استفاده از رله های حفاظتی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1632036753423{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #cecece !important;border: 2px initial #474747 !important;border-radius: 10px !important;}”]

در تعریف رله حفاظتی می گوییم که وسیله ای است که از سیستم محافظت می کند. روش کارکرد آن به این شکل است که نسبت به برخی فاکتورها دارای حساسیت است و در صورتی که تغییر آن کمیت ها از مقدار مشخصی بیشتر شود، با استفاده از کلید قدرت باعث قطع شدن مدار و خاموش شدن سیستم می شود تا به این ترتیب آسیبی متوجه سیستم نگردد

[/vc_column_text][vc_column_text]

رله ها کلید هایی الکتریکی هستند که در آنجا کنترل یک مدار به وسیله مدار الکتریکی دیگری صورت می گیرد و دارای گونه های مختلفی هستند که می توانید در مقاله “معرفی انواع رله” با آن ها آشنا شوید. از جمله یکی از پر کاربردترین انواع این محصول رله لچ می باشد که در نوشته “رله لچ یا latching relay چیست و چگونه عمل می کند؟” به معرفی آن پرداختیم. در این نوشته قصد داریم به معرفی بیشتر نوع حفاظتی این محصول بپردازیم.

رله حفاظتی

در تعریف رله حفاظتی می گوییم که وسیله ای است که از سیستم محافظت می کند. روش کارکرد آن به این شکل است که نسبت به برخی فاکتورها دارای حساسیت است و در صورتی که تغییر آن کمیت ها از مقدار مشخصی بیشتر شود، با استفاده از کلید قدرت باعث قطع شدن مدار و خاموش شدن سیستم می شود تا به این ترتیب آسیبی متوجه سیستم نگردد. کمیت های مورد نظر که رله حفاظتی نسبت به آن ها حساسیت دارد عبارتند از:

  1. درجه حرارت
  2. ولتاژ
  3. شدت جریان
  4. جابجایی روغن تحریک شده

توضیحاتی درباره رله حفاظتیاستفاده از رله های حفاظتی

همانطور که توضیح داده شد، استفاده از این وسیله جهت محافظت از سیستم ها صورت می گیرد. اما در مواردی استفاده از این محصول بسیار پر کاربرد است که عبارتند از:

  1. محافظت از فیدرهای زمینی یا فیدرهای هوایی در سیستم های توزیع؛ فیدرها تامین کننده منبع تغذیه هستند. یعنی در واقع به کابل ها و رساناهایی گفته می شود که جریان را از منابع بزرگ برق به منابع کوچک تر برق منتقل می کند.
  2. نیروگاه ها و پست های برق
  3. محافظت از موتورهای فشار متوسط یا موتورهای فشار ضعیف در کاربردهای صنعتی مختلف مانند نیروگاه ها و پالایشگاه ها

این ها بخشی از کاربرد رله های حفاظتی است که همانطور که گفته شد به جهت مراقبت از سلامتی موتور و اطمینان از کارکرد نرمال آن به خصوص در هنگام اضافه بار به کار گرفته می شود.

رله دیفرانسیل

یکی از رله های حفاظتی می باشد که برای محافظت از ترانسفورماتورها به کار می رود. حفاظت دیفرانسیل، یک حفاظت واحد به حساب می آید. دلیل آنکه ترانسفورماتورهای قدرت نیاز به محافظت دارند این است ه آن ها نقشی اساسی در تداوم برق رسانی ایفا می کنند. برای آشنایی بیشتر با این محصول می توانید به صفحه “رله دیفرانسیل چیست و چگونه کار می کند؟” مراجعه نمایید.

یکی دیگر از ویژگی های رله حفاظتی آن است که می توان در خطوط انتقال از آن استفاده کرد به طوری که اگر خطایی در خطوط انتقال رخ دهد، می توان به وسیله این ابزار حتی محلی را که اشکال در آن واقع شده است، پیدا کرد و به این ترتیب مشکل را بهتر می توان برطرف نمود. به این محافظت، حفاظت امپدانسی گفته می شود. برای آشنایی با دیگر کاربردهای این محصول می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

امپدانس در واقع نوعی از مقاومت الکتریکی است که مدارد هنگام اعمال ولتاژ متناوب از خود نشان می دهد. برای آشنایی بیشتر با این کمیت و نقش رله در حفاظت امپدانسی می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *