تجزیه کردن درایو در تعمیرات اینورتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

در نوشته “چگونه تعمیرات اینورتر را انجام دهیم؟” بیان کردیم که برای انجام تعمیرات اینورتر زمانی که با اختلال و اشکالی مواجه است، در ابتدا لازم است که بدانیم این قطعه یا درایو دارای سه بخش مجزا می باشد که عبارتند از:

  1. مبدل ورودی (input converter) یا پل دیود
  2. فیلتر یا DC Bus
  3. معکوس کننده خروجی (Output Inverter)

سپس باید با انجام اندازه گیری های لازم تشخیص دهیم که مشکل درایو از کدام بخش می باشد. برای آشنایی با نحوه انجام اندازه گیری ها می توانید به مقاله “نحوه اندازه گیری درایو برای انجام تعمیرات اینورتر” مراجعه نمایید.

تجزیه کردن درایو در تعمیرات اینورتر

گاهی اوقات برای آنکه بتوانیم اندازه گیری دقیقی در بخش قدرت داشته باشیم و به طور دقیق علت به وجود آمدن مشکل را بیابیم لازم است که قطعات دستگاه را از هم جدا کرده و به طور مجزا با مولتی متر و وسایل اندازه گیری، آن ها را اندازه بگیریم. به عنوان نمونه می توانید تصویر زیر را مشاهده نمایید که در آن بخش قدرت یک درایو نمایش داده شده است.

تعمیر ماژول قدرت در تعمیرات اینورتردرایو بالا از نوع درایو فرکانس متغیر (VFD)  می باشد که مورد تعمیرات اینورتر قرار گرفته است. که در قسمت بالای آن چوک و خازن ها قرار دارند، در سمت چپ آن منبع تغذیه حالت سوئیچ قرار دارد که این منبع برای تغذیه دو قسمت به کار می روند:

  1. برد کنترل (controller board)
  2. IC های درایور IGBT

IGBT یکی از قطعات اصلی درایو است که به ترانزیستورهای دو قطبی با گِیت عایق شده گفته می شود. از طرفی IC که مخفف Integrated circuit به معنای مدار یکپارچه یا مدار مجتمع می باشد به ریز تراشه ها یا چیپ هایی گفته می شود که مجموعه ای از مدارهای الکتریکی بر روی یک سطح نیمه رسانا می باشند.

در تصویر بالا می بینید که ماژول قدرت از برد مدار چاپی (pcb) جدا شده است. شما می توانید ببینید که این یک ماژول قدرت یکپارچه و مجتمع می باشد. به این معنا که تمام یکسوکننده ها (rectifier) و دیودها را در یک پکیج به همراه دارد. مزیت این نوع ماژول قدرت به گفته متخصصان تعمیرات اینورتر آن است که راهی موثر برای حفظ فضا بر روی درایو است و به این ترتیب اجزای ماژول فضای زیادی را در درایو اشغال نمی کنند. بنابراین نسبت به انواع دیگر کوچکتر می باشند.

تجزیه کردن درایو در تعمیرات اینورتریکی دیگر از مزیت های این ماژول ها از نگاه متخصصان تعمیرات اینورتر آن است که این نوع ماژول ها دارای نوعی از سیلیکون هستند که پس از آنکه آسیب ببینند و خراب شوند، بر روی آن ها دوده جمع می شود و به این ترتیب شما به راحتی می توانید منبع و منشا خرابی را به دست آورید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این قطعات می توانید به صفحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک نیز مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%b1-4/” button_title=”تعمیرات اینورتر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

به این ترتیب وقتی شما قطعه خراب شده بر روی ماژول را مشاهده کردید به راحتی می توانید آن قطعه را با یک قطعه سالم تعویض نمایید. به این ترتیب درایو شما تعمیر شده و می تواند به کارکرد خود مانند روز اول ادامه دهد. در صورتی که با طی این مسیر همچنان شما قادر به تعمیرات اینورتر نشدید می توانید طی تماس با متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک مشکل را در میان گذاشته و از راهنمایی های تکنسین های مجرب ما بهره مند گردید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *