مستقر هستند در برابر آسیب های ناشی از قوس الکتریکی محافظت می کند.

علاوه بر این، از یک پسوند با حروف انگلیسی برای تعیین کیفیت عملکرد تابلو برق در برابر قوس الکتریکی در محفظه های کنترلی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پسوندB :  تعیین کننده این است که تابلوی مذکور حتی در حالتی که درب بخش فشار ضعیف یا کنترلی آن باز باشد نیز می تواند محافظت کامل را از افراد در برابر خطاهای قوس اجرا نماید.
  • پسوندC : برای تابلو برق هایی به کار می رود درون خود، بین تجهیزات مختلف سوئیچگیر نیز ایزوله سازی قوس الکتریکی صورت پذیرفته باشد که سطح بالایی از ایمنی را در برابر قوس های الکتریکی به وجود می آورد.
  • پسوندD : به طور خاص برای تابلو برق هایی طراحی شده است که برخی از سطوح خارجی تجهیزات غیرقابل دسترسی هستند و نیازی به استفاده از طراحی نوع 2 نیست.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین می توانید در بخش مقالات وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا دیگر مقالات ما در زمینه تابلو های فشار قوی و متوسط را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *